Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Men om:isar

Startat av BigPapaBear, 19 maj 2007 kl. 01:40:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Pratade med Jocke P (Thermopylae) häromdagen om vilket som skulle vara det mest intressant "what if"-scenariot i WWII. Vad tycker folk? Det behöver inte vara krigsavgörande, utan kanske bara förändra en situation på ett intressant sätt.

Dela med er av tankar och motiveringar!

Personligen skulle jag vilja se hur krigsutvecklingen i Europa hade sett ut om inte Ultra hade varit med i bilden. Måhända hade de allierade gått långsammare och mer försiktigt fram samtidigt som tyskarna hade kunnat åtnjuta ett mer "rättvist" överraskningsmoment på många fronter under kriget?

Dunkerque känns som ett självklart (men lite fegt) val så jag hoppar över det...
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Tyskland med en riktig strategisk bombare.

Barbarossa utan Hitlers/Stalins inblandning.

D-Day utan Hitlers inblandning av Rommels Normanideförsvar.

Italien med en kompetent befälsstruktur. (ha!)

Operation Round-up.

De flesta scenariona har att göra med hur Tyskland kunnat gjort bättre ifrån sig. Så man får väl vara tacksam för att de verkligen inte gjorde det.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Holmgren

-Franco beslutar sig för att Spanien skall engagera sig aktivt på axelmakternas sida.

-Tjeckoslovakien skjuter tillbaka (Case Green finns ju, men det borde gå att göra något mer).

-Japan följer upp flyganfallet mot Pearl Harbor med en landstigning och USA får klara sig utan denna ypperligt belägna framskjutna bas.

-Den svenska neutraliteten misslyckas.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Andreas Lundin

- Himmler får ett genombrott i sina ockulta studier och frammanar den sovande Great Cthulhu!  IÄ! IÄ!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"- Himmler får ett genombrott i sina ockulta studier och frammanar den sovande Great Cthulhu!  IÄ! IÄ!
Enda vettiga, intressantaste och mest historiska "Omisen"!
Jag är lätt på, vem sätter igång?

A F

Citat från: "silversixx"Jag är lätt på, vem sätter igång?

Stört-med, jag också. Kan man inte i det sammanhanget göra något av krigets intressantaste möte: Rudolf Hess vs. Alistair Crowley?

Är det någon som kan rekomendera någon kul läsning om det okulta kriget?

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Kanske kan denna sprida lite ljus över saken, vad vet jag?:http://www.amazon.com/Occult-Roots-Nazism-Influence-Ideology/dp/0814730604

Kan vara nått. Det finns en dataspelsprofessor som heter Eva Kingsepp som är bra på sånt här. Var hittar man henne nuförtiden? Har inte sett henne sen 1983 i Farsta.

Doomfarer

Handlar in spelet Tannhäuser (http://www.boardgamegeek.com/game/25261) lite om detta?

Lanserades precis så ännu ett spel om detta just nu känns lite off. Vi får nog vänta ett år eller två.  :(
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Vvornth

Delta Green FFS!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Kanske kan denna sprida lite ljus över saken, vad vet jag?:

http://www.amazon.com/Occult-Roots-Nazism-Influence-Ideology/dp/0814730604

Har den i min ägo, men har inte hunnit läsa den än.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

På tal om Tredje riket och religion. Snackade igår med en student i religionshistoria som skriver en c-uppsats om Tredje rikets manliga ideal speglade i dess riter (dop, hitlerjugend-initieringsrit, initieringsrit när man blir soldat, giftermål, eventuella segertriumfer, (hjälte-)begravning, etc). Låter, i mina ögon, som ett intressant ämnesval. Hoppas att det kommer fram något nytt.

A F

Fick detta korthuggna svar från Kingsepp i dag. "Det mesta som finns på engelska (och svenska) är i princip spekulativ smörja. Undvik i synnerhet Ravenscroft, Pauwels & Bergier, Levenda och Suster! Stor dödskallemärkning där. Waite är också tveksam. Pringle och Hale är väl hyfsade i stort sett, även om det är en del frågetecken. På svenska: undvik i synnerhet Rauschning (Samtal med Hitler). Göran Dahls "Radikalare än Hitler?" är nyutkommen och på sitt sätt ganska OK som en första introduktion, men han är definitivt mycket tvivelaktig i fråga om en hel del.

Rekommenderas: Nicholas Goodrick-Clarke: "The Occult Roots of Nazism" är klassikern med stort K. Däremot är hans nästa, "Black Sun", inte alls lika bra (innehåller en del faktafel och mindre seriösa spekulationer). Hans bok om Savitri Devi, "Hitler´s Priestess", är också bra, men den är inte direkt om klassisk naziockultism. Stephen Flowers "Lords of the Left Hand Path" är mycket bra, liksom hans introduktion till G von Lists "Secret of the Runes". Flowers & Moynihan har också givit ut en bok om/med Wiliguts texter, vad det nu är den heter (har den utlånad just nu). Brigitte Hamanns bok om Hitlers tidiga år, "Hitlers Wien" (har för mig att den finns på svenska, annars på tyska & engelska), innehåller ett mycket bra avsnitt om ariosofi och tidig naziockultism. -Man måste alltså skilja på två områden: de tidiga influenserna = ariosofi etc. och den ockultism som fanns inom NS-kretsar under Tredje rikets tid. Det är två olika saker, men folk tenderar att blanda ihop dem. Det bästa och mest seriösa som finns är skrivet på tyska men typiskt nog inte översatt. Om du läser tyska, säg till, så kan jag ge flera tips där. Det finns dock en tysk DVD som också är textad på engelska, "Schwarze Sonne - Mythologische Hintergründe des Nationalsozialismus" av Rudiger Sünner (finns på amazon.de). Sünner är bland de absolut bästa du kan hitta; han har också skrivit en bok om ämnet."

Göran Andersson

För att återföra tråden till den ursprungliga frågan kan man ju alltid spekulera i om Tyskland skulle ha kunnat uppnå luftherravälde över Storbrittanien 1940 genom att enbart bomba RAF jaktbaser och övrigt luftförsvar istället för att Blitza London?

Hade detta möjliggjort Zeelöwe?

MVH

Göran Andersson

Doomfarer

Citat från: "Holmgren"-Japan följer upp flyganfallet mot Pearl Harbor med en landstigning och USA får klara sig utan denna ypperligt belägna framskjutna bas.

Hade detta ens varit logistiskt möjligt? Amerikanarna hade väl ganska mycket folk på Hawaii?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on