Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Maglica

Bra krigsspelsevent

Startat av Maglica, 16 december 2004 kl. 21:54:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Maglica

Vilka bra krigsspelsevent finns det egentligen ute i landet? Jag har själv varit med på Friendly Fire och tycker att det var jättekul (hoppas många dyker upp i år), men jag har fått intrycket av att krigsspelen dött ut på de stora spelkonventen.  :(
Robert Maglica

Scipio

#1
Jo nog är det så.
Men på BorCon spelades det ju i varjefall ASL, Memoir 44, Wings of War och War in Europe så det kanske går att ändra den trenden?
Vore kul att gå på konvent och få se några riktigt feta monsterspel nån gång.
"Randomization is too important to be left to chance"

Mattias Rönnblom

#2
Det tråkiga med spelkonvent av normalt snitt och monsterspel är att man knappt hinner sätta upp spelet innan konventet är slut.

Scipio

#3
Citat från: "Mattias Rönnblom"Det tråkiga med spelkonvent av normalt snitt och monsterspel är att man knappt hinner sätta upp spelet innan konventet är slut.
Vet inte det, LinCon brukar väl pågå från torsdag till söndag...det räcker ju för rätt så stora monsterspel.
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

#4
Citat från: "Scipio"Jo nog är det så.
Men på BorCon spelades det ju i varjefall ASL, Memoir 44, Wings of War och War in Europe så det kanske går att ändra den trenden?
Vore kul att gå på konvent och få se några riktigt feta monsterspel nån gång.

Roger m.fl.

Jag har länge gått med en tanke att köra ett monsterspel på GothCon. Ett spel som inte kräver så mycket förkunskaper och som tillåter intressenter att anmäla intresse på plats.

T.ex. har jag funderat på en "Seven Days" kampanj med The Gamer's CWB serie. Med två eller flera erfarna spelare vid bordet tror jag att det skulle kunna bli ganska kul. Drop-in generalerna skulle kunna få ta befälet över en kår eller division var medan den fasta gruppen agerar överbefälhavare...

Vad tror du....

Kanske är Friendly Fire ett säkrare kort?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

#5
Vore roligt. Är också sugen på att spela någon RSS-kampanj.
CWB och RSS är ju ganska enkla system regelmässigt så det kunde ju fungera.

Inbjudan för förbipasserande eller bara för dom som vill satsa på ett enda spel under helgen men öppet för intresserade att titta spelar mig ingen roll, det finns fördelar med båda varianterna.


CiteraKanske är Friendly Fire ett säkrare kort?
Jag ser ju inte varför det ena måste utesluta det andra...?   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Tommy Röhs

#6
Förra året (2004) anmälde jag ett arrangemang "War In Europe"  till
Lincon.  Mottagandet var ett kyligt ointresse.

För dem som inte vet är War in Europe ett mastodontspel som täcker
hela andra världskriget i Europa på divisionsnivå.
Spelat har en spelplan på nästan fem kvadratmeter och över 4000 spelpjäser. Reglerna är inte speciellt svåra. Ett enkelt "flytta"-->"slåss"-->"flytta pansar igen" spelsystem.

tinG

#7
Citat från: "Scipio"Vore roligt. Är också sugen på att spela någon RSS-kampanj.

Jag och ett par polare chockade deltagarna på föreningen Ylva's Ting 2002 med att spela "This Hallowed Ground"....

Det är vackra spel.

"This Terrible Sound" skulle väl inte sitta fel heller....

ps. Roger, just for your information... det verkar nu som vi på Ylva kommer att sätta upp AETO för en liten intro-kampanj. Mer info vad det gäller tid och plats om du skulle vara sugen.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

#8
Citat från: "tinG"
Citat från: "Scipio"Vore roligt. Är också sugen på att spela någon RSS-kampanj.

Jag och ett par polare chockade deltagarna på föreningen Ylva's Ting 2002 med att spela "This Hallowed Ground"....

Det är vackra spel.

"This Terrible Sound" skulle väl inte sitta fel heller....

Absolut, jag kan tänka mig vilket som helst av RSS-spelen (har ju alla tre). Jag har bara spelat nåt litet scenario tidigare för att känna på mekaniken men de verkade intressanta...och dom är som sagt grymt snygga.

Citeraps. Roger, just for your information... det verkar nu som vi på Ylva kommer att sätta upp AETO för en liten intro-kampanj. Mer info vad det gäller tid och plats om du skulle vara sugen.

Det vet du att jag är!  :-)

Har inte spelat ETO på mycket länge och har ännu inte fått möjlighet att testa AETO ännu, så det låter mycket intressant.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

#9
Citat från: "Tommy Röhs"Förra året (2004) anmälde jag ett arrangemang "War In Europe"  till
Lincon.  Mottagandet var ett kyligt ointresse.

För dem som inte vet är War in Europe ett mastodontspel som täcker
hela andra världskriget i Europa på divisionsnivå.
Spelat har en spelplan på nästan fem kvadratmeter och över 4000 spelpjäser. Reglerna är inte speciellt svåra. Ett enkelt "flytta"-->"slåss"-->"flytta pansar igen" spelsystem.

Det var ju synd att jag inte ens tänkte på att det skulle vara någon som ville köra något riktigt spel på LinCon, hade jag sett att någon körde WiE så hade jag defintivt åkt dit enkom för att spela det.
Det står på både min vill-spela-lista och inköps-lista...  :-)
"Randomization is too important to be left to chance"

Mattias Rönnblom

#10
Friendly Fire tar gärna emot lagomt stora monsterspel. Konventet blir dessutom lite längre i år; med start på fredagen.

tinG

#11
Citat från: "Mattias Rönnblom"Friendly Fire tar gärna emot lagomt stora monsterspel. Konventet blir dessutom lite längre i år; med start på fredagen.

Underbart! :D  :up:

DÅ får vi väl koka ihop något, eller vad säger du Roger?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

#12
Absolut, då finns tid till att ägna till något större spel. Och på tal om att "koka ihop någonting" så hoppas jag att MMP har hunnit släppa "Devil's Cauldron" till dess så att man kunde köra ett parti där kanske...?
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

#13
Citat från: "Mattias Rönnblom"Friendly Fire tar gärna emot lagomt stora monsterspel. Konventet blir dessutom lite längre i år; med start på fredagen.
FF var en mycket trevlig tillställning förra året, räkna in oss igen.

Om det finns något kvar att klaga på nu när ni har åtgärdat längden på evenemanget är möjligtvis att det inte inträffar oftare än en gång per år...   *host*
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

#14
Ja tiden tiden tiden den räcker aldrig men vi gamla krigsspelsrävar finns ju fortfarande i livet håller fullständigt med om att det är  dåligt med intressanta spel på konventen nu för tiden.
Vi får väl alla se fram emot friendly fire det är väl det spelforum som tilltalar oss gamlingar.
Kanske man kunde haft något möte till under ett år ??

"old wargamers never die they just grew older"
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif