Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

A world at war (GMT)

Startat av BigPapaBear, 26 maj 2006 kl. 23:18:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Var tvungen att titta lite närmare på detta monster. Kan någon bekräfta/styrka/ha åsikter om följande

Rykten säger att regelboken är på över 190 sidor (plus 7 sidor errata)
    Kartorna är verkligen fantasilösa och jättetråkiga (kanske finns en less-is-more-tanke, men den missar jag. Gillar färglada, glitterkartor!  :P )
    Det kostar $175!!!  :shock:
    Rör det sig om ett tappert försök från GMTs sida att sno WiF-spelare från ADG?

Spelet kan mycket väl vara jättekul, men är det verkligen någon som köper det?
En mycket bitter liten man.

Daniel S

Spelets egen hemsid hos GMT
http://www.gmtgames.com/waw/main.html
Verkar ju bekräfta storleken på regelboken

På BGG http://www.boardgamegeek.com/game/7614

Spelet bygger ju på Third Reich systemet och verkar avsiktligt ha behållit ursprungsspelets design på kartor och markörer. Mark Simonitch kan göra mycket bättre ifrån sig vid behov.

Jon Karlsson

Ojdå. Och jag som tycker att WIF-kartan är rysligt ful...
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

f98alda

Regelboken har ingen sidnumrering, så jag vet inte exakt hur många sidor det är, men det ligger där nånstans, ja.
Tricket är att använda den gratis nerladdningsbara versionen...

Sen kan man ju tycka vad man vill om kartan... jag gillar rena kartor. Jag är lite lagom färgblind, så är det för mycket bös på kartan blir det bara jobbigt att spela.

Och till sist: spelet ÄR jättekul, och det finns iallafall en i detta land som har köpt det. Gissa vem.
Om någon är sugen på att testa, så säg bara till (iallafall om ni bor i göteborgstrakten).

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Tryggve

Citat från: "f98alda"Och till sist: spelet ÄR jättekul, och det finns iallafall en i detta land som har köpt det. Gissa vem.
Om någon är sugen på att testa, så säg bara till (iallafall om ni bor i göteborgstrakten).

/Alexander

Kan rekomendera det, spelet är kul. Och det säger jag trots att jag fick stryk av Alexander förra sommaren... :-)
Vi får se, om det går bra med jobbet så kan det nog bli spel i år med. Jag kan ju i a f stå för lokal...
/Tryggve

Elias Nordling

Alltså: A World at War är Avalon Hills gamla Third Reich, fast med 200 sidor regler. Antingen älskar man tanken, eller så tycker man att det är en konceptuell härdsmälta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Alltså: A World at War är Avalon Hills gamla Third Reich, fast med 200 sidor regler. Antingen älskar man tanken, eller så tycker man att det är en konceptuell härdsmälta.

Ordet var "härdsmälta". Third Reich - som jag har spelat till leda och förbannelse - hade  rätt mycket regler som det var.

Tryggve

Citat från: "Elias Nordling"Alltså: A World at War är Avalon Hills gamla Third Reich, fast med 200 sidor regler. Antingen älskar man tanken, eller så tycker man att det är en konceptuell härdsmälta.

Tar en del tid att lära sig, men när man väl har kommit in i det så är det rätt smidigt, faktiskt.
Som Alexander sade så är nycken att använda den nedladdningsbara versionen, det är enormt mycket lättare att snabbt få upp den regel man beöhver för tillfället.

Men systemet är j*kligt snyggt ihopsatt, måste man säga...

B_J_S

Jag fick en första genomgång av Anders igår.
Vi körde North Africa scenariot så att jag skulle få en kläm på reglerna.

Det var så roligt!  :up:

Kan nästan inte hålla mig till nästa gång.
Mycket regler javisst, men så bra skrivna.

Jag har blivit upplyst.
//Jonas

B_J_S

Glömde..
Tack Anders för en bra introduktion, du är en mästare på att lära ut regler.
//Jonas

Delirium

Jag är också inblandad i projektet, ska bli riktigt kul att pröva ett nytt system!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

andqui

Citat från: "B_J_S"Tack Anders för en bra introduktion, du är en mästare på att lära ut regler.

Tackar! Nästa gång får det kanske bli ett Midway eller en dust i Coral Sea eller kanske lite kamikazes i Leyte-bukten! :D

Citat från: "B_J_S"Mycket regler javisst, men så bra skrivna..

Om detta tvistar de lärda. Jag tycker att de är helt okej skrivna och jag har all förståelse för att det kan vara snudd på omöjligt att minutiöst underhålla en bra bit över 200 sidor regler.

Det som är den stora behållningen är att spelet som snart har tio år på nacken supporteras alldeles utmärkt via en Yahoo-grupp.

Ser fram emot att få sätta igång den globala kampanjen!  :up:
Anders

Delirium

Jag har redan paxat khaki-imperiet! ;)

B_J_S

Citat från: "Delirium"Jag har redan paxat khaki-imperiet! ;)
Det tror jag vi får diskutera.  8)
//Jonas

Delirium

Skojade bara, spelar givetvis vad som helst, men har inget emot flottyngda imperier. :)