Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WWII:ETO

Startat av Scipio, 26 november 2004 kl. 16:01:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

CiteraJag har TSRs WWII, men har aldrig spelat det. Har du ngra asikter om spelbarhet och uppskattad tidsatgang

Mitt favoritspel som täcker europa på strategisk nivå.

Fokus i spelet är på flotta, flyg och markstrid med sådant som produktion och vapenutveckling förpassat till slipbärarna där hemma lång bakom fronten där det hör hemma.

Ett mycket bra markstridssystem där man har en dynamisk spelordning, alltså spelarna kan reagera på hur striderna utvecklas under rundan och försöka göra anfall och motanfall för att inringa och bryta inrigningar osv.

Även mitt favoritsystem när det gäller flottstrid på den här nivån, och också ett kul system för flyget.

Det tar cirka 50-100 timmar att spela hela kampanjen beroende på utgåvan.

Första utgåvan tar ungefär 50 timmar att spela.
Andra utgåvan tar drygt 70 timmar.
Den tredje utgåvan som heter AETO tar nog runt 100 timmar skulle jag tro.

Men om du skall börja spela så rekomenderar jag nog att börja med att köra något av de scenarion följer med för att sätta in dig i systemet innan ni ger er på kampanjen.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Lustigt nog sitter jag precis med spelet (AETO) här hemma framför mig och planerar att ge mig in i ett nytt kast med regelboken.

Undrar om vi nånsin får ihop ett spel här i de västra regionerna?  :wink:
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: "Delirium"Lustigt nog sitter jag precis med spelet (AETO) här hemma framför mig och planerar att ge mig in i ett nytt kast med regelboken.

Undrar om vi nånsin får ihop ett spel här i de västra regionerna?  :wink:
Ja *host* jag kommer inte att vara särdeles svårövertalad.   :)

Om vi redan är två så borde det ju inte vara helt omöjligt att få ihop en endaste spelare till väl?   :?

tinG

Som ni mycket väl vet så är vi TRE spelare... dessutom talar allt för att vi även har TRE spel!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Tre spel?

Jonas, jag räknar med dig också, men låt oss vara ärliga och säga att förutsättningarna är något svåra. Roger är i Skövde, och du har precis fått ditt tredje barn. Själv har jag ingen som helst ursäkt.  :lol:

Men kanske förutsättningarna pekar på att vi ska planera varje spelsession långt i förväg helt enkelt? Verkar vara vettigt för er bägge att försöka spela till exempel en hel lördag, förslagsvis.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: "Delirium"Tre spel?
Mitt första, Rogers och mitt andra. ;)

CiteraSjälv har jag ingen som helst ursäkt.  :lol:
Inte ännu...

CiteraMen kanske förutsättningarna pekar på att vi ska planera varje spelsession långt i förväg helt enkelt? Verkar vara vettigt för er bägge att försöka spela till exempel en hel lördag, förslagsvis.
Ett bra förslag! Jag skulle kunna tänka mig en tripp till Skövde för att kolla in dom där Combat-Ken dockorna... Skulle det dessutom finnas möjlighet till AETO så gick väl det också an!

Väntar på inbjudat till AETO-VästGötaCON...  :wink:

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Jag skulle kunna tänka mig en tripp till Skövde för att kolla in dom där Combat-Ken dockorna...

Jonas, du skrämmer mig. Skövde. Och Nazi-Ken. :shock:

Scipio

Citat från: "tinG"Ett bra förslag! Jag skulle kunna tänka mig en tripp till Skövde för att kolla in dom där Combat-Ken dockorna... Skulle det dessutom finnas möjlighet till AETO så gick väl det också an!

Väntar på inbjudat till AETO-VästGötaCON...  :wink:

Jonas

Jag är självklart för, alla ursäkter för att få spela AETO är bra ursäkter!   :D

En av de viktigaste delarna i att ha ett spelrum är att det även finns gästrum med sängar på plats så att man kan inhysa villiga spelare...
Detta finns naturligtvis tillgängligt i Krigsrum Västergötland också!.

Nu vet jag inte hur mycket tid ni lyckliga småbarnsföräldrar kan klämma fram men en hellördag kan nog behövas åtminstonde.

Så lämpliga allternativ kan ju vara någonstans från en lördag och hela spektrat där i mellan upp till en fredag-söndag, återkom med vad som funkar.

Det är ju som sagt heller inga problem att förvara spelet säkert mellan gångerna i fall vi vill göra detta till en återkommande event.

Jag har också hört att det kan finnas andra i Götet som är intresserade av att haka på en sådan grej.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Jonas, du skrämmer mig. Skövde. Och Nazi-Ken. :shock:
Men hallå alltså! Jag har faktiskt en Amris-Ken för att väga upp juh!   :D

A F

Citat från: "Scipio"Men hallå alltså! Jag har faktiskt en Amris-Ken för att väga upp juh!   :D

Jag läste "Amish-Ken" tre gånger. Rena http://www.landoverbaptist.org/

Ibland blir livet extra skoj för att man är lite ordblind.

tinG

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Anders Fager"Jonas, du skrämmer mig. Skövde. Och Nazi-Ken. :shock:
Men hallå alltså! Jag har faktiskt en Amris-Ken för att väga upp juh!   :D

Det lutar mer & mer åt Skövde ändå... Verkar vara enda möjligheten att få till ett parti AETO i detta landet! :x

På YLva i Göteborg samlades, efter idogt lobbyism verksamhet från en viss D*****m, en mindre flock intressenter för att spela. I godan ro satte jag upp mitt spel, förklarade grunderna och körde några få exempel. (alla erfarna Wiffare). Vi startade upp spelet och hann köra igenom Strat.War.Ph + ½ Air/naval.Ph innan Mr. D ger upp!!!

Suck!

Jonas

ps. Men nu är jag glad igen för idag har jag tillsammans med några RIKTIGA krigsspelare satt upp Guderian's Blitzkrieg II!  :D
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Trist att se att moralen inte riktigt höll för att ge detta grymt bra spel en chans.

Det krävs ju ganska mycket speltid innan man förstår hur mycket subtila nyanser det finns i stridssystemet och vilka intressanta möjligheter detta ger för att utvecklingen av de olika operationerna.

Men men jag är glad om det i stället leder nya möjligheter att få spela detta spel.   :)

Jonas har du någon tredje spelare i tankarna eller skall vi höra med några som kan vara lämpliga kandidater?

tobias

Jag är intresserad efter GothCon. :)
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

Vet inte om ni har sett den här "siten" som är dedikerad till ETO (2ed).
http://www.easternfront.net/

Det finns en hel del intressant att läsa där och massor med roliga fotografier från förloppet från månad till månad under ett intressant parti ETO.

A F

Citat från: "tobias"Jag är intresserad efter GothCon. :)

Vad är herrarnas planer för Gotcon? (byt ämne om du har lust)