Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Jutland (Avalanche Press) - ett första intryck

Startat av Mattias Rönnblom, 5 maj 2007 kl. 21:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mattias Rönnblom

Hej.

Idag spelade jag och Pelle Jutland från Avalanche Press' Great War at Sea-serie.

Spelet innehåller en stor mängd scenarion. Vi valde att spela introduktionsscenariot vilket är en hypotetisk konflikt mellan Sverige och Norge/Danmark 1905, vilket vi tyckte var en rolig ide och även en lagom "stor" situation att tjäna som introduktion.

I scenariot var det 50% chans att Danmark skulle gå med i kriget. Om de inte gjorde det, så var det helt enkelt omöjligt för Norrmännen att vinna. Som tur var så slog Pelle bra (just då), och Danskar gick med på Norrbaggarnas sida. Vilket de senare skulle ångra... Hursomhelst, jag förstår inte varför man lagt in ett sådant här slumpmoment.

Spelet innehållen en taktisk karta för sjöstriderna, och en operationell karta vilken innefattar Östersjön och Nordsjön. Man plottar sina förflyttningar på den operationella kartan och man använder "holding boxes" för sina flottstyrkor. Några låtsats-flottar (för Fog of War) finns inte, men man kan göra sina egna genom att ha väldig små styrkor (typ en kanonbåt). När det blir bråkigt mellan två flottor så flyttar man över dem på den taktiska kartan, så får de göra upp. Systemet åstadkommer ungefär den katt- och råttalek man vill ha.

De taktiska striderna finns i två varianter, och vi använder den variant som benämns "advanced" i reglerna. Reglerna som sådana var inte speciellt avancerade eller svåra att förstå, men mekaniken var lite omständlig och det blev en himla massa tärningsslag och inte direkt utrymme för några intressanta taktiska manövrer.

Det fanns även en del extraregler till den operationella delen av spelet. T ex regler för bränsle, vilket hade väldigt stor påverkan på scenariot vi spelade. Bränslereglerna gjorde spelet betydligt mer intressant, men blev även mycket jobbigt att hålla reda på när man hade många fartyg (ca 50 st) som flyttade mellan de olika styrkorna.

Brickorna är snygga och av hög kvalite. Kartan är OK, rent estetiskt, men genomusel speltekniskt. Som ett exempel kan tas hantering av väder. Det finns två olika väderzoner (Östersjön och Nordsjön), men bara en väder-markör och en väder-"track". Och dessutom markeras inte på kartan var gränsen går för dessa zoner. Inte heller markeras landsgränser, vilka påverkar spelet.

Spelet innehåller över lag väldigt många småfel och irriterade små designmissar som vi upptäcker efter bara några timmars spelande. Det finns en lång och gammal FAQ med kända problem i seriens regler, och trots att detta är inte dessa fel rättande i Jutland (vilket inte är det första spelet i serien).

Med husregler och sunt förnuft kan nog Jutland bli ett OK spel. Det hade dock kunna bli riktigt bra om Avalance Press varit bekanta med begrepp som "speltest" och "kvalitetssäkring". Dessutom så skulle de nog inte ha sneglat så mycket på Axis & Allies när de designade det taktiska skadesystemet.

tinG

Lustigt nog spelade jag mitt första GWaS-scenario igår och jag håller fullständigt med dig i din recension av spelet.

Citat från: "Mattias Rönnblom"men mekaniken var lite omständlig och det blev en himla massa tärningsslag och inte direkt utrymme för några intressanta taktiska manövrer.

Jag laddade ner en player aid från APs hemsida på vilken det finns modifikationer för fire arcs', smoke etc. Tydligen finns det en variant av 'Advanced Combat' i scenarioboken "Dreadnoughts"... tyvärr ej tillgänglig online...  :down:

CiteraSpelet innehåller över lag väldigt många småfel och irriterade små designmissar som vi upptäcker efter bara några timmars spelande. Det finns en lång och gammal FAQ med kända problem i seriens regler, och trots att detta är inte dessa fel rättande i Jutland (vilket inte är det första spelet i serien).

Trist!

CiteraMed husregler och sunt förnuft kan nog Jutland bli ett OK spel. Det hade dock kunna bli riktigt bra om Avalance Press varit bekanta med begrepp som "speltest" och "kvalitetssäkring".

Jag tror det samma!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Bra recension!

Är det någon som vet hur GWaS förhåller sig till SWWaS, kvalitetsmässigt? Har Bomb Alley hemma i hyllan som väntar på att spelas...
En mycket bitter liten man.

pelle

Bra sammanfattning Mattias. Manövrera runt flottorna på stora kartan och försöka gissa vad motståndaren höll på med var absolut mest intressant. Att tolka regler och gissa var gränser på kartan gick var minst intressant.

Jag vet inte riktigt hur jag skulle vilja ha de taktiska striderna. Gärna förenkla själva eldgivningsfaserna en hel del i alla fall. Att göra det mer avancerat med facing och sådant borde bara göra allt ännu långsammare och den extra realismen är jag inte tillräckligt intresserad av. Möjligen kan jag överväga sådant efter att problemet med de eldgivningen är fixat.

Bränsleförbrukningen och plottningen borde kunna göras på något smidigare sätt. Jag tror (som jag och Mattias pratade om när vi spelade) att formulären borde ha kunnat göras smartare.