Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SVT-profil gör serie om Karl XI:s krig

Startat av Stardust, 12 februari 2007 kl. 15:52:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag skall ladda musköten...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johnson

Ska bli intressant att se hur dom använder sina trettio minuter....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Johnson

Undrar om det var herr Dahlberg själv eller SVT som betalade yogurten från Netto...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

wingnut

Såg de första avsnitten av serien. Visserligen kan historia behöva populariseras och åskådliggöras även för helt oinsatta, men detta var bedrövligt. Hoppigt, ofta slarvigt berättat och fullt av andra irriterande detaljer. Vill man skrämma bort folket från historiestudier kan detta vara ett bra första steg.
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Vill man skrämma bort folket från historiestudier kan detta vara ett bra första steg.

Ett annat sätt är att läsa historia på universitetsnivå ett par år...  :D  :x  (bitter...)
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraEtt annat sätt är att läsa historia på universitetsnivå ett par år...   (bitter...)

Vill man bli ytterligare avtänd på historiestudier: doktorera vettja!  :D

Efter snart 5 år som doktorand kan jag knappt öppna en bok om den har ett introduktionskapitel som går igenom allsköns teoretiska utgångspunkter, metodval och dylikt. Så djävla avtändande att jag spyr! Om min avhandling någonsin blir klar så lovar jag att inte ha mer än en sida teori och metod! Däremot lovar jag att det skall ingå miltärhistoria, trots att jag doktorerar i religionshistoria!

Därför tycker jag att svt:s tv-serie är ett sjysst och friskt kaotiskt sätt att närma sig det förflutna på. Mer sånt om jag fick bestämma (det får jag dock inte, så skit i det jag nyss skrev).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

"miltärhistoria, trots att jag doktorerar i religionshistoria"

För oss vanliga dödliga ickehistoriker/ickereligionsvetare är inte skillnaden helt uppenbar.

BigPapaBear

Citat från: "pelle""miltärhistoria, trots att jag doktorerar i religionshistoria"

För oss vanliga dödliga ickehistoriker/ickereligionsvetare är inte skillnaden helt uppenbar.

Fyndigt  :D
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraFör oss vanliga dödliga ickehistoriker/ickereligionsvetare är inte skillnaden helt uppenbar

Säg det till min betygsnämnd... 8)