Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av totte30, 4 september 2006 kl. 13:40:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Dam i Vilda Västern (till de onda kobojserna): "You Punks!"
Textremsa: "Era punkare!"

Scipio

Eller svenskan på krogen i Seattle som glömt id-kortet hemma som svarar när bartendern frågar hur gammal hon var:
- I have no leg, I have no leg!
"Randomization is too important to be left to chance"

Holmgren

Jag väcker upp den här gamla tråden för att dela med mig av följande notis från IMDBs nyhetsbrev idag:

Lost in Translation

Efforts by overseas film distributors to cut costs by outsourcing subtitle translations to such countries as India and Malaysia have resulted in creating dialog that makes little sense to local audiences, according to today's (Monday) London Times. The newspaper observed that translators with little understanding of the nuances of English are taking the place of British subtitlers, many with long careers in the business. Kenn Nakata Steffenson, who translates English films into Danish and Japanese films into English, cited one film in which the line "Jim is a Vietnam vet" became "Jim is veterinarian from Vietnam" in the farmed-out Danish subtitles. In another film, the words "flying into an asteroid field" became "flying into a steroid field." In yet another, "She died in a freak rugby accident" became "She died in a rugby match for people with deformities." In My Super Ex-Girlfriend, Uma Thurman's line, "We have a zero-tolerance policy for sexual harassment" was translated into Taiwanese as "We hold the highest standards for sexual harassment." The Times said that Mexican director Guillermo Del Toro was so upset with the English subtitles for his 2001 film The Devil's Backbone that he himself worked on the subtitles for last year's award-winning Pan's Labyrinth.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Magnus2

"She died in a rugby match for people with deformities." låter lite som Råttan i pizzan.

Men resten var tillräckligt bra för att skicka vidare på kontoret :up:

Magnus

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Ge en Tolkienfetishist en lillfingernagel och han kan gå på i timmar om Ohlmarks brott mot den stora Heligheten.
Vill bara lite kort nämna min personliga favorit:  kapitlet som heter "Honmonstrets lår"

//EvilSpook

Doomfarer

Det värsta är väl ändå att det är Merry och inte Eowyn som dödar Häxmästaren i Ohlmarks översättning. :down:

Jag har inte läst nya översättningen av SoR, men sämre än Ohlmarks kan den omöjligt vara.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Organ

Det finns en äldre westernfilm som utspelas i en liten gruvstad. Ett följe hårdföra män kommer efter en lång resa genom vildmarken fram till staden och beslutar sig att göra den obligatoriska uppsnyggningen på  barberarsalongen och på plats i stolarna får de av den nyfikne barberaren frågan "Are you gentlemen miners?". Detta översätts med "Är ni minderåriga?"

Jag minns också någon amerikansk polisserie där frasen "Stop buggering me!" på svenska blev "Sluta rövknulla mig!".

När filmen Grease visades på TV nån gång i slutet på 80-talet översattes "Gangbang" med "Ligasmäll".

Min personliga favorit är annars Hallmarks Odysséen där följande scen utspelar sig. Odysseus har kommit iland någonstans och kommer till en liten by. Hans uppdykande skapar en hetsig diskusion bland byborna som är oense om vad som ska göras och gapar i munnen på varandra. Någon form av byäldste äskar tystnad genom att kliva fram och rya "Silence! I am the keeper of the staff!". För att illustrera och understryka detta håller han även fram den nämda staven. Detta fann översättaren bäst att tolka som "Tyst! Jag är personalansvarig!"  :up:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Holmgren

Följande två kreativa översättningar i tv-seriesammanhang har jag själv upplevt nyligen:

En polis har av misstag fått i sig knark på en brottsplats och är hög som ett hus. En kollega som anländer till platsen kommenterar: "Your pupils are huge!" vilket i den svenska översättningtexten blir "Dina elever är enorma!"

En polis rapporterar in till sin ledningscentral via radio. Ledningsoperatören kvitterar informationen med: "Copy that" vilket översättaren valde att texta som "Skriv det"....
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Tommy Röhs

Citat från: "Holmgren"Avdelningen 'Rätt sammanhang':

Hovmarskalk: "A toast for the queen!"
Textremsa: "En skiva rostat bröd till drottningen!"

Vad säger hovmarskalken då om drottningen faktiskt vill ha rostat bröd?  

:P

A F

En dam i en västenfilm skriker "era punkare" efter några slynglar.

silversixx

Klassisk översättning på Dirty Harry som Scanbox släppte i en såndär snygg bok-som-är-en-videofilm-fodral (ni som hade Hobbex katalog under 80-talet vet vilka jag menar).
"Do you feel lucky? Well do you, punk?
"Känner du dig tursam? Gör du, punkarsvin?"

Klassiker!

silversixx

@Anders Fager:
Jag tror det ekar lite här...

Citat från: "Anders Fager"Dam i Vilda Västern (till de onda kobojserna): "You Punks!"
Textremsa: "Era punkare!"

A F

Citat från: "silversixx"@Anders Fager:
Jag tror det ekar lite här...

Sorry.  :x

Erik M

Toast har gått flera gånger. På detta ställe kanske den mest förunderliga är slutscenen i Kodnamn Rebecca.
- A toats for Rebecca.
- Rostat bröd till Rebecca.

Min egen favorit är annars från James Bond, Octopussy tror jag. 007 ligger i högt gräs nere i en slänt av en eller annan anledning och vaknar upp med en orm på magen.
- Piss off.
- Ringla av.
Nej, jag spelar inte hitler-bingo, dock före och efter. Och bredvid, utanför och under.

hejhenrik

I Apocalypse Now översattes "I dropped some acid" till "jag tappade knarket".