Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

CiteraHårdporr om man gillar tyska luftburna styrkor

Har en Osprey om Tyska Fallskärmsjägare 1940-41. DEN är hårdporr! Man får veta ALLT! Rekomenderas ännu varmare.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

BigPapaBear

Gör inte såhär mot mig, P-O! Jag har inte råd...  :cry:
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

:)
....och sen kan man komplettera med Osprey Campaignböckerna om Kreta och Monte Cassino!

BigPapaBear

Citat från: "Peojon":)
....och sen kan man komplettera med Osprey Campaignböckerna om Kreta och Monte Cassino!

Kreta har jag, Monte Cassino nöjer jag mig nog med den övriga litteratur jag har.

Holmgren

Borde vi kanske ge Witzig och hans paraplypolare en egen tråd?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "Holmgren"Borde vi kanske ge Witzig och hans paraplypolare en egen tråd?

God tanke.  :)

JanK

Noen nye spørsmål dukket opp etter gårsdagens DAK II seanse. Håper dere kan hjelpe meg.

1. Kan steps som elimineres ved attrition ble rebuildt ?

2. Blir ledere i en attrition-stack som elimineres displaced eller eliminert ?

3. Er det lov for en airbase å "dra" supply direkte fra en loaded truck for å kunne gjøre "refit" ?

4. En liten supply dump (2T) ble captured. 25% ble ødelagt ved capture. Er det da 1T eller 0T igjen (skal avrunding følge vanlig avrundingsregler og rundes opp eller skal det avrundes ned) ?

5. Port A  og B har 1T kapasitet og Coastal Shipping Allowance er på 2. Kan en 3 step division (uten step losses) flyttes med coastal shipping fra port A til B ? eller stoppes dette av for liten Coastal Shipping Allowance ?

Jan Kristian

Andreas Lundin

Citera1. Kan steps som elimineres ved attrition ble rebuildt ?

Ja, det tror jag, så länge du följer reglerna för rebuild (närhet till HQ, exempelvis).

Citera2. Blir ledere i en attrition-stack som elimineres displaced eller eliminert ?

Vet ej.

Citera3. Er det lov for en airbase å "dra" supply direkte fra en loaded truck for å kunne gjøre "refit" ?

Jomenvisst!

Citera4. En liten supply dump (2T) ble captured. 25% ble ødelagt ved capture. Er det da 1T eller 0T igjen (skal avrunding følge vanlig avrundingsregler og rundes opp eller skal det avrundes ned) ?

1T

Citera5. Port A og B har 1T kapasitet og Coastal Shipping Allowance er på 2. Kan en 3 step division (uten step losses) flyttes med coastal shipping fra port A til B ? eller stoppes dette av for liten Coastal Shipping Allowance ?

Pass. Men tänk på att om divisionen har låg (är det 4 eller 5?) leg-move på sin "movement mode-sida", så räknas enheten som 1/2 storleken.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Citat från: "JanK"Noen nye spørsmål dukket opp etter gårsdagens DAK II seanse. Håper dere kan hjelpe meg.

Ja, så länge de inte har en gul ring runt sin action rating. Om inte scenarioreglerna säger annat.

Citera2. Blir ledere i en attrition-stack som elimineres displaced eller eliminert ?

Displaced, utan tärningsslag.

Citera3. Er det lov for en airbase å "dra" supply direkte fra en loaded truck for å kunne gjøre "refit" ?

Ja. Enda undantaget är supply på landstigningsfarkoster. Då gäller lite speciella regler.

Citera4. En liten supply dump (2T) ble captured. 25% ble ødelagt ved capture. Er det da 1T eller 0T igjen (skal avrunding følge vanlig avrundingsregler og rundes opp eller skal det avrundes ned) ?

Vanliga avrundningesregler. 25% av 2T = 1T.

Citera5. Port A  og B har 1T kapasitet og Coastal Shipping Allowance er på 2. Kan en 3 step division (uten step losses) flyttes med coastal shipping fra port A til B ? eller stoppes dette av for liten Coastal Shipping Allowance ?

Det går bra. Regel 19.0a:
Ports with a capacity above zero can choose to use their full capacity to load or unload a single ground combat unit counter whose Transport Equivalent size exceeds the port's current capacity. This can be the only loading/unloading performed at the port during the phase.

JanK

Takk for hjelpen igjen.

Et par spørsmål som jeg glemte:

1. Kan man frivillig eliminere egne TP i OCS ?

2. Finnes det Breakdown-units i DAK II ?

tinG

Citat från: "JanK"Takk for hjelpen igjen.

Et par spørsmål som jeg glemte:

1. Kan man frivillig eliminere egne TP i OCS ?

2. Finnes det Breakdown-units i DAK II ?

1) TP = transport points? Svaret är nej, men å andra sidan varför skulle du vilja göra det?

2) Nej, ingen breakdown av Italian Multistep divisions tillåten i DAK.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: "JanK"Noen nye spørsmål dukket opp etter gårsdagens DAK II seanse. Håper dere kan hjelpe meg.

2. Blir ledere i en attrition-stack som elimineres displaced eller eliminert ?

3. Er det lov for en airbase å "dra" supply direkte fra en loaded truck for å kunne gjøre "refit" ?

4. En liten supply dump (2T) ble captured. 25% ble ødelagt ved capture. Er det da 1T eller 0T igjen (skal avrunding følge vanlig avrundingsregler og rundes opp eller skal det avrundes ned) ?

5. Port A  og B har 1T kapasitet og Coastal Shipping Allowance er på 2. Kan en 3 step division (uten step losses) flyttes med coastal shipping fra port A til B ? eller stoppes dette av for liten Coastal Shipping Allowance ?

Jan Kristian

1) Ja

2) Ej eliminerad. Om motståndaren flyttar in i hexen under 'reaction' får ledaren slå för capture och sen göra 'displace'. Annars kan man flytta bort ledaren i 'exploit'.

3) Ja

4) 25% av 2t.. 0,25 x 2 = 0,5 -> 1t

5) Som sagt...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

JanK

Tenkte at det var et alternativ for å unngå at Transport Points blir captured. Mulig at jeg tenker feil, men uansett så er det greit å vite.

Off topic, men hvordan går det med "A beautiful Skyline" ?

BigPapaBear

Citat från: "tinG"2) Ej eliminerad. Om motståndaren flyttar in i hexen under 'reaction' får ledaren slå för capture och sen göra 'displace'. Annars kan man flytta bort ledaren i 'exploit'.

Jonas har givetvis helt rätt. Jag fokuserade mer på biten att ledaren måste bli "påkörd" av en fiendeenhet för att behöva slå för "capture".