Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tobias

Counterförvaring

Startat av tobias, 3 januari 2005 kl. 20:43:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

Då jag ägnade en del av helgen åt att sortera upp ASL-blippar i mina nya Raaco-boxar (vilka med fördel köpes från Trojan Games) uppkom en liten fundering på optimal förvaring för andra krigsspel.

Hur gör ni andra? Countertrays är ju en klassisker som jag personligen har lite dålig erfarenhet av, men det skulle ju kunna bero på att jag har fått med trays av undermålig kvalitét.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Elias Nordling

#1
Counters?!? Det är först i år jag har stött på vuxna svenska män som säger counters! Det finns ju massor med fungerande svenska termer, såsom spelpjäser, brickor, spelbrickor, markörer med mera. Själv har jag nog alltid sagt brickor, och det har aldrig nånsin lett till något missförstånd.

Och brickorna förvarar jag i draglåspåsar. Köpte nyligen mitt andra tusenpack av den minsta sorten efter att ha gjort av med den första...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

#2
Citat från: "Elias Nordling"Counters?!? Det är först i år jag har stött på vuxna svenska män som säger counters! Det finns ju massor med fungerande svenska termer, såsom spelpjäser, brickor, spelbrickor, markörer med mera. Själv har jag nog alltid sagt brickor, och det har aldrig nånsin lett till något missförstånd.

Öh, nu sa han ju i och för sig aldrig ordet counters utan countertrays...

Och om han nu hade sagt ordet "counters", varför spelar det så stor roll för dig?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Mattias Rönnblom

#3
Citat från: "Elias Nordling"Counters?!? Det är först i år jag har stött på vuxna svenska män som säger counters! Det finns ju massor med fungerande svenska termer, såsom spelpjäser, brickor, spelbrickor, markörer med mera. Själv har jag nog alltid sagt brickor, och det har aldrig nånsin lett till något missförstånd.

Och brickorna förvarar jag i draglåspåsar. Köpte nyligen mitt andra tusenpack av den minsta sorten efter att ha gjort av med den första...

Ack, ack. Var är världen på väg? Vuxna män kallar sina brickor för "counters" och sina blixtlåspåsar för "draglåspåsar"...

Maglica

#4
Citat från: "Elias Nordling"Counters?!? Det är först i år jag har stött på vuxna svenska män som säger counters! Det finns ju massor med fungerande svenska termer, såsom spelpjäser, brickor, spelbrickor, markörer med mera. Själv har jag nog alltid sagt brickor, och det har aldrig nånsin lett till något missförstånd.

Och brickorna förvarar jag i draglåspåsar. Köpte nyligen mitt andra tusenpack av den minsta sorten efter att ha gjort av med den första...

Aaaaahh..en språkpolis, härligt. Själv säger jag oxå "counters"
och "zip-lock påse". Ibland slänger jag med termer som CRT (eller QRDC i ASL-fallet), men det är mest för att verka cool.  :wink:

Till protokollet vill jag också bifoga att det finns dom som anser att "vuxna män" inte skall "leka krig".   :down:

Fy 17, det är inte lätt att vara en "vuxen man".

Svar till signaturen "15-åring fast i en 39-årings kropp".
Robert Maglica

Elias Nordling

#5
Ziplock är OK, men Counters låter bara patetiskt. Som nån som nyss lärt sej prata engelska och måste stajla...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

#6
Citat från: "Elias Nordling"Ziplock är OK, men Counters låter bara patetiskt. Som nån som nyss lärt sej prata engelska och måste stajla...
Jag tycker det börjar låta mer som leksakskastning i sandlådan det här...
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Hellstone

#7
Citat från: "Elias Nordling"Ziplock är OK, men Counters låter bara patetiskt. Som nån som nyss lärt sej prata engelska och måste stajla...

Oj, då har jag nog varit patetisk i ca 25 år :(
I vår klubb har nog alla använt "counters". Antar att det är bekvämast eftersom man alltid läser reglerna på engelska. Överhuvudtaget blir det lätt en svengelska. Dock har jag inte märkt ngn som skulle säga så för att stajla (stajla, vad är det för ett svenskt ord? ;))

tobias

#8
Nu var ju dock frågan hur man förvarar dem, inte vad som är en korrekt benämning...
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Maglica

#9
Citat från: "tobias"Nu var ju dock frågan hur man förvarar dem, inte vad som är en korrekt benämning...

Zip-loc påsar i de flesta fall.

I viss undantags fall såna däringa "counter-trays".

I fallet ASL, små plast lådor från Clas Olsson samt Plano-boxar för system counters.
Robert Maglica

Scipio

#10
Citat från: "tobias"Nu var ju dock frågan hur man förvarar dem, inte vad som är en korrekt benämning...
Det beror på spelet.
Spel som har mycket brickor och där man skall plocka fram och tillbaks brickor under spelets gång brukar jag använda "counter trays" till. Typ GB2, AETO m.m.

Andra spel där man sätter upp i princip allting i början och sedan spelar på så brukara jag använda zip-locks-påsar.  Typ La Bataille, S&T, Russian Campaign.

Och till ASL har jag naturligtvis nio stycken RAACO-lådor.   :up:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

#11
Jag ogillar personligen ziplock-påsar. De bricklådor som kommer med spelen brukar i de flesta fall vara tillräckliga, men annars kan man köpa ganska funktionella lådor, till exempel på Claes Olsson, för en billig penning. Enda nackdelen är att de kan ta lite stor plats.
1914

Magnus2

#12
Varför har ingen sagt tändsticksaskar?

En kompis till mig förvarar alla counters till väldigt många ASL-moduler i tändsticksaskar som får plats i 1 Yanks-låda.

Den "vanliga" storleken på counters, 1/4" (?), passar perfekt stående i en tändsticksask. Och en tändsticksask passar perfekt stående i en Yanks-låda.
Go figure...

Ett mervärde är att man får många tändstickor också vilket man kan använda till att bygga tändsticksmodeller.
Till exempel. :up:

Och här är färdiga etiketter: http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=356

Tändstickaskar passar förstås bra till andra spel också.

Magnus (jag jobbar inte på Swedish Match)

Klas Malmström

#13
Citat från: "Magnus2"Varför har ingen sagt tändsticksaskar?

En kompis till mig förvarar alla counters till väldigt många ASL-moduler i tändsticksaskar som får plats i 1 Yanks-låda.

Den "vanliga" storleken på counters, 1/4" (?), passar perfekt stående i en tändsticksask. Och en tändsticksask passar perfekt stående i en Yanks-låda.
Go figure...

Ett mervärde är att man får många tändstickor också vilket man kan använda till att bygga tändsticksmodeller.
Till exempel. :up:

Och här är färdiga etiketter: http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=356

Tändstickaskar passar förstås bra till andra spel också.

Magnus (jag jobbar inte på Swedish Match)

Har sett en del danska ASL spelare som använder tändstickakar.
Ihop-limmade t.ex. 4x6 stycken.
Ser ut att fungera ok, men jag är skeptisk till att ha systembrickor i dom dock. Sådana måste vara mera lätttillgängliga. Själv använder jag 2st Plano 3710 (eller om dom heter 3701) för ASL systembrickor och
plastlådor från Clas Ohlson för enheterna.
Klas Malmström
Linköping

magnus

#14
Jag förvarar också i tändsticksaskar. Har inte träffat dig Magnus2, men jag vill gärna vara din kompis också.

Som du säger får man plats med oerhört mycket på en liten volym på det sättet. Jag har alla axis samt ryssarna i min BV-låda.
Resten av västallierade har jag i Yanks-lådan och där finns det plats för mer.

Alla info-counters har jag i vanliga tråg. För tillgänglighetens skull.

Nackdelen med tändsticksaskar att de är lite otillgängliga medans man spelar. Dock behöver man ju inte ha framme mer än det man behöver för det aktuella scenariot.

Eftersom jag har askarna på högkant i lådan kan man skriva på sidan.
T ex "Ge 4-6-7" innehåller tyska 1st line.

Ett tips för stridsvagnar är att jag har de sorterade i nummerordning enl. regelbokens armourtabell. T ex "Ge 1-6" innehåller tyska vagnar 1-6.
Magnus Johansson

Göteborg