Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Det är nog snarare GMT:s fraktmetod än innehållet i paketet som drar åt sig tullens klåsiga fingrar...

...eller deras fula ovana att skriva det rätta produktvärdet på innehållsdeklarationen.
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "bambaladam"det är helt klart så här:
direkt från gmt - 100% fångas av tullen
ebay - 0% fångas av tullen

:twisted:

Har handlat "några" spel på Ebay och har haft varierande tur med tullen genom åren. De tar ibland, ofta vid större värden.
All min paket har varit USPS.

Fick TitE från GMT direkt och det slank igenom utan tullfingrar. Har hänt även förr, men GMT leverans har oftare tull bekymmer.

Har därför lagt min CB förbeställning till BunkerHillGames, som skickar med privat avsändare och ibland sänker paketets värde enligt min önskan.

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "bambaladam"Det är nog snarare GMT:s fraktmetod än innehållet i paketet som drar åt sig tullens klåsiga fingrar...

...eller deras fula ovana att skriva det rätta produktvärdet på innehållsdeklarationen.

Galningar.

BernadotteOnline

Citat från: "bambaladam"
Citat från: "BigPapaBear"

Galningar.

eller bara laglydiga.
Ertappas GMT fuska med exportvärden kan det bli dyrt för dem.
Deklarationstexten erbjuder dem mer möjligheter att vara kreativa.

Tommy Röhs

Citat från: "BernadotteOnline"
Citat från: "magnus lindström"3) Portionera spelpaketen i mindre  totala värden, under ca 500-600 kronor. Då tenderar tull bry sig mindre.

Har kollat på Tullens hemsida. fribeloppet för privat personer är 300 SEK

Andreas Johnson

Ja det var ju generöst.... :?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Doomfarer

Problemet är väl att det är 300 kr med frakt, så inte ofta man kommer under det.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

f98alda

Citat från: "Andreas Johnson"Ja det var ju generöst.... :?

Hade du förväntat dig generositet?

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Andreas Johnson

Rent logiskt borde det finnas en gräns nedåt där själva tullhanteringen kostar mer än vad man ev får in i avgifter och moms. Den gränsen borde ligga högre än 300:- kan man tycka.

bambaladam

Ja alltså att be den svenska byråkratin agera rationellt är som att be mig hålla rejäla försvarlinjer i spel. Det handlar om brist på förmåga.... :oops:

Andreas Johnson

Man brukar ju säga att alla byråkratiers huvudmål är att utöka sitt eget inflytande och verksamhet, det kan ju vara en förklaring.....

bambaladam

Den dagen tullen tar över Sverige är det dags för väpnat motstånd! Är ni med mig, kamrater?  8)

Glömde tillägga att mitt favoritvapen är tärningen. Den som saknar strategiskt kunnande får förlita sig till tur.

BernadotteOnline

Citat från: "bambaladam"Den dagen tullen tar över Sverige är det dags för väpnat motstånd! Är ni med mig, kamrater?  8)

Glömde tillägga att mitt favoritvapen är tärningen. Den som saknar strategiskt kunnande får förlita sig till tur.

Skall du duellera med tärningar?? Kasta dem i huvudet på en tulltjänsteman tills han svimmar????

Doomfarer

Citat från: "BernadotteOnline"
Citat från: "bambaladam"Den dagen tullen tar över Sverige är det dags för väpnat motstånd! Är ni med mig, kamrater?  8)

Skall du duellera med tärningar?? Kasta dem i huvudet på en tulltjänsteman tills han svimmar????

Gissar att du inte sett mina 100-grams 20 sidiga metalltärningar. :)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Undrar hur svårt det skulle vara att få spel klassade som böcker/tidskrifter? Har någon försökt?
Paul H

Are you working dear
I lie and play on