Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

OK. Här är tråden där vi kan diskutera OCS i Skåne.

När kan folk? Som sagt, jag är ledig hela sommaren kan man säga, så jag måste nog foga mig efter när andra personer kan. Skall vi lira Tunisia eller Enemy at the Gates?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

CiteraRace for Tunis är superbra för nybörjare (rävar oxå...). Båda sidor får anfalla, flyget är jämnstarkt, låg counterdensitet, kortare än vad man först tror (pga vädret.).

Korea tycker jag har ett trevligt inledningsscenario på 20-nånting rundor. Den nordkoreanska invasionen av Sydkorea inkl. FNs motjabb vid Inchon.

CiteraSicilien efter landingen är helt ok. Och småsenarierna i GB2

Spelförslag från OCS tråden

Andreas Lundin

GBII? Någon som har i Lund?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"GBII? Någon som har i Lund?

Har den, men har inte tryckt ut blipparna ännu. Tunesia är klart att spela om du vill det.
Jag kan nog i nästa vecka på tisdag eller onsdag. Passar det?

Kan vi få med oss någon mer, som sekundant?
/Johan

Andreas Lundin

Jag har semester och kärringen jobbar, så jag kan i princip ALLA dagar! Hör av dig! Och ja, det vore bra med en sekundant som är haj på reglementet :cry:

sfclinken

Hade ju varit kul att vara med. Tyvärr är jag i Tjockhult hela den veckan. Kanske veckan efter  :up:  ? Eller så kör ni då också  :lol:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Jag har semester och kärringen jobbar, så jag kan i princip ALLA dagar! Hör av dig! Och ja, det vore bra med en sekundant som är haj på reglementet :cry:

Tisdag - blir klockan 10 bra starttid?   :up:
Kan vi vara hos dig?
Jag tar med Tunesia (om vi var ense om att prova det?).
Riggas på några minuter.

Skall kolla med Johan i Malmö om han kan sekundera oss.

/Johan

Andreas Lundin

OK. Tisdag klockan 10.00 (prick prick) blir fint. Hemma hos mig är  :up:

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"OK. Tisdag klockan 10.00 (prick prick) blir fint. Hemma hos mig är  :up:

Ser mycket fram emot en AAR!!!  :up:
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Någon AAR kommer det inte att bli. Vi satte upp scenario ett och "lekte runt lite" i terränglådan i några rundor. Jag, som allierad, lyckades motstå en lite oväntad italiensk/tysk motatack första rundan och slog därmed ut en hel jäkla pansarbatljon för lede fi. där fick han en läxa! Själv rådde jag inte på KG Witzig längs kustvägen i norr. Trots modiga/dumdristiga stormningar av mina kommandosoldater.

Vi lärde oss "as we went" och fick några näsbrännor. Särskilt när det gäller supply, som tar slut fortare än man hinner säga ärtsoppa!

Vi lade av efter några veckors strider, utan att de allierade hade gjort särskilt stora genombrott. Jag tror mig dock kunna tala för oss båda när jag säger att vi fick mersmak för OCS. Nu är det bara att sitta och stirra på brevinkastet i några veckor i spänd väntan på Case Blue.

Skall också köpa skavsårstejp för min counter-klippar-tumme! :up:

BernadotteOnline

OCS spelar jag gärna igen.  :up:
De få rundor vi hann med, medan vi slog upp varannan regel för att vara helt säkra på att vi gjorde rimligt rätt gav mersmak.

Har funderat på hur Axis bäst skall använda sina många Fighters. Vad betalar sig bäst?
-  Att attackera Allierad flygbaser kan stå Axis dyrt, men förtjänsten om man lyckas kan vara god. Det kändes lite ineffektivt att ha dem för interception som det blev nu.
Enligt den historiska artikeln,  Nov-Dec 42 in Tunesia drog sig Axis tillbaka för att slå tillbaka lite senare i november.

Spelar gärna detta igen i augusti, när nu ångan är uppe.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Någon AAR kommer det inte att bli. Vi satte upp scenario ett och "lekte runt lite" i terränglådan i några rundor. Jag, som allierad, lyckades motstå en lite oväntad italiensk/tysk motatack första rundan och slog därmed ut en hel jäkla pansarbatljon för lede fi. där fick han en läxa! Själv rådde jag inte på KG Witzig längs kustvägen i norr. Trots modiga/dumdristiga stormningar av mina kommandosoldater.

Om Witzig parkerar sina fallskärmsingenjörer i ett mysigt bergspass krävs det rejält med godis för att locka ut dem... Historiskt: De allierade försökte ta sig fram längs bergspassen vid nordkusten och åkte på rejält med smisk mot numerärt underlägsna tyskar av Witzig-typ.

CiteraVi lärde oss "as we went" och fick några näsbrännor. Särskilt när det gäller supply, som tar slut fortare än man hinner säga ärtsoppa!
Race for Tunis-scenariot är ju upptakten till den "riktiga" konfilkten i Tunisien. När scenariot börjar har ju inte ens 5 pansararmén bildats.
Axelns konvojer får en fartpuckel i början av 1943, innan dess gäller det att hushålla.[/quote]

CiteraVi lade av efter några veckors strider, utan att de allierade hade gjort särskilt stora genombrott. Jag tror mig dock kunna tala för oss båda när jag säger att vi fick mersmak för OCS. Nu är det bara att sitta och stirra på brevinkastet i några veckor i spänd väntan på Case Blue.

Välkommen ombord!  :up:

CiteraSkall också köpa skavsårstejp för min counter-klippar-tumme! :up:  

Jag har funderat på om det kan finnas en marknad för vadderade nagelklippare...  :P
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"De allierade försökte ta sig fram längs bergspassen vid nordkusten och åkte på rejält med smisk mot numerärt underlägsna tyskar av Witzig-typ.

Det är i och för sig inte så svårt att sitta ett helt krig nedgrävd till gälarna på en bergstopp med fri sikt en mil åt alla håll.  :up:

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Har funderat på hur Axis bäst skall använda sina många Fighters.

Oavbrutna attacker mot hans (enda) flygfällt i Tunisien (det vid kusten) är en bra taktik så länge du orkar. (Funkar fortfarande interdiction mot flygbaser?) Tills P-38orna anländer så kan du hålla rent över dina hamnar med några av de där riktigt risiga italienska jaktflotiljerna.

Andreas Lundin

Hoppas på att ha Case Blue(CB) i augusti. Kanske ett introscenario i CB, om spel- och postgudarna* vill, kunde vara något?

*) spelgudar:

Shiva, Fortuna (Tyche), Hermes, etc.

postgudar:

Hermes (också en "spelgud"), Hermod (Hermóðr), etc