Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vill vi inte utöka intresset för brädspel?

Startat av Stefan Ekström, 30 augusti 2005 kl. 09:12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stefan Ekström

Personligen ser jag inga problem att tillåta GW-spels spelare att uppbörda sina röster och diskussioner här.
Som jag ser det är det ett sätt att få dem intresserade av vad som pågår på övriga forum och tillslut kanske även våga sig på att provspel ett brädspel. Spelar själv både boardgames, tabletop och GW´s spel.
(Allt tack vare Anders Fager (Salut!))
Tycker att det är lite märkligt att jag inte skall kunna diskutera samtliga spelformer på samma forum. (som för övrigt lyser som en ledstjärna på  en allt mörkare brädspelshimmel.)
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Elimää

Jag spelar också många av GWs spel sedan många år tillbaka och håller inte med. Håll till på traditions klotterplank istället ;) Det handlar inte om att stöta ut folk ur eller att ragga folk till till en hobby. Det handlar om att samla de som redan håller och har hållt på  för att kunna göra vettiga saker tillsammans.

Det är inte några brädspel som krigsspelare spelar. Det är väldigt invecklade spelsystem, i stort sett ospelbara ;) eftersom det är svårt att hitta andra personer som vill/kan reglerna.

Visst spelar vi även lättsammare spel se under tråden tjejspel :)

personligen skulle jag läsa lite mer om vad forumet gick ut på innan jag som en av mina första poster skrev att det ska vara nåt helt annat på forumet. men det är ju bara jag det.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "Elimää"Det handlar inte om att stöta ut folk ur eller att ragga folk till till en hobby.

På det viset så är det här ett väldigt sansat forum. Det varken predikas eller (tack och lov) gnälls över att vi är en missförstådd minoritet som dels sitter innen med nån slags sanning och dels är förådd av alla andra delar av hobbyn. "Rollspelen, kortspelen, dataspelen, de tyska spelen har huggit oss i ryggen."

Sen skulle ju jag inte ha något som helst problem med en "andra spel avdelning" för gud vet vad. Jag tror inte att vi kommer att konkurera ut någon annan site eller på andra vis hota jordens resa runt solen bara för att det pratas lite GW i nått hörn. Kanske skulle man kunna skapa DEN Svenska webbsidan för alla sorters spel, men jag tror inte det är möjligt eller intressant eller någonting någon tjänar på. Eller också är det det.

Delirium

Har hållit mina 40k-diskussioner till offtopic hittills, och det kan det väl göra även i fortsättningen, huvudsaken är väl att det kan diskuteras någonstans.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: "Delirium"Har hållit mina 40k-diskussioner till offtopic hittills, och det kan det väl göra även i fortsättningen, huvudsaken är väl att det kan diskuteras någonstans.

:up:  :ultra:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Jon Karlsson

Nu skall vi inte glömma katergorin "brädspel satta i Warhammeruniversumet". Personligen sitter jag just nu och håller på att klistra ihop en kopia av Battle for Armageddon (http://www.armageddon3.com/English/Hist ... _free.html), som är ett strategiskt brädspel på planetarisk skala i WH40k-världen. Frågan är väl om detta är ett försök av GW att få brädspelare att börja måla figurer, eller figurmålare att börja spela bluppspel...

(Varför jag berättar detta i Fantasyforumet vet jag inte riktigt, men tråden låg här och givet dess kontext tycker jag mig vara ontopic.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Battle for Armageddon

Du noterar att det hela är Russian Campagin med orcher, va?

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Du noterar att det hela är Russian Campagin med orcher, va?

Inte när jag skrev mitt första inlägg men sedan satte jag ihop kartan och slogs av insikt... :shock: Men, så väldigt fantasilöst av designerserna!

Jon Karlsson

Å andra sidan så är ju "Eastfront med ORCHER!" inte att förakta. Jag nyttjar i och för sig inte själv men jag diggar Warhammeruniversumet stenhårt. Jag önskar bara att det hade varit jag som kommit på idén att skapa en värld där nazisterna hade kvalat in som "mycket snälla" i jämförelse, och sedan marknadsfört den mot tonåringar. :up:

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Jag önskar bara att det hade varit jag som kommit på idén att skapa en värld där nazisterna hade kvalat in som "mycket snälla" i jämförelse, och sedan marknadsfört den mot tonåringar.

Visst är det lustigt. Den mänskliga rasen är så fascistoid att man efter ett tag börjar tycka Tyraniderna är snällare och Orchena mer sympatiska.

Stefan Ekström

Citat från: "Elimää"Det är inte några brädspel som krigsspelare spelar.

personligen skulle jag läsa lite mer om vad forumet gick ut på innan jag som en av mina första poster skrev att det ska vara nåt helt annat på forumet. men det är ju bara jag det.

Brädspel är min raka försvenskning av boardgame. Möjligen har vi olika definitioner på vad brädspel är. Må så vara. Jag har aldrig syftat på Fia-med-knuff.

Vad forumet går ut på? Återigen en definitionsfråga. Konfliktspel är en rätt stor genre. Syftar det enbart på historiska simuleringar?
Var går gränsen? Det är inte ironi i frågan utan jag vill gärna veta så att jag slipper fler påhopp. :down:

Elimää verkar ha komplexiteten som mätvärde. Då kan ju inte exempelvis Gamers SCS-serie komma på fråga som ändå är trevliga och bra  konfliktspel enligt min mening.
GW har sina historiska simuleringsserier som visserligen skall spelas med deras figurer. Vad klassas de som?
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Scipio

Jag förstår nog int riktigt problemet här?
GW har gjort en massa krigsspel. WHFB går väl in i Fantasy-forumet och 40K går in i Framtids-forumet och Blood Royale går in i Historiskaspel-forumet. Eller har jag missförstått det hela?
"Randomization is too important to be left to chance"

Elimää

Citat från: "Scipio"Jag förstår nog int riktigt problemet här?
GW har gjort en massa krigsspel. WHFB går väl in i Fantasy-forumet och 40K går in i Framtids-forumet och Blood Royale går in i Historiskaspel-forumet. Eller har jag missförstått det hela?

ROTFLMAO

Vart hör fia med knuff det är ju även det ett krigsspel :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Scipio

Citat från: "Elimää"Vart hör fia med knuff det är ju även det ett krigsspel :)
Det förutsätter att du tycker att en knuff räcker för att uppfylla definitionen av krig...   :roll:
"Randomization is too important to be left to chance"

tobias

Flyttar tråden till "Nyheter och feedback" där den hör hemma.

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå