Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"egentligen inte. Men de Franska tanksen & KG Witzig borde nog vara Non-rebuilds.  Minst.

Precis som Anders säger finns det inga begränsningar. Håller med om hans exempel. Även de allierades toppförband skulle kanske inte vara så enkla att bygga upp på nytt. Främlingslegionärer och brittiska elitsoldater växer inte på träd. De kanske skulle återfödas med lägre action rating...?
Men för att slippa ha med 1000 extra brickor i spelet kan man väl se det som att det jämnar ut sig.  :)
En mycket bitter liten man.

Fredrik H

Med risk för att svära i kyrkan var det här ett av problemen jag upplevde när jag spelade Tunisia. Jag minns en attack jag gjorde som amerikan, typ fyra-fem pansarbataljoner med AR 2 mot en tysk AR 5. Jag petade förstås in en fransk AR 5 och plötsligt var vi i kvalitativ paritet. Nåväl, dom dör ju så småningom, men det kostar 1 pax att återföra en bn från dödsriket - vilket innebär att dom ju alltid är med i matchen. Jag tycker nog att AP:s serie med Salerno etc löser det här snyggare, där man kan bestämma själv vilken kvalitet man vill utkämpa slaget med, men om man har en bra enhet och många sämre så riskerar man att de sämre inte bidrar med full styrka om man så att säga lägger ribban för högt. Som det var i mitt exempel i OCS så dubblade pansaret till runt 40 i värde, grodätaren bidrog med 4 (leg mobile) poäng - som dikterade slagets utfall. Tunisia är ett mycket roligt spel men jag är inte riktigt beredd att gå med i OCS-sekten, trots att jag äger alla spel i serien. Jag har till och med hört att Dean ibland går på gatorna som en vanlig man... :up:

tinG

Citat från: "Jimmy"1. Går det att skeppa in eq och Paxar (som ju är i Move Mode från början vilket de ju skall vara för att få användas) till hamnar och redan samma runda använda dem för att bygga enheter?

Bône är väl en Supply Source OCH Reinf.Entry i Tunisia? Bra ställe att placera ett HQ för pax/eq rebuilds. Minns jag rätt?

CiteraFranska tanksen & KG Witzig

Någon som har koll på hur länge Witzig och hans mannar var med och slogs i Afrika? Om dom var med länge kanske dom inte skulle vara non-rebuildable. Kanske kosta mer än 1 eq att bygga upp igen. Ett PG-reg brukar ju numera kosta kosta 1 eq + 1 pax.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

"From November 1942 onwards, Witzig and his batallion served in Tunisia, being attached to Luftwaffe Regiment Barenthin under Oberst Von Manteuffel, General Von Broich and General Bülowius. The batallion lent assistance on the defense line in the northern sector of Tunisia where Witzig's name would be closely tied to the succesfull defensive actions. Finally, the survivors of the batallion were pulled out of North-Africa prior to the general surrender in May 1943.
June 15th, 1944, Witzig was named commander of 1 Fallschirm Pionier Regiment 21(Parachute Engineers Regiment). July 1944, they were dispatched to Lituania where they would be deployed. The individual companys took up positions in open field near the road between Dunaburg and Kovno and settled down to wait for the Soviet advance. July 26th, the Soviets attacked with a strong armoured regiment. It would be the fiercest battle the batallion would participate in and the losses were severe."
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

KG Witzig bestod av i princip allt i tysk uniform i Tunisien i slutet på Oktober. Två mixade skyttekompanier, en pspan-del och några åttiiåttor. Inget man "bygger upp" igen.

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Bône är väl en Supply Source OCH Reinf.Entry i Tunisia? Bra ställe att placera ett HQ för pax/eq rebuilds. Minns jag rätt?

Supply source, ja. reinf. entry låter inte bekant...

sfclinken

Finns Witzig med i Baltic Gap? Eller det sträcker sig inte ner i Litauen?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Med risk för att svära i kyrkan var det här ett av problemen jag upplevde när jag spelade Tunisia. Jag minns en attack jag gjorde som amerikan, typ fyra-fem pansarbataljoner med AR 2 mot en tysk AR 5. Jag petade förstås in en fransk AR 5 och plötsligt var vi i kvalitativ paritet. Nåväl, dom dör ju så småningom, men det kostar 1 pax att återföra en bn från dödsriket - vilket innebär att dom ju alltid är med i matchen. Jag tycker nog att AP:s serie med Salerno etc löser det här snyggare, där man kan bestämma själv vilken kvalitet man vill utkämpa slaget med, men om man har en bra enhet och många sämre så riskerar man att de sämre inte bidrar med full styrka om man så att säga lägger ribban för högt. Som det var i mitt exempel i OCS så dubblade pansaret till runt 40 i värde, grodätaren bidrog med 4 (leg mobile) poäng - som dikterade slagets utfall. Tunisia är ett mycket roligt spel men jag är inte riktigt beredd att gå med i OCS-sekten, trots att jag äger alla spel i serien. Jag har till och med hört att Dean ibland går på gatorna som en vanlig man... :up:

Tja, jag kan väl hålla med dig att det ibland kan kännas lite bisarro i mindre operationer. I de större spelen brukar det jämna ut sig ganska bra.
Tunisia har ju en optional-regel som jag alltid spelar med. Den begränsar de allierades möjligheter att samverka (läs: fransmän får inte stacka med övriga allierade, jönkare och britter drar från egna HQ etc.). Fungerar kanon för att få till rätt historiekänsla i Tunisien.  :up:

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Finns Witzig med i Baltic Gap? Eller det sträcker sig inte ner i Litauen?

Har är garanterat med i Fall Gelb, även om han inte har en namngiven KG. Han landade vid Eben Emael på andra försöket, om jag minns rätt.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Han landade vid Eben Emael på andra försöket, om jag minns rätt.

Han landar fel, och cyklar till nämaste flygfält där han skrämmer ner ett flygplan...

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Han landar fel, och cyklar till nämaste flygfält där han skrämmer ner ett flygplan...

Stenhård kille. Överlevde han hela kriget?

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"Han landar fel, och cyklar till nämaste flygfält där han skrämmer ner ett flygplan...

Stenhård kille. Överlevde han hela kriget?

Han dog 2001...så ja.

http://www.ww2awards.com/person/27830
GMY Peter

Vvornth

Eben Emael skulle förövrigt utgöra ett intressant TCS scenario top-side.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Eben Emael skulle förövrigt utgöra ett intressant TCS scenario top-side.

Men en bricka som rusar omkring på ett stort torntak?  :up:

BigPapaBear

...lite googlande ledde fram till en liten bok som verkar innehålla en hel del Witzig. Någon som läst den?

Storming Eagles: German Airborne Forces in World War II

...äh, 102 pix inklusive frakt från USA kändes överkomligt trots budgetåtstramningar. Jag slog till. Den verkade spänannde.  :up: