Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WWII:ETO

Startat av Scipio, 26 november 2004 kl. 16:01:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Vad är herrarnas planer för Gotcon? (byt ämne om du har lust)
Byt gärna ämne men ta det i så fall i en annan tråd än denna som heter WWII:ETO...
"Randomization is too important to be left to chance"

totte30

Hej!

Upptäckte att det nog var jag som startade frågan :)

Mitt spel inhandlades i slutet på 80 talet, så det är sannorlikt 1st ed.
Är det stora förändringar mellan 2nd & 1st ed ? Om det är "bara" är regelklarifikationer som går att hämta på nätet, så kanske man bör ge spelet en chans
Spelar:  Clash of Giants II

totte30

Hmmn, läste precis följande på easternfront.net

"Make sure you get the "expanded and updated" version of ETO" dvs INTE min version   :x

Scipio

Hittade lite bilder på dom olika utgåvorna som kanske kan ge lite ljus.

First Edition:

Second Edition:

Third Edition:

Jag började med 1ed men 2ed var ett stort lyft när det gällde förtydligande av reglerna och regelfixar.

I 3ed (AETO) så har dom ändrat i en del tabeller och lite i mekaniken och lagt till en hög med optional rules bl a.

Scipio

Citat från: "tobias"Jag är intresserad efter GothCon. :)
Efter GothCon låter som en bra plan...det är mycket just nu så april borde fungera bra.

Föreslå något datum så får vi se om det stämmer för alla. Jag kan hela april som det ser ut nu.

totte30

Citat från: "Scipio"
Citat från: "tobias"Jag är intresserad efter GothCon. :)
Efter GothCon låter som en bra plan...det är mycket just nu så april borde fungera bra.

Föreslå något datum så får vi se om det stämmer för alla. Jag kan hela april som det ser ut nu.

Jag funderar allvarligt att besöka mitt första konvent någonsin (Lincon) och efter att ha läst igenom de mycket underhållande "replays" på easternfront.net om ETO, så skulle jag inte tacka nej till en omgång på exvis Lincon :)

Scipio

Det vore riktigt kul att kunna få till en omgång ETO. AETO verkar dock vara klart mer tidskrävande än vad ETO 2ed är, så om vi skulle vilja komma någon längre vart i kriget så skulle jag nog rekomendera att vi i så fall att man kör 2ed på LinCon.

Allternativt så kanske man skulle kunna få ihop tre glada gubbar för ett ordentligt parti i AETO hemma hos någon så man kan hinna färdigt även om kriget pågår till 45.

Scipio

Citat från: "Tommy Röhs"Jag har inskaffat AETO och är jätte-sugen på att prova på detta spel...
Jag måste säga att jag är tveksam till om AETO på det stora hela är en förbättring eller ej mot ETO 2ed...?

Postivt:
- Förbättrat konvojsystemet (tror jag).
- Fixat så att det går att göra Norge-anfallet "historiskt".
- Snyggare karta.

Negativt:
- Tar längre tid
- Fulare brickor.
- Mera bök som går ifrån den tidigare rena och snygga nivån som ETO lagt sig på (kommandos, admiraler, mera lågnivåenheter, nattbombning, strategisk bombning, radar m.m.)

Det sistnämda var en av styrkorna tyckte jag tidigare att sådana saker var snyggt abstraherade in i systemet.

Att tidsåtgången har gått upp är också ett vägande skäl i det hela.

Andra synpunkter nån?

Tommy Röhs

Citat från: "Scipio"Att tidsåtgången har gått upp är också ett vägande skäl i det hela.

Vad är det i AETO som gör att det skulla ta signifikant längre tid att spela jämfört med ETO?

Scipio

Citat från: "Tommy Röhs"Vad är det i AETO som gör att det skulla ta signifikant längre tid att spela jämfört med ETO?
- Mer pluppar (generaler, båtar, trupper, flyg, commandos, amiraler, SS-generaler ...)
- Nya strategiskbombningsbiten kommer att kräva mycket mer tid när dom har tagit bort abstaktionen som fanns och lagt in nattbombning, radar osv.
- Naval & Air-fasen spelas med impulsväxling i stället för IGO-UGO som det gjorde tidigare...
- Ultra.
- m.m.

Allt som har ändrats eller lagt till i nyutgåvan gör spelet långsammare än tidigare, inget som har lagts till (som jag har sett) snabbar upp någonting.
Och i så fall så måste det ta längre tid, förutom det så ska man ju även lära sig hur dom nya grejerna fungerar oxå å det tar tid...   :D

tinG

AETO AAR

September 1939
  • Royal Air Force (RAF) bombar tysk industri i och omkring Kiel (-4 EP), Görings redan utskälld...
  • Franska nattbombningar över västra Tyskland misslyckas dock.
  • De båda tyska fickslagskeppen Admiral Graf Spee och Lützov attackerar brittiska handelsflottan i Sydatlanten (-6 EP).
  • Schleswig-Holstein sänker den Polska jagarflottiljen i Danzigs hamn.
  • Brittiska Swordfish från hangarfartyget Eagle torpederar och sänker Admiral Graf Spee.
  • Stora ansträngningar görs även för att finna Lützov. Royal Navy patrullerar Sydatlanten i jakt på det tyska fartyget. Slutligen får en mindre kryssarstyrka kontakt. Tyskarna visar sig oförberedda den brittiska kryssaren Exeter's 8 inch kanoner sänker Lützov efter en lyckoträff i ammunitionsdurken.
  • Italien, Frankrike och England transporterar trupp och underhåll genom Medelhavet.
  • Tyskland grupperar u-båtar till Nordatlanten.
  • British Expeditionary Force (BEF) börjar överskeppningen till kontinenten och grupperas initialt i närheten av Dunkerque.
  • Tyska U-47 infiltrerar Home Fleet's huvudbas vid Scapa Flow på Orkneyöarna och skadar hangarfartygen Ark Royal och Furious innan en jagarskvadron hittar och sänker inkräktaren. Ubåtskapten Prien tilldelas Riddarkorset postumt.
  • Konvojeskorter beordras till Nordatlanten.
  • Luftwaffe förintar det polska flygvapnet, tyskarnas förluster är minimala (1 x Bf.109 step).
  • Generalerna von Kluge och von Kleist attackerar Polen i en kniptångsmanöver som isolerar nordvästra delen av landet. Posen och Bydgoszcz faller, dock inte utan hårda strider. (Armégrupp Nord)
  • I södra Polen intas snabbt Krakow och general Guderian's pansarkår når fram till Warszawas från sydost (Armégrupp Syd).
  • Polen kapitulerar.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Oktober 1939
  • Sitzkrieg/Phony War.
  • Dåligt väder i norr.
  • Görings nattbombningar mot England och Frankrike resulterar enbart i förluster från det allierade luftvärnet. Göring åter svarslös...
  • Det franska bombflyget utmärker sig inte heller utan besvikelsen över förluster i materiel och besättningar överstiger förväntningarna.
  • RAF bombar tysk industri i Hamburg och Kiel utan resultat.
  • Efter det att de tyska fickslagskeppen i sydatlanten sänkts ställs nu Amiral Dönitz sakta växande ubåtsflotta inför uppgiften att bekämpa fiendens handelsflotta. (-7 EP i nordatlanten).
  • Italien förstärker sin arme i Lybien.
  • Frankrike kallar hem fler kolonialförband.
  • Röda armen tar över östra Polen samt Baltikum.
  • Tyskland lämnar en betryggande garnison i Polen och skickar resterande delen av armén västerut.
  • BEF under Gen. Freyburg grupperad i Flandern.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

November 1939
  • Vinter i Skandinavien och Ryssland, kallt och klart med opåverkade flygoperationer.
  • Vädret i Central- och Västeuropa blött.
  • De stridandes flygöverkommandon nu betydligt mer restriktiva i att auktorisera nattbombningar. RAF förlorar åter ett stort antal bombplan över Nordtyskland. (0 EP)
  • Royal Navy förstärker eskorterna av konvojlinjerna i Nordatlanten.
  • Det tyska ubåtsvapnet framgångsrikt, utan förluster (-5 EP).
  • Brittiska ubåtar opererar mot Tyskland östersjöhandel och åstadkommer kännbara förluster (-9 EP).
  • Tyska jagarskvadroner misslyckas själva lokalisera de fientliga ubåtarna men i samverkan med Luftwaffes lätta bombarförband (Do.17) sänks ett stort antal brittiska. Besättningarna interneras på Gotland av de svenska myndigheterna.
  • Italienske generalen Grazini har lyckats att övertyga Il Duce att koncentrera det sakta italienska pansarvapnet till Libyen. Regio Aeronautica har även utökat sin närvaro i området omkring Tobruk med jakt- (CR.42) och lätt bombflyg (SM.79).
  • Franska Marine Nationale retar gallfeber på chefen för det Brittiska Amiralitetet, Sir Winston Churchill genom att vägra engagera sig i eskorteringen av den brittiska handelsflottan.
  • Sovjetunionen förklarar krig på Finland.
  • De första anfallen över gränsen norr om Ladoga går dåligt. General Budenny's offensiv blir tillbaka kastat, men numerären tar ut sin rätt och finländarna tvingas tillbaka och Mannerheimlinjen riskerar att bli utflankerad.
  • Sent i november (f.ö. titeln på en Muminbok...) förvärras Finlands läge ytterligare när fienden ockuperar Petsamo i den norra delen av landet. Sovjetunionen håller då ca 80 procent av gränsområdet.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Fortsättningen på vår AAR kan följas på Föreningen Ylvas forum.
Dvs. HÄR!

/j
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Toppen! Intressanta rapporter!   :up:
Önskar man bodde lite närmare!