Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Nothing Gained But Honor

Startat av Strv102r, 26 januari 2018 kl. 07:18:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Har du läst Bo Knarrströms bok i ämnet? Lite intressant litet verk om hur fältslagsarkeologi kan omkullrunka vedertagna historiska "sanningar" om fältslag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Asheberg och Karl XI rör sig ner i sänkan. Goltz rör sig ut åt höger vilket Helmfeldt speglar.

Första stridskontakterna på båda flyglarna. En svensk stormning med två skvadroner nedgör två danska dito, men det danska infanteriets salvor slaktar drabanterna när de förföljer in på muskötavstånd. Kungen rider bakåt oskadd. På andra flygelns stormar en dansk skvadron en svensk dito som är i oordning. Svenskarna skingras och jagas ner. Den danska centern börjar förbereda ett flankanfall på Ascheberg.

Fortsatt svensk stormning slår ut min yttersta vänster. Jag går till motanfall och grupperar fram infanteri för att skjuta väck det svenska kavalleriet. På högern omgrupperingar inför kommande krock. Frågan är vem som blinkar först?

Taktiken att skjuta bort det svenska kavalleriet med infanteri fungerar bra när det svenska kavalleriet är FB. Som bonus skjuts Karl XI ur sadeln. I övrigt finjusteringar. Min center intar open order för att kunna falla ner på Aschebergs infanteri nu när huvuddelen av hans kavalleri är borta.

Strv102r

Min center och vänster manövrerar för att slutligen slå Ascheberg. Högerns får avvakta tills det är klart. Sedan ska vänstern och centern slå Asherafen och samtidigt ger vindsskrubb på Helmfeldt.

Centerns kavalleri rör sig runt Aschebergs flank. Vänstern är inte riktigt klar för nytt anfall men det får duga. Samtidigheten är viktigare än exakt inrättning.

Det blir en hård samanstöt. De svenska salvorna är förödande men jag lyckas tvinga honom bakåt lite. Centern behöver reformera innan nytt anfall.

Andreas Lundin

Ascheraden ser lite passiv ut. Får han inte tummen ur?

Strv102r

Citat från: Andreas Lundin skrivet 23 februari 2018 kl. 09:24:37
Ascheraden ser lite passiv ut. Får han inte tummen ur?

I det här fallet är det min motspelare som inte får tummen ur. Om det är en lömsk slug plan eller något annat kan jag inte svara på. Jag tackar och tar emot. Som Nappe sa: man ska aldrig avbryta en motståndare som begår ett misstag.

Strv102r

Min vänster rör sig framåt ner för sluttningen mot strömmen. Centern verkar däremot ha tappat sugen i sommarhettan.

Min vänster stannar och rättar in leden. Centern fortsätter med sin siesta.

Nu tar även vänstern en siesta. Inte mycket händer ett par GT. Sedan har man tydligen fått fram förfriskningar och både center och vänster börjar bli klara för förnyat anfall. Nu har dock så mycket tid gått att jag hinner inte vänta med min höger på att vänstern och centern ska bli klara med Ascheberg. Jag måste sätta fart innan dess.

Strv102r

Min vänster under Ahrendorf går till nytt anfall med blandad framgång. Centern fortsätter njuta parasolldrinkar under siestan. Högern verkar också vara seg.

Åter lugnt på vänstern. Centern fortsätter idissla. Däremot anfaller Goltz till sist. Sammanstöten so far sker på yttersta högern där jag uppnår viss framgång. inte minst då både Helmfeldt, som tagit över armén efter Karl XI, och hans ersättare som flygelchef Schönleben, faller.

Öugnt på vänstern. Hela havet stormar på högern där stridskontakt uppnåtts över hela linjen.

Strv102r

Min center skickar kavalleriet runt Aschebergs flank och infanteriet förbereder anfall. Men en motstöt av Aschebergs enda kvarvarande skvadron rider chock och slår ut min kavalleriet. Dessutom rör sig Asherafen till sist. Rakt mot min centers höger flank. Min vänster agerar inte snabbt så det blir efter i skeendet. Ute på andra sidan fältet reformerar båda sidor.

Asheraden anfaller in med advancing firre ocjh skjuter bort mitt kavalleri, som var väldigt reducerat. Min center verkar skakad och klarar inte av att gå till anfall mot Ascheberg. Det gör däremot min vänster. Med viss framgång. På högerns brakar det loss igen när jag går till anfall. Efter att ha verkat ovisst får jag ett övertag upplever jag.

Slutläge.

Svenskarna har ca 30 VP mer, desicive Danish. Räknar man bort Karl XI frånfälle så minor.

Strv102r

Utgångsläge för Warksow 1678. Litet slag.

Strv102r

Svensken inleder med framryckning med Buchwaldt och Grothusen. Liewen står still. Historiskt så föll Iversen bakåt inför det svenska artilleriet och det hela slutade ju så där för danskarna, så jag gör tvärtom. Iversen anfaller Grothisen när denne går över strömmen. Det går ändå sådär... Den svenska elden är som vanligt förödande. Jag tappat två skvadroner mot en bataljon.

Liewen går till anfall mot Iversen som utplånas. Buchwaldt anfaller Hüls vars främre linje kollapsar. Wallis vänder upp till del för att kunna möta Buchwaldt med eld.

Den danska elden biter också så Buchwaldt faller tillbaka till del. Liewen reformerar och Grothusen återupptar anfallet.

Strv102r

En svensk anfallsrörelse på Buchwaldts flygel utlöser en motchock från Hüls. Denna öppnar i sin tur en möjlighet för motanfall. Men anfallet på Hüls kommer av sig. Det drar ihop sig i centern.

Reformation på alla händer och fötter utom på Liewen som grupperar för ett flankerande anfall.

Liewen anfaller men det blir kostsamt. Dock faller den danske arméchefen Rumorh (historiskt) när en bataljon rids ner. Detta orsakar, historiskt, något av ett ledningsvakuum för danskarna.

Strv102r

Resterna av Liewens flygel, själv föll han, drar ur. Det en batteriet börjar gruppera framåt. I övrigt lugnt.

Efter ett tag är framgrupperande batteriet på plats. Svenskarna är anfallsbereda, men de danskan salvorna avskräcker från frontanfall.

Buchwaldt anfaller Igen och når rätt god framgång. I övrigt avvaktan.

Buchwaldt följer upp efter heroiska insatser av arméchefen Königsmark som piskar skvadronerna inordning. Det danska kavalleriet nedgörs. Bara lätt infanteri återstår av min vänstra flygel.