Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Won by the Sword

Startat av Strv102r, 27 november 2016 kl. 13:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Aldriger förenar sig med Wallensteins stora stora armé. G2A belägrar München. Horn och Bernard furagerar.

Wallenstein marscherar till München där G2A inser att han inte har en chans så han retirerar så fort han kan trots att han måste överge allt furage som samlats ihop inför belägringen. Därefter rör han sig mot nordväst och Bernard släpar efter och försöker ödelägga landet Wallenstein ska marschera fram i. Denne väljer dock att följa efter med bara en kavalleriavdelning under Holk medan en mindre infanteristyrka skyddar München ifall G2A skulle få ett ryck och gå fram igen. Huvudstyrkan rör sig norrut över Donau och sedan västerut för att genskjuta G2A. Horn rör sig österut medan Tilly bränner på. Tydligen har G2A skickat efter förstärkningar, för anländer Torstensson, med en styrka på ca hälften av Wallenstein, i norr vid Schweinfurt,

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Torstensson rör sig snabbt västerut mot Tilly vars styrka är mycket mycket underlägsen. Han viker söderut men måste överge sitt insamlade furage vilket Torstensson tar över med ett tacksamt leende antar jag. Wallenstein rör sig västerut för att skära av G2A men denne kastar om marschriktningen och vänder österut och sedan norrut runt Wallenstein. Augsburg har fallit till mig under tiden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Torstensson jagar efter Tilly men möts av Wallenstein som snabbt marscherat norrut. Nu är det ombytta roller och Torstensson som retirerar och måste lämna allt furage till Wallenstein. Tilly rör sig söderut mot Ulm och Aldringer, som är för svag för att belägra Ulm. G2A rör sig sakta efter Holk som plundrar sig österut i Franken.

I en plötslig snabb överraskningsmanöver hinner G2A ikapp Holk som lätt krossas med sin lilla furageringsstyrka. Torstensson viker vidare norrut och österut och Wallenstein följer efter, men inte snabbare än att han med styrka och krigslist intar fästningar på vägen. Tilly slår ihop sina småpåsar med Aldringers dito och rör sig västerut för att sedan gå norrut mot Wallenstein och förstärka denne inför den kommande styrkemätningen med G2A och kanske Torstensson samtidigt.

Men på vägen möter de Horn... De är nästan jämnstarka, Horn har ett litet övertag. Det blir ett litet slag så "battle board" används inte. Horn vinner stort och de mina utraderas nästan.

Under tiden har G2A rör sig mot nordväst och Torstensson mot öst och de förenas medan Wallenstein slukar ännu en fästning.

Strv102r

Med Tilly och Aldringer ur leken så är det bara en tidsfråga innan Wallenstein får möta G2A, Torstenssons och Horns arméer tillsammans. Bättre att slå till innan Horn hinner norrut. Wallenstein borde vara hyfsat jämn med G2A och Torstenssons sammanslagna armé även om de fästningar han betvingat, Mainz, Frankfurt och någon mindre stad, kostat i behovet att lämna garnisoner. Och jag har ett surprise attack kort på hand. Och fienden är inom räckhåll. Sagt och gjort!

Ser hyfsat jämnstarkt ut. Bara ett hans artilleri är mer än dubbelt så starkt. Och där kommer kallduschen. G2A har ett dynamic leader kort som heter bombardment. Hans artilleri dubblas. Huga! Jag inser att vad jag än har i centern så kommer det bli skjutet i trasor. Så jag satsar på vinst på båda flyglarna vilket innebär minor victory även om jag förlorar i centern. Mina bästa veteranförband ur infanteriet grupperar ut på flyglarna. Svensken speglar det.

Så kommer artilleribombardemanget. Jag får hyfsad verkan, men hans eld skjuter bort hela min center!

Min höger lyckas faktiskt få ett övertag, om än knappt, och vinner så ett par kavalleriförband kan rida in mot centern efter segern. På min vänster blir jag nästan utplånad. Hans kavalleri rider in mot centern. I den avslutande striden tillintetgörs det av min högers kavalleri som kunde ingripa. Minor Swedish rent tekniskt, men Wallenstein är nästan utplånad. Han faller bakåt med artilleri och tross i behåll, men bara spillror av förbanden.

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Tack!

Horn ansluter norrut medan Tilly drar sina sorgliga rester österut in Franken. Inte för att Wallenstein är bättre skick...

Strv102r

Att jaga efter de flyende resterna av Wallenstein ger inget så svenskarna börjar ägna sig åt väsentligheter. G2A börjar belägra och ta tillbaka fästen i Hessen-Darmstadt som Wallenstein tog, och Horn marscherar för att göra detsamma i Franken. Wallenstein marscher mot sydost och förenar sig med Tilly.

Mes sitt mycket starka artilleri  faller även de starkaste fästena till G2A fort. Horn börjar med att inta några svagare fästen.

Horn är för svag för att ge sig på Nürnberg så efter att ta återtagit de mindre fästena rör han sig västerut mot fästena längs Neckar. G2A är upptagen med Frankfurt. Wallenstein bygger sakta upp en viss styrka, men det går inte fort.

Strv102r

Horn blev nog lite för stursk ändå. Han underskattar Wallenstein/Tilly i förhållande till sin egen ganska blygsamma styrka. Jag har ett surprise attack kort som låter mig hinna upp och engagera Horn. Det är bara ett mindre slag men Horn slås i grunden. G2A är färdig med de sista fästena i Hessen-Darmstadt och rör sig mot Nürnberg.

Oktober. G2A intar Nürnberg och fortsätter mot Donauwörth, Augsburg och München. Wallenstein går norrut mot Hessen-Darmstadt. Och där är det slut. Det var väldigt jämnt i VP ända tills Wallenstein slogs illa och G2A och Horn kunde börja återta fästen efter behag. Nu vann svenskarna med stor VP-marginal.

Historiskt hade Wallenstein marscherat av kartan norrut och G2A följt efter  för att i november mötas vid Lützen.

Strv102r

Det här spelet fick ju mycket skit när det kom ut. Det kanske inte var helt oförtjänt, vad vet jag som inte provade det innan uppgraderingen blev tillgänglig?

Men in nuläget är det ett riktigt, riktigt bra, roligt och spännande spel som dessutom ger en bra insikt i de operativa frågeställningarna vid beslutsfattning under det trettioåriga kriget. Enklare och roligare och med bättre historisk känsla än de operativa Nappespel jag provat. Inte illa. Inte illa alls.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Jag håller med dig!
Väntar dock fortsatt på en äkta FtF session...  :?

Kanske hinns det med på Galore'17 i januari.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Åh! Den har redan börjat. 1633 års sommarfälttåg är i gång. Har bara inte hunnit behandla bilderna än. Alldeles strax.

Strv102r

Juli 1633. Svenskarna sitter på såväl Ulm, Augsburg som München. Vid start rör sig Maximilian till München för att återta staden. Frän öster anländer två kejserliga styrkor. Birkenfeldt rör sig västerut och påbörjar en belägring av den starka fästningen Breisach. Det kommer ta tid då han inte har mycket artilleri. Horn rör sig mot Bernard.

München dagtingar snabbt. Maximilian går vidare till en stad nordost om München som också hålls av svenskarna. De kejserliga slå sig ihop för att kunna slå Bernard.

Aldringer belägrar Nürnberg. Bernard undviker slag. Maximilina går norrut in i Franken för att understödja Aldringer och skickar ut en furageringsstyrka. Birkenfeldt har gjort detsamma borta i väster.

Elias Nordling

CiteraKanske hinns det med på Galore'17 i januari.

Jag är på!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte