Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SVT-profil gör serie om Karl XI:s krig

Startat av Stardust, 12 februari 2007 kl. 15:52:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stardust

http://www.resume.se/nyheter/2007/02/09 ... /index.xml

Vad tror ni  här på Forumet om denna serie? Populärhistoriskt trams (tänk snapphanarna) eller kan det kanske bli bra?

A F

Klart det på någon nivå blir populärhistoriskt på ett sätt som vi i vet-bäst-eliten kan oja oss över. Sen kan det ju vara bra eller dåligt för det.

f98alda

Jag trodde att ett av grundkraven för en bra dylik serie var att vet-bäst-eliten skulle få nåt att oja sig över...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Jag trodde att ett av grundkraven för en bra dylik serie var att vet-bäst-eliten skulle få nåt att oja sig över...

En bekant påstår att dokumentärer och spelfilm om Svensk historia säljer bra ibland nytillkomna svenskar. Man vill veta vad det är för ett jäkla dårhus man hamnat i, typ. Kanske känns det bra att veta att vi beskäftiga fredsivrare också lagt ner några århundraden på att ödelägga våra grannländer.

Å andra sidan så kan det handla om DVD-försäljning. TV-program säljer bra.  TV4 säljer pallvis av de där sega Hitlers Hantlangare & Hitlers Tandläkare & Hitlers Sekreterare.

Organ

Citat från: "Anders Fager"TV4 säljer pallvis av de där sega Hitlers Hantlangare & Hitlers Tandläkare & Hitlers Sekreterare.
En annan storsäljare lär vara "En kompis till min brors granne hade en faster vars arbetskamrats syster en gång serverade en kaffepåtår till Führern."  :P
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Man vill veta vad det är för ett jäkla dårhus man hamnat i, typ. Kanske känns det bra att veta att vi beskäftiga fredsivrare också lagt ner några århundraden på att ödelägga våra grannländer.

På frågan om Sverige firar sin egen Indepence Day: "Nä, men nästan alla länder runtomkring oss gör det...".
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Stardust

Citat från: "Jon Karlsson"På frågan om Sverige firar sin egen Indepence Day: "Nä, men nästan alla länder runtomkring oss gör det...".

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Bästa jag läst idag  :P

Elias Nordling

Fast inte riktigt sant, eftersom nationaldagen ÄR vår Independence day, från Danmark (plus att det var nåt med författningen 1868).

Danmark firar å andra sidan att de fick en grundlag 1848, den 5e juni.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Jon Karlsson""Nä, men nästan alla länder runtomkring oss gör det...".

Citerar dåvarnde Försvarsministern Anders "jag har ett eget tanks" Björck: "Sverige och Polen har en lång gemensam historia..."

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Å andra sidan så kan det handla om DVD-försäljning. TV-program säljer bra.  TV4 säljer pallvis av de där sega Hitlers Hantlangare & Hitlers Tandläkare & Hitlers Sekreterare.

Guido Knopp garvar hela vägen till banken.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Guido Knopp garvar hela vägen till banken.

Man kan fråga sig vad han har för hake på TV4.

Organ

Nu har det kommit mer info: http://www.svt.se/svenskaslag

Det behöver inte vara ett totalt slöseri med tid. Fast jag måste erkänna att jag blir lite nervös när de skryter med sådant som "Muskötdrabbning med paintballgevär".  :shock:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Jon Karlsson

Citat från: "Organ""Muskötdrabbning med paintballgevär".  :shock:

Jösses. Vad tänkte de få ut av det? Ett paintballgevär har väl mångdubbelt mycket längre effektiv räckvidd än en musköt...?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Daniel S

Citat från: "Jon Karlsson"
Citat från: "Organ""Muskötdrabbning med paintballgevär".  :shock:

Jösses. Vad tänkte de få ut av det? Ett paintballgevär har väl mångdubbelt mycket längre effektiv räckvidd än en musköt...?
Det beror på vilken sorts musköt man jämför med, en ordentligt laddad musköt från 1500-talet hade en effektiv räckvidd på ca 150-180 meter mot trupp i sluten ordning, bra skyttar kunde öpnna eld på ännu längre håll, upp till 225 meter. Detta enligt soldaterna och befälen som själva använde vapnen i strid (fast de mätte avstånden i "steg" och inte i meter ;-)
I praktiken så var musköten dåtidens prickskyttevapen, inte så mycket pga sin träffsäkerhet utan för att den fortfarande var dödlig på långa avstånd. Roger Williams ansåg att den kunde dräpa man eller häst på 600 stegs håll.

Men från slutet av 1500-talet så började man gör tre ting som reducerade muskötens effektiva räckvidd. För det första började man gjuta kulor som var markant mindre än kalibern vilket gjorde att vapent gick at ladda snababre = högre eldhastigheten. För det andra så började man under  att reducera krutladdningarna. Som kronan på verket så började man slutligen att  steg för steg att minska muskötens kaliber i början av 1600-talet. Resultatet lät inte vänta på sig, under 30-åriga kriget så ansåg man det sällan lönt att skjuta på längre avstånd än 150 steg (112,5m)

Trenden med svagare laddning och underkalibrerade kulor fortsatte sedan under 1700-talet. Papperspatronen innebar att kulan fick bättre passform i loppet men inte tillräckligt för att helt kompensera för kulans stora spelrum i loppet. Träffsäkerhet var inget som man prioriterade utan istället så fokuserade man på eldhastigheten.

Men ofta så var ju stridsavstånden ännu kortare än de ovan pga terrängen, kurtröken mm.

Stardust

Ikväll är det premiär. 20:30 SVT 1. Ladda videon/DVDn/Hårddisken  :D