Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Solokvisten

Startat av Andreas Lundin, 29 september 2026 kl. 09:41:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Med "regeringen"/"politbyrån" förpassad till arbete annorstädes (Tjockhult) så sitter man rätt fast i hemmet, med ansvar för hushåll, kreatur och avkomma.

Då har jag upptäckt att det enda nöje jag har kvar i denna jämmerdal är diverse sololir.

Hit me with your best solospel med krigsspelstema (alltså helt dedikerade till solo - inte spel som KAN spelas solo men är avsedda för fler än en lirare)!

Kriterier:

Inte något sådan där State of Siegespel (de har dålig återspelarvärde i min bok)
Inte något spel där du spelar enskilda flygfarkoster eller framför sådana där flytetyg med matroser i.

Gärna spel på operativ nivå eller högre med dylika marina och flyg-komponenter, men inte enkom det ena eller det andra.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 september 2026 kl. 09:41:19Hit me with your best solospel med krigsspelstema (alltså helt dedikerade till solo - inte spel som KAN spelas solo men är avsedda för fler än en lirare)!

Mina favoriter i solo-svängen är:

1. D-Day at Omaha Beach - Det täcker temat mycket bra och är väldigt utmanande att spela.

2.  RAF: The Battle of Britain 1940 - Ett spännande och roligt system med enkla fast underhållande beslut och det fångar temat bra.

3. Ambush - Lättsamt och roligt och jag gillar "Ensamma vargen-flörten" i det, det blir en bra berättelse.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Ambush! har jag ju i gömmorna. Det får det bli!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

FlipOwl

Jag gillar Fields of Fire, och med det är du garanterat sysselsatt ett bra tag framöver. Ryktet säger att den nya regelboken dessutom är mer lättbegriplig än den tidigare, vilket jag förstås ser som ett tecken på den yngre generationens moraliska förfall, men låt inte det hindra dig!
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Andreas Lundin

FoF har jag ju haft (2 gånger!) och spelat. Spelade det dock "färdigt" känns det som. Bra tips ändå.

Andreas Lundin

Citat från: Scipio skrivet 29 september 2026 kl. 09:51:44
Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 september 2026 kl. 09:41:19Hit me with your best solospel med krigsspelstema (alltså helt dedikerade till solo - inte spel som KAN spelas solo men är avsedda för fler än en lirare)!

Mina favoriter i solo-svängen är:

1. D-Day at Omaha Beach - Det täcker temat mycket bra och är väldigt utmanande att spela.

2.  RAF: The Battle of Britain 1940 - Ett spännande och roligt system med enkla fast underhållande beslut och det fångar temat bra.

3. Ambush - Lättsamt och roligt och jag gillar "Ensamma vargen-flörten" i det, det blir en bra berättelse.

Bra speldesigner

Manassas

Jag spelar främst solospel förutom på FFdl så här kommer en topp-tre-lista med några favoriter från samlingen:

D-Day at Omaha Beach eller D-Day at Peleliu.
Svårt att överträffa dessa mästerverk. Perfekt nivå på komplexitet och spelar-agens. Svårt att vinna precis som det ska vara.

Vive L'Empereur!
Mycket välgjort hex and counter med lägre komplexitetsnivå, men nästan lika svårt att vinna som D-Day-spelen. Upplägget med Blucher som kommer in på högerflanken i slutet av spelet är väldigt spännande och stressande. Det gäller att planera långsiktigt och hoppas hans ankomst dröjer så länge som möjligt.

Combat! Vol. 1
Riktigt bra taktiskt spel med mekaniker som oftast ger en bra AI som jagar efter dig var du än går. Lite mindre välgjort gällande reglernas tydlighet i jämförelse med de ovan, särskilt LOS, men har man översikt med det så är det ett riktigt bra system. Bygger på Ambush!, så det finns likheter med det spelet.

Och på fjärde plats kan vi slänga in dessa: Warfighter Vietnam, Crowbar! och The MOG: Mogadishu, för att nämna några.
Look out for your left, you are turned.

Andreas Lundin

Combat! är man ju sugen på. Rackarns dyrt dock. Tänk om man hatar det?

Manassas

Den risken finns såklart alltid! Och jag håller med, alla Combat!-volymer är jäkligt dyra. Men man kan också tänka som så att andrahandsvärdet är helt OK. Du förlorar inte många hundralappar på att sälja det på Tradera om du skulle bli missnöjd.

Mitt tips är att först kolla lite playthroughs om du är osäker. Rough Swordsman Wargamer har en bra serie där man både lär sig spelet och får en känsla för hur det funkar.

https://www.youtube.com/watch?v=PBQzaOB4AyA

Om du sen väljer att köpa det så är Poppin Smokes Boot Camp en otroligt detaljerad hjälp för precis alla regler och tänkbara händelser.

https://www.youtube.com/watch?v=iHU-x1ESkAo&list=PLwj6Nu1sYJUPY-TwIkwoRiEh0YVXB1jzd

Nu på senare år så har det dykt upp flera volymer och en del nya är på G. Jag ser särskilt fram emot Combat! Vietnam. Men Östfronten ser också bra ut. Kom ihåg att undvika Combat volym 3 Arnhem bara. Ska vara ett riktigt misslyckande regelmässigt.
Look out for your left, you are turned.