Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Finnish Trilogy

Startat av pelle, 3 september 2007 kl. 08:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Jag tycker att det kan vara intressant att ett spel inkuderar specialenheter och försöker ge dessa en historisk effekt. Exemplet med skidjägarna är bra, dom låter finnarna kolla igenom stackar dom är inom 2-3 hexar och kan dessutom försvåra förflyttningen längs vägar (1 hex inom sin 'range' låter inte orimligt. Finnarna har väldigt sällan tillräckligt stora förband för att åstakomma  ZOC så dessa extra MP's som ryssarna tvingas till kan mycket komma väl till pass.

Jag tror dock att det generellt finns en fara att försöka skapa regler för HELA Order of Battle.

Herr Fager tar i från knäna när han basunerar om LV, trossstaber och dyl. men frågan är befogad... någonstans måste gränsen dras.

Mvh

Jonas

p.s Jag tycker att det är intressant att få möjlighet att diskutera dessa designfrågor. Själv har jag knappt desigat ett ASL-scenario på egen hand. Kanske till och med lär mig något på köpet!  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Herr Fager tar i från knäna när han basunerar om LV, trossstaber och dyl. men frågan är befogad... någonstans måste gränsen dras.

Kanske man ska fråga sig om förbandet är något utöver det vanliga lösket i ryggen på en här. Ex de flesta divisioner & kårer i en armé har i slutändan ungefär samma svans av fältposkontor, ljudmätare och musikkårer. Ergo strunt samma i dem efterssom de bara säkerställer den normala funktionen. Har hela armén däremot bara en tung pontonbro, eller ett långskjutande artreg eller en enda skvadron med gravt empatistörda knivsamlare med cool basker och livstidsmedlemsskap i SMB, så har det en viss betydelse var dessa tar vägen. Vem som får resursen.

Strv102r

Mina eldrör understödjer Kamrat Fager!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"gravt empatistörda knivsamlare med cool basker och livstidsmedlemsskap i SMB.

Fagers bästa hittills!  :lol:
En mycket bitter liten man.

Miku

Citat från: "tinG"Jag tror dock att det generellt finns en fara att försöka skapa regler för HELA Order of Battle.
Jag kanske är på djupt vatten, men jag skall försöka hålla mig på rätt sida ytan. :)
Citat från: "tinG"Herr Fager tar i från knäna när han basunerar om LV, trossstaber och dyl. men frågan är befogad... någonstans måste gränsen dras.
Absolut, men om man kollar in countersheeten på min hemsida kan man konstatera att det inte är speciellt mycket konstiga enheter med i spelen. Om man tycker att LV och contruction engineer enheter är märkliga enheter och inte hör hemma i ett krigsspel (inte äns i den här kalibern) så repekterar jag detta, även om jag inte håller med.
Citat från: "tinG"p.s Jag tycker att det är intressant att få möjlighet att diskutera dessa designfrågor. Själv har jag knappt desigat ett ASL-scenario på egen hand. Kanske till och med lär mig något på köpet!  :)
Jag diskuterar mer än gärna design och regelfrågor och jag vill ha kritik, så länge den är konstruktiv samt av båda sorterna. Att enbart få negativ kritik gör att jobbet känns tungt. Samtidigt vill jag inte bara ha positiv kritik, för jag vet att det finns mycket man kan ändra och förbättra. Sedan har jag fått lära mig att vad man än gör, så kommer det alltid att finnas en hel del spelare som inte gillar läget. Hur som helst, så tar jag alltid åt mig kritik och försöker om möjligt att gå så många som möjligt till viljes.

Jag kommer att successivt posta mer och mer av reglerna på min hemsida för allmän beskådning och för att få eran input.

/Miku

pelle

:up:

A F

Citat från: "Miku"Att enbart få negativ kritik gör att jobbet känns tungt.

Och tro mig, att göra tretusen spel du inte blir av med känns också tungt. Varannat publicerat spel slutar där. Speciellt i krigsspelssvängen.

Man får nästan alltid mer kritik än beröm. Det tyckls vara så. Folk kommer alltid att berätta för dig vad de inte gillar med din produkt. Oftast för att de faktiskt bryr sig om den och vill att den ska vara bättre. Tystnad betyder oftast att ingen bryr sig. Alls.

A F

Kanske är jag extra less på ömfootade designers efter ha lyssnat på helgens Assyrian Wars-parti. Folk vid det bordet önskade speldesignern åt helvete en gång i kvarten för att hans regler är ofattbart illa skrivna. Trots detta så spelar de vidare, för att "det finns ett bra spel innunder allt skräp". Beundransvärt. Både spelarnas tålamod och designerns döddsdrift.

Råkar nu veta att designern i fråga har drygt tvåtusen osålda kopior av spelet hemma och samtidigt fortfarande A/ på allvar tror att han SJÄLV OCH UTAN HJÄLP kan skriva begripliga regler på engelska, och B/ blir lika schlagerbögskränkt varje gång det postas en regelfråga om hans spel på något forum.

Miku

Citat från: "Anders Fager"Och tro mig, att göra tretusen spel du inte blir av med känns också tungt. Varannat publicerat spel slutar där. Speciellt i krigsspelssvängen.

Jag har förstått det nu. Krigsspelare är ett svårflörtat och kräset släkte, men  med all rätt. En del spel som kommer ut är faktiskt inte speciellt bra.  :down:

/Miku

Scipio

Citat från: "Anders Fager"schlagerbögskränkt
Tänk vad mycket nya ord man får lära sig om man hänger runt här ett tag...   :shock:
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"
Tänk vad mycket nya ord man får lära sig om man hänger runt här ett tag...   :shock:[/quote]

Jag hoppas att de är med i en ny expasion till Scoop!  :up:
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Några inlägg har flyttats hit då de enligt författarna inte har med Mikus spel att göra.

Tråd delad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

EvilSpook

När kan jag hämta priset i sommartävlingen?  :lol:

//EvilSpook

Erik Axel

Hå hå, fina nya bilder från speltest och beta-OOB! Det fetar till sig på näset... jag kan knappt vänta.

Miku

Tack!

Jag skall försöka att uppdatera med fler bilder och text allt eftersom. Delar av den senaste regelmanualen är också tänkt att komma upp snart.

/Miku