Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

1985: Under an Iron Sky

Startat av nielsen.filip, 17 april 2018 kl. 22:46:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Tack FRVO nu blev sommarnatten ljusare igen ....
Nedtankat o klart  :up:
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

jerry

japp det behövs assistans minst sagt.... jisses vad lite jag fattar angående transporterna (till att börja med) :cry:
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

FRVO

Citat från: jerry skrivet 25 juli 2025 kl. 00:39:40japp det behövs assistans minst sagt.... jisses vad lite jag fattar angående transporterna (till att börja med) :cry:

Jag hjälper gärna till. Jag har skickat ett privat meddelande till dig här på krigsspel.se så kloggar vi inte igen den här kanalen.

(Förresten, den senaste versionen av reglerna publicerades igår (V36). Kolla på TRLs hemsida under UaIS 4th Ech.)

Griffon

Sist jag spelade DNL så var det scenario där Sverige invaderades och i slutet satte jag in allt bombflyg som fanns mot en NATO fartygs grupp med resultatet att EN dansk fregatt sänktes. WP satt fast i Stockholm och förlorade air superiority men spelet tog slut och jag klarade oavgjort.
På bordet just nu: Cold Resolve, Battle of the Arctic 1982.

Griffon

Min främsta "issue" med detta systemet har med hur flyget fungerar. Så här.. en svensk pansarbrigad har 3 i styrka och ska anfalla, säg ett flygfält med noll i försvar men så lägger WP en skvadron Mi-24 och då har plötsligt flygfältet 5 i försvar och det blir 1:2 odds som gör anfallet misslyckat (man måste ha höga odds för att ha en rimlig chans att vinna). Nu har jag inte spelat de senaste upplagorna och kanske har Fabrizio ändrat systemet.
På bordet just nu: Cold Resolve, Battle of the Arctic 1982.

FRVO

Citat från: Griffon skrivet  5 oktober 2026 kl. 18:11:58Min främsta "issue" med detta systemet har med hur flyget fungerar. Så här.. en svensk pansarbrigad har 3 i styrka och ska anfalla, säg ett flygfält med noll i försvar men så lägger WP en skvadron Mi-24 och då har plötsligt flygfältet 5 i försvar och det blir 1:2 odds som gör anfallet misslyckat (man måste ha höga odds för att ha en rimlig chans att vinna). Nu har jag inte spelat de senaste upplagorna och kanske har Fabrizio ändrat systemet.

Det är mycket som förändrats/förtydligats sedan de tidiga versionerna av reglerna, men det är inte mycket som fundamentalt förändrats i spelmekanismerna. T ex så fungerar land combat fortsatt som du beskriver det - om försvararen får in lite artilleri eller flyg i ekvationen så förändras CRT-oddsen kraftigt till anfallarens nackdel. I de korta och små scenarierna är det ett problem, men jag tycker det är ett mindre problem i de större och längre scenariorna för där ställer spelet ändå de "rätta" och intressanta frågor till spelarna på en högre nivå, speciellt i DNL och Sacred Oil. I de spelens större scenarion blir de operationella utmaningarna avseende supply, resursallokering, attrition verkligen intressanta och utmanande för båda sidorna. Och då stör det inte så mycket att enskilda attacker kan falla ut lite märkligt.