Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på spel

Startat av Gentleman, 12 maj 2006 kl. 22:39:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gentleman

Liknande fråga har ställts innan, hoppas ni har överseende. Har spelat rollspel i över 15 år men har i princip aldrig spelat något seriöst brädspel. Jag är mycket historieintresserad och jag älskar strategispel till datan (Paradoxspelen är favoriter), nu har jag bestämt mig för att ge brädspel en chans. Det bokstavligt vattnar sig i munnen när jag ser bilder med stora karter med massa enheter  :D

Ska alltså försöka introducera brädspel för mina vänner i rollspelsgruppen, min idé är att hitta ett spel där man antingen kan spela i lag mot varandra eller ännu hellre, där man har en spelledare som de andra ska sammarbeta emot (vore väldigt intressant att exempelvis göra en hel kampanj där varje speltillfälle påverkar nästa tillfälle). Har ni något bra tips?

Scipio

Hej,

Ja målet låter som om du vill börja förleda dina rollspelande vänner mot riktiga spel med massa plupps och rutor.

Tricket är nog i så fall för att det ska finnas någon chans alls att börja med spel som inte ligger så långt i från lättare sällskapsspel eller rollspel.
Börja med något lättare och när dom är fast i dessa spel så introducerar du sakta men säkert nya spel som går åt rätt håll så att säga, med målet att efter en tid ha fått dina vänner att spela spel som dom förmodligen inte skulle kunna tänka sig att spela idag, men inser i morgon att det var nog det dom ville spela hela tiden...egentligen.    :o

Några idéer kan vara:
War of the Ring -> Twilight Struggle -> Path of Glory.
Memoir 44 -> Axis & Allies -> Europe Engulfed - East Front -> Russian Campaign -> Army Group South.

:ultra:
"Randomization is too important to be left to chance"

Mattias Rönnblom

Något ur Standard Combat System skulle kunna funka som nybörjarspel. T ex  The Mighty Endeavor.

Holmgren

Det finns ju lite olika trådar här på forumet som kanske kan ge inspiration. Exempelvis här, här, här. här och här.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Gentleman

Jag tackar för tipsen! Har studerat detta forum + boardgamegeek.com vilket knappast gör det lättare att välja spel, jag känner mig som en liten pojke som fått tillåtelse att välja EN leksak i en gigantisk leksaksaffär....inte lätt  :D

Har någon av er någon erfarenhet av att någon spelleder ett brädspel? Om ja, vilket spel lämpar sig bäst för det? När jag tittade på Memoir 44 så fick jag en idé om att bygga upp en kampanj där jag som spelledare exempelvis separat möter spelarna en och en (en sköter engelsmän, en annan fransmän osv eller att det ansvarar för olika divisioner)....dessa olika mindre slag påverkar i sin tur utvecklingen på en större karta. Förstår ni min tanke? Är det genomförbart? Vilket spel tror ni passar bäst?

Det finns en annan förklaring till varför jag vill ha med en spelledare, jag och i synnerhet mina vänner är extrema tävlingsmänniskor....är det alla mot alla i spel så tror jag att det blir mer fokus på att vinna än att faktiskt ha det trevligt i lugn och skön atmosvär, rätt sorgligt jag vet :)

Vvornth

Renodlade brädspel tror jag inte får ut något av att ha en spelledare, blippspel däremot och i synnerligheten figursspels-amalgamer (såsom Spearhead) har mycket nytta av en spelledare.

Fördelen med det är att man kan köra mer "hidden" set-up och t.o.m. föflyttning och därmed ge helt andra taktiska möjligheter. Däremot så är det få spel som har "inbyggt" stöd för detta så det blir till för att skapa husregler för hur man kan implementera en spelledarroll.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Gentleman"Det finns en annan förklaring till varför jag vill ha med en spelledare, jag och i synnerhet mina vänner är extrema tävlingsmänniskor....är det alla mot alla i spel så tror jag att det blir mer fokus på att vinna än att faktiskt ha det trevligt i lugn och skön atmosvär, rätt sorgligt jag vet :)

Kör lagspel då! Kika på nåt trevligt östfrontspel och dela upp er, 2-2.
En mycket bitter liten man.

Gentleman

Hmm nu har jag fått en del feedback, jag kan dock inte bestämma mig. Nu är det dags att ge mig order!  :D Jag vill alltså ha ett spel där man kan ha en spelledare (ev. genom husregler) och/eller där man kan dela in sig i lag. Vilket spel ska jag köpa och varför?

En annan fråga som jag har handlar om 2:a VK. Blir det inte extremt förutsägbart? Lås oss säga att jag spelar Frankrike...hmmm.....kan undra var Tyskarna anfaller.....rääääätt uppenbart :) Blir det inte också väldigt enformigt? Valmöjligheterna som Tyskarna har inledningsvis är ju synnerligen begränsade. Hoppas jag har fel....älskar 2:a VK.

A F

Det finns en hel del situationer under Vk2 som inte får den ena eller andra sidan att bara undra "undrar hur fort jag dör?"  :ultra: