Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

The epic of the Peloponnesian wars (CoA)

Startat av BigPapaBear, 20 augusti 2006 kl. 16:20:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Har i princip bara läst negativa saker om spelet, men det är ju förbannat snyggt! Någon som har erfarenheter av det?

En mycket bitter liten man.

Andreas Johnson

#1
"a monthly-turn game for a 33 year war" som nån kommenterade på BGG.   Men visst ser det fräscht ut...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Jon Karlsson

#2
Citat från: "Andreas Johnson""a monthly-turn game for a 33 year war"

Är det bra eller dåligt?

/Empires in Harm-spelare.

(Några fans tyckte att Empires in Arms var för kort och simpelt och totade ihop regler för revolutionen, för politik mot småländerna och för hur majorpowerserna förbättrar sina OOB:ar, och kallade resultatet för Empires in Harm. Spelstart 1787.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

bambaladam

#3
Fick precis hem det här. Det ser faktiskt riktigt smaskigt ut.

Det verkar inte vara så enormt krångligt egentligen, problemen tycks vara att det är en del statusar att hålla koll på, och att tabellerna för ändamålet har för små fält i jämförelse med brickorna man förväntas flytta fram och tillbaka över dem. Inget man inte fixar lätt med en laptop och excel, en drös errata (men uppdaterad regelbok finns här http://talk.consimworld.com/WebX?13@518.QPyjbNpN6ke.68@.ee6b2bd/11098.

Sen är det en del produktionsmässiga irritationsmoment ("Cornith"??)... ;)

Ja, det tar nog ett tag att spela klart, det verkar reta en del också.

Styrkor med spelet: intressanta strider för ett strategiskt spel, roligt att alla stadsstater kan byta sida och/eller hänge sig åt kriget mer eller mindre beroende på spelarnas investeringar och handlingar, fyrspelarläge (!) med Tebe och Korint som "självständiga" makter (de får inte alliera sig med Aten, men de kan vinna spelet på egen hand), fredsförhandlingar osv. Verkar faktiskt riktigt kul. Budgetera för invasionsstyrkor och planera skatteinsamling i provinserna... MUMS.

Mycket sugen på att få igång det här i Stockholm under hösten om folk är intresserade. Största hindret är att jag inte har en tillräckligt stor hobbyflygel i min lägenhet (2 st 22" x 34"-kartor!! och drösvis med trackers!)...

Det här är kanske mitt "favoritkrig" nu (om man nu kan ha ett sånt), så jag är kanske mer beredd att ha överseende med skavankerna, men om man kan tänka sig att lägga 2-4 kvällar i månaden under "ganska lång tid" på att få leva ut sina tyrannfantasier så tror jag det kan bli riktigt svettigt och kul...

PBEM är också ett alternativ.

Just det, ska påpeka att allt ovan bottnar i att jag har "rotat runt i kartongen" och börjat klippa brickor. Jag kan inte lära ut spelet än, eller utvärdera det i detalj. ;)

BigPapaBear

#4
Citat från: "bambaladam"Mycket sugen på att få igång det här i Stockholm under hösten om folk är intresserade. Största hindret är att jag inte har en tillräckligt stor hobbyflygel i min lägenhet (2 st 22" x 34"-kartor!! och drösvis med trackers!)...

Är du med på listan (för alla krigsspelare i Stockholm)? Har för mig att det yrades om en ledig plats i lokalen, men den kanske redan var tillsatt? Kolla med Anders Fager om inte annat...
En mycket bitter liten man.

bambaladam

#5
Jag är med på listan, men som passiv medlem känns det lite oklart hur man tar sig ända fram till själva lokalen. Finns det en kö osv? Men finns det plats är jag intresserad! Grymt OT iaf... :)

Vi kan ju kika på spelet lite på FF om du fortfarande är intresserad av det alls.

BigPapaBear

#6
Citat från: "bambaladam"Jag är med på listan, men som passiv medlem känns det lite oklart hur man tar sig ända fram till själva lokalen. Finns det en kö osv? Men finns det plats är jag intresserad! Grymt OT iaf... :)

Vi kan ju kika på spelet lite på FF om du fortfarande är intresserad av det alls.

Jag är intresserad av alla spel (nästan), men jag har lite för många i att spela-högen för att ens titta åt det hållet för närvarande. Har dessutom två arrangemang på FF. Men jag står gärna och dreglar lite om du och någon annan smäller upp det.

Gällande lokalen så är det bara hålla ögon och öron öppna (och säga till att man är intresserad). Anders annonserade ut en eller ett par platser häromveckan. Vet inte om den/de är tillsatta eller så... Lokalen har ett begränsat antal deltagarplatser, så någon måste ut innan det kan komma in nytt folk.
En mycket bitter liten man.

bambaladam

#7
Citat från: "BigPapaBear"Jag är intresserad av alla spel (nästan), men jag har lite för många i att spela-högen för att ens titta åt det hållet för närvarande. Har dessutom två arrangemang på FF. Men jag står gärna och dreglar lite om du och någon annan smäller upp det.

Känner igen mig i det (är inte det ett universaltillstånd för pappersbrickekramare?). Jag och Andreas har i alla fall nämnt tanken på att ta med det ner. Får se vad som händer.

CiteraGällande lokalen så är det bara hålla ögon och öron öppna (och säga till att man är intresserad). Anders annonserade ut en eller ett par platser häromveckan. Vet inte om den/de är tillsatta eller så... Lokalen har ett begränsat antal deltagarplatser, så någon måste ut innan det kan komma in nytt folk.

Ja, antagligen har jag följt listan för kort tid för att fatta hur det funkar riktigt. Ska försöka jaga deltagarplats mer aggressivt.  :twisted:  8)

totte30

#8
"Anders annonserade ut en eller ett par platser häromveckan. Vet inte om den/de är tillsatta eller så"

Sorry, Jag tror att jag tog den lediga platsen i "bunkern" :)

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

#9
Citat från: "totte30"Sorry, Jag tror att jag tog den lediga platsen i "bunkern" :)

Thomas

Tänk vad man missar!  :P  Välkommen till oss.
En mycket bitter liten man.

Johan

#10
Citat från: "bambaladam"Mycket sugen på att få igång det här i Stockholm under hösten om folk är intresserade. Största hindret är att jag inte har en tillräckligt stor hobbyflygel i min lägenhet (2 st 22" x 34"-kartor!! och drösvis med trackers!)...

Jag kan vara intresserad. Finns det ett ställe där man sammanfattat klagomålen?
Mvh Johan

BigPapaBear

#11
Citat från: "Johan"Jag kan vara intresserad. Finns det ett ställe där man sammanfattat klagomålen?

Boardgamegeek brukar vara den plats där folk ventilerar mest. Consimworld har mer konstruktiv kritik (troligtvis eftersom det är ett pågående samtal där designern är inblandad och krigsspelare överlag är ganska snälla typer...)

Båda desa tillsammans ger väl en ganska fin bild. CSW har nackdelen att det troligtvis bara är folk som gillar spelet som är med i diskussionen så på frågan vad som är fel på det kommer de nog att säga "nuttin', man. It friggin' rawkz!". BGG har å andra sidan människor som tittar på omslaget och ger lägsta betyg eftersom spelet innehåller tärningar.

Visst är det härligt att vara kategorisk.

(Johan vet förstås redan allt detta, men jag hade lite tråkigt på jobbet så...)
En mycket bitter liten man.

bambaladam

#12
Citat från: "Johan"
Citat från: "bambaladam"Mycket sugen på att få igång det här i Stockholm under hösten om folk är intresserade. Största hindret är att jag inte har en tillräckligt stor hobbyflygel i min lägenhet (2 st 22" x 34"-kartor!! och drösvis med trackers!)...

Jag kan vara intresserad. Finns det ett ställe där man sammanfattat klagomålen?

Hej Johan!

Utöver de produktionsmässiga missarna vad gäller själva komponenterna tycks de huvudsakliga invändningarna vara att tempot kanske är något långsamt för den blodtörstige (spelets fokus ligger minst lika mycket på rent politiserande som på rent krigande) och att det är för mycket bokföring (26 statsstater med tre egenskaper var som uppdateras så fort något större händer).

Jag tilltalas snarare av att få spela "Grand Strategy" än avskräcks, och de många parametrarna är nog nödvändiga för att i någon mening simulera de storstrategiska problemen som dåtidens storheter faktiskt stod inför.

Jag kan inte gå i god för spelet, för jag har som sagt precis fått hem det, men jag har goda förhoppningar.

En bra inblick i folks klagomål finns här:http://boardgamegeek.com/viewcollections.php3?gameid=13498&comment=1&orderby=rating&dir=-1

/Jan

Johan

#13
Citat från: "bambaladam"
Citat från: "Johan"Jag kan vara intresserad. Finns det ett ställe där man sammanfattat klagomålen?

Hej Johan!



En bra inblick i folks klagomål finns här:http://boardgamegeek.com/viewcollections.php3?gameid=13498&comment=1&orderby=rating&dir=-1

/Jan

Tack, jag ska kolla. Om du är intresserad så är jag medlem i den ökända lokal-klubben vilket kan ordna utrymmestrubblet. Hör av dig när det blir närmare.

/Johan
Mvh Johan

bambaladam

#14
Efter en genomläsning av reglerna tycker jag att det här spelet ser ut att kunna bli helt fantastiskt roligt. Det kräver nog sina spelare, och det kan vara en idé att lösa en del av bokföringen med excel-ark, men det ser helt klart spännande ut. Väldigt stor strategisk frihet och en ganska liten systemkärna egentligen.

/Jan