Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Wikipedia Challenge - Typ.

Startat av A F, 30 september 2006 kl. 16:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

La just in "Krigsspel" på Svenska Wikipedia. Och kastar härmed handsken (Livgardets m/ä för kompoff, i sämsskinn. Inga dåliga grejor.). Vem kan flitigast dokumentera vår hobby (hela speelgeekeriet) på Svenska, och för all del Engelska, Wiki? Flest inlagda artiklar belönas med ett ex av UGGs "History of the Roman Empire" (ADe:at och redaktörat av lilla mig) så fort det kommer ut. Ni har tills BSK på er (fem veckor).

KÖR!!! :up:

Alla artiklar som nämner mig räknas som två poäng i tävlingen.

:ultra:

pelle

Men, Anders, "konfliktspel" har funnits sedan länge. Vore det inte bättre att slå samman till en sida? Nu finns det två något olika definitioner av nästan samma ord.

Tips från Wikipedia:
"Hänvisning till annan artikel gör du genom att skriva det magiska #REDIRECT [[Sidans namn]] längst upp på sidan. Det används om flera uppslagsord ska leda till samma artikelinnehåll. Ett annat användningsområde är då det finns risk att folk kommer att söka på olika stavningar. Man ger artikeln med innehåll den vanligaste benämningen eller stavningen. Sedan skapar man en tom artikel för varje alternativstavning och omdirigerar dem till den första artikeln med formeln ovan."

Fast vilket ord ska vara kvar, och vilket ska bli en redirect?

A F

Citat från: "pelle"Men, Anders, "konfliktspel" har funnits sedan länge.

"Konflikter" är sånt folk har i snabbköpsköer.

"Konfliktspel" är ett politiskt korrkekt trams som uppfans när krigsspelare skulle söka bidrag av hippies på ABF. Säger du "städare" eller "lokalvårdare"? Vad heter den här siten? Är det inte belysande att jag som varit inblandad i den här hobbyn sen början på åttiotalet ALDRIG tänkt på Third Reich som ett "konfliktspel". Vi pratar om andra jäkla världskriget och om inte VK2 är ett "krig" så vet jag inte vad.

Och ASL handlar om att lösa samordningsproblem. På plutonsnivå.
 :ultra: :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:

pelle

Jag tycker det är dumt med två sidor. Jag skrev inte att jag tyckte krigsspel var ett sämre namn.

Städning och Lokalvårdare pekar på samma Wikipediasida för övrigt. :)

pelle

Till exempel kanske det kan se ut som det gör nu?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfliktspel

(Jag flyttade över spellistan därifrån till sidan om krigsspel. Kanske bra om folk kan hitta krigsspel->ASL till exempel.)

A F

Citat från: "pelle"Städning och Lokalvårdare pekar på samma Wikipediasida för övrigt. :)

Står det att "lokalvårdare" var ett knasnamn som uppfanns på 70-talet när man kände ett akut behov av attt gör städaryrket lite mer...

...kool?

A F

Citat från: "pelle"Till exempel kanske det kan se ut som det gör nu?

:ultra:

pelle

(Nu har det ändrats helt sedan jag skrev mitt senaste inlägg här.)

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"La just in "Krigsspel" på Svenska Wikipedia.
Ett utmärkt initiativ!

Citat från: "Pelle"Men, Anders, "konfliktspel" har funnits sedan länge. Vore det inte bättre att slå samman till en sida? Nu finns det två något olika definitioner av nästan samma ord.
Citat från: "Anders Fager""Konfliktspel" är ett politiskt korrkekt trams som uppfans när krigsspelare skulle söka bidrag av hippies på ABF. [...] Vad heter den här siten?
När Tobias och jag namngav hemsidan och forumet ville vi vara tydliga med att spelen vi riktade in oss på handlade om krig snarare än om konfliktspel med andra teman. Dessutom sneglade vi på Föreningen Ylvas devis Krig skall vara kul! och kanske även på det rykte som gör gällande att de ännu tidigare deklarerade att Krig ÄR kul!.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"Krig skall vara kul!

Kan jag köpa den som bumper-sticker? Vill ha den på min tjänstebil.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager""Konflikter" är sånt folk har i snabbköpsköer.

"Konfliktspel" är ett politiskt korrkekt trams som uppfans när krigsspelare skulle söka bidrag av hippies på ABF. Säger du "städare" eller "lokalvårdare"? Vad heter den här siten? Är det inte belysande att jag som varit inblandad i den här hobbyn sen början på åttiotalet ALDRIG tänkt på Third Reich som ett "konfliktspel". Vi pratar om andra jäkla världskriget och om inte VK2 är ett "krig" så vet jag inte vad.

Jag ställer mig i Fagers ringhörna. Det är skillnad på skit och pannkaka.
En mycket bitter liten man.

Yngve

Citat från: "BigPapaBear"Det är skillnad på skit och pannkaka.

Inte i Discworld, när häxorna är i något franskinspirerat land och blir bjudna på "Crap Suzette"...

Detta var totalt off-topic och förmodligen inte ens roligt om man inte läst Discworld.  :oops:

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Kan jag köpa den som bumper-sticker? Vill ha den på min tjänstebil.

Någon bumper-sticker tror jag aldrig att de tillverkade, men enligt hybris här på forumet trycktes en del plagg med texten: "Bellum sit festum".
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Och medan vi är inne på detta med historia: Är det någon mer än jag som vet vem "John Manetopoulos" är?

Magnus2

Greken på Österlånggatan?

Han var grek väl? Eller hade han bara grekiskt namn?