Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nytt Musket and Pike

Startat av Engelbrekt, 14 januari 2016 kl. 23:11:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Ja det har jag! Men det är fullkarta och ett ganska långt scenario. Vi kan ju testa  :ultra:
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Avundsjuk på era lunchpauser.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

magnus lindström

Strv102r

Min motspelare har anmält att han reser bort vecka med kort varsel.   :(

Vi har kommit drygt halvvägs genom The Spanish Civil War.

Men jag ska ge någon aptitretare...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Översiktsbild efter dukning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Återigen samma bild men med flygelchefernas namn inlagda.

magnus lindström

En gles center för svenskarna

Strv102r

Den kejserliga centern.

Den kejserliga vänstern.

Den svenska högern.

Den svenska centern.

Den svenska vänstern.

magnus lindström

Tanke om Oldendorf. Vad jag förstår så överraskades de kejserliga av att "svenskarna" tog sig upp för en sluttning de dömt ut som ej möjlig att passera? Skulle det inte vara lämpligt att ge Svenskarna en möjlighet att själva välja vart de kan passera sluttningen? Lite på samma sätt som Bajrarnas vänsterflygel vid Allerheim? Finns inte risken nu att de kejserliga helt enkelt blockerar passagerna?

Strv102r

Så börjar det. Jag ger framåt på mina kejserliga flyglar! Nu ska vi ser hur jobbiga bäckdalgången med dess sluttningar är. Alla är i "open order". Min högra flygel rinner ner på nerfarterna mellan avsatserna mot Oldendorf. Svensen grupperar fram sina flyglar något, främst vänstern, men även centern och högern. 

Den kejserliga högern är seg att få igång själva anfallet så det blir ett stando där. I centern lyckas de kejserliga ta sig ner i dalgången, över vattendraget och storma de svenska bröstvärnen och ta batterierna trots att de anfallit i open order. Ett par lyckade continuations där. Nu måste förbanden rättas in innan vi kan fortsätta.  Högern är på plats men får ännu inte igång anfallet.

Ett motanfall av kavalleriet på svenska vänstern river upp två av mina bataljoner och lämnar bara en kvar i anslutning till de svenska bröstvärnen. Samtidigt anfaller min höger och sopar undan det lätta infanteriet nedanför höjderna. På min vänster respektive den svenska högern händer inget. Inte helt lätt för chefen för min vänsterflygel att inse att det är dags att anfalla där han står mitt inne i djupa skogen utan ögon eller hörselsamband med det som händer på andra sidan fältet antar jag.

Strv102r

Min väster anfaller och nedkämpar eller kastar de svenska förposterna i skogen bakåt. Det gör dock att all rättning försvinner och det är bara att göra halt och rätta in leden igen innan vi fortsätter. På andra sidan hotar min höger att rida upp på höjderna bakom den svenska vänstern.

Flygelchefen på min vänster klarar inte av att få ut ordern om inrättning i skogen men anfallet kan inte fortsätta så det händer inte så mycket. Oordnade hopar bland träden som väntar på order helt enkelt. Min center håller på att reformera sig efter anfallet mot bröstvärnen och de svenska motanfallen. Likaså gör den svenska vänstern. Det gör att min högers tät nu är uppe på höjderna bakom svenskarna. Vid själva byn Oldendorf utkämpar lätt infanteri en duell som mest går svenskarnas väg.

Svensken börjar avdela delar av sin center för att möta hotet bakom hans vänster. Täten tas av lätt infanteri men också en infanteribataljon gör helt om och börjar marschera bort. Svensken har vunnit vid Oldendorf. Min center är framryckningsberedd igen och börjar åter röra sig mot de svenska bröstvärnen, där min återstående bataljon åter tagit de svenska pjäserna i besittning, och terrängen till höger om dem på bilden i skarven mellan hans vänster och center. I skogen har de mina till sist börjat göra sig anfallsberedda på nytt. 

Strv102r

Nu blir det lite röriga kavalleristrider bakom svensken vänster. Han börjar röra hela centern åt vänster och hans höger breddar vänsterut för att täcka upp. I skogen är jag inrättad, men det verkar vara svårt att få flygelchefen att förstå det, eller svårt för honom att få ut ordern att framrycka och inta anfallsgruppering och rensa ut det sista lösa folket i skogen. Eller så har han bara något bättre för sig. Som att svalka sig med öl. Svenskarna i Oldendorf rör sig bakåt mot sin flygel och lämnar byn.

Fortsatt tvekan i skogen. Däremot har min center tagit sig upp mot de svenska bröstvärnen i "open order" och snart kan vi täta grupperingarna och anfalla mot Krickenberg. Den svenska centern är nu under gruppering för att ta över vänsterns uppgift. Denna är splittrad och är för närvarande inget spelkort.

Den svenska centern är på plats och har skapat en ny linje mot min höger som fortfarande slåss med hans splittrade vänster. Det lätta infanteriet från Oldendorf har grupperat längst till vänster. Min center och min vänster i skogen fortsätter upp mot höjderna på andra sidan bäckdalgången, men de svenska batterierna i centern hejdar min centers vänstra delar.

Strv102r

Nu är min vänster färdiggrupperad och bara den sista ordern behövs. Svensken center anfaller min center på höjdkammen med framgång, men ett motanfall driver en brigad på flykten.

Min vänster anfaller till sist och rensar undan fienden i skogen. Det innebär såklart att all inrättning försvinner och mer tid kommer gå åt till att återställa denna och sedan få framåt på flygeln igen. På andra sidan slagfältet ägnar sig båda sidor åt återsamling och reorganisation. Fiendens vänster håller på att återsamlas vid det lätta infanteriet som lämnade Oldendorf på hans yttersta vänster. Den börjar utgöra ett nytt hot.

Min höger, som krympt betydligt efter striderna nära Oldendorf och på sluttningarna till Die Hölle, är nu grupperade på linje och består är grupperade på tre hex bredd. Över hela kartan återsamlas och reorganiseras det, eller avvaktas. Detta pågår 2 GT.

Strv102r

Min vänster återupptar framryckningen ut ur skogen mot bäckdalgången. I övrigt avvaktan och reorganisation. Fiendens vänster under Knyphausen borde anfalla, men inget händer. Knyphausen tvekar eller super eller horar. Tärningarna ger inte de utfall för att bli mer offensiv min motpart vill.

Den svenska centern börjat manövrera offensivt för att inta ett utgångsläge för anfall. Knyphausen blir framryckningsberedd han också. Och jag på andra sidan. Dags för avgörandet?

Strv102r

Den svenska centern anfaller och mular min bataljon som försvarar de tagna batterierna. Han anfaller också ner i dalgången med en hessisk bataljon och hejdas i och för sig av sammanbrottet på inrättning, men eldgivningen ger mycket bättre verkan för honom än för min bataljon. Mitt anfall på min vänster ner i dalgången och upp för andra sidan går bättre än väntat! Men hans höger byter till offensiv och deras motanfall utplånar nästan hela min flygel...

Fortsatta anfall på svensken höger gör att det enda jag har kvar är en arkebusiär som faktiskt slår tillbaka anfall från tre håll! 0 är noll! Knyphausen rör sig fortfarande inte. Svensken center reorganiserar. Melander faller i eldstriden på min sida dalgången.