Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

NES: The Killing Ground

Startat av butch, 12 april 2005 kl. 11:03:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Var lite krasslig i helgen och hade lite tråkigt. Satte upp ett scenario "för att kolla lite". Om nån har en kväll över i veckan, kan de ju rapportera in det så kan vi lira lite. Annars får det nog bli "ner i kartongen igen" är jag rädd. Det är ett våldsamt stiligt spel, så något har man ju fått ut av det hela.  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Nyaste regler finns här. (Inte direktlänk till filen, utan till en hemsideadress)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Någon som har gjort en "chart" med alla tabeller som finns på respektive karta som de kan dela med sig av? Lite irriterande när man spelar tex Goodwood scenariot att man behöver referera till Western Map.

Sen har jag en fråga på de scenarios som bara utspelas på en karta. Halverar man antalet tillgängliga flyg? Jag hittar bara en regel som säger att man ska halvera resultatet på supply-interdiction men inget om tex ground support. Eller har jag missat något? Verkar otroligt att man ska ha full air support när man bara kör halva kartan.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Ja, det låter mycket. Jag kom just på att jag inte utnyttjade: "[8.10.3] A unit (or units) defending in a city hex, may convert its Attitional Loss into a one hex retreat. German units defending in a bocage or hedgerow hex, may convert the Attitional Loss into a one hex retreat.", när vi körde på Lincon (eller har jag bara glömt bort att jag gjorde det?  :? ). Hm... :roll:

tinG

Citat från: "sfclinken"Halverar man antalet tillgängliga flyg?
Halvera!

22.0 5:e stycket:
Allied Air Availability Note:
For all single map scenarios (22.1, 22.2 and 22.3)
the Allied player has available only half (rounded
up) of the total Ground Support Air Points and
Movement Interdiction Air Points (for Targeted
Air Interdiction).

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"Ja, det låter mycket. Jag kom just på att jag inte utnyttjade: "[8.10.3] A unit (or units) defending in a city hex, may convert its Attitional Loss into a one hex retreat. German units defending in a bocage or hedgerow hex, may convert the Attitional Loss into a one hex retreat.", när vi körde på Lincon (eller har jag bara glömt bort att jag gjorde det?  :? ). Hm... :roll:
Kan glädja dig att Tysken i vårat parti använder den regeln med glädje.

För övrigt så är numera den Amerikanska taktiken att ta sjukt mycket förluster i Bocagen. Då kan man stapla alla på hög och ta sig över häckarna på det sättet...
Ja, det har dött väldigt mycket Amerikaner... 6-1 anfall som var katastrofala. Medan 2-1 anfallen har gått helt galant...

sfclinken

Citat från: "tinG"
Citat från: "sfclinken"Halverar man antalet tillgängliga flyg?
Halvera!

22.0 5:e stycket:
Allied Air Availability Note:
For all single map scenarios (22.1, 22.2 and 22.3)
the Allied player has available only half (rounded
up) of the total Ground Support Air Points and
Movement Interdiction Air Points (for Targeted
Air Interdiction).

:)

Tack Jonas, tyckte det var märkligt att bara Supply interdiction var halverat. Men varför kunde dom inte skrivit det på samma ställe...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: "silversixx"Kan glädja dig att Tysken i vårat parti använder den regeln med glädje.

För övrigt så är numera den Amerikanska taktiken att ta sjukt mycket förluster i Bocagen. Då kan man stapla alla på hög och ta sig över häckarna på det sättet...
Ja, det har dött väldigt mycket Amerikaner... 6-1 anfall som var katastrofala. Medan 2-1 anfallen har gått helt galant...

Bara Monty som avancerar!
 :ultra:
-- Napoleon Bonaparte

BernadotteOnline

Har just tittat på alla detailerna på NES hemsida. Usch va snyggt det är!!!

En trevlig liten detalj jag missat är att kartan är tryckt på fram och baksida för att kunna machas med KG och spelas självständigt på baksidan. Kvalitet rakt igenom! :up:  :up:

Lång väntan bara............

Andreas Lundin

...för tillfället struntar jag i väntan. Har 5 nya ospelade spel i hyllan.  :(

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"...för tillfället struntar jag i väntan. Har 5 nya ospelade spel i hyllan.  :(

FEM?  Vilka då?   GBII, xx, xx, xx, xx?

Andreas Lundin

Red Star Rising, Land Without End, GB II, Bomb Alley, Gustav Adolf the Great, Onward Christian Soldiers, The Great War in Europe (deluxe). Okej då 7 blev det! :) :)

Andreas Lundin

Satte upp Overlord i går och spelade landstigningen solo. Ville bara meddela att det var kul som fan och inte alls särskilt komplext och bökigt. Nu vill man ju inte ta ner spelet, utan fortsätta och se om man snabbt och enkelt kan ta (eller försvara) Cherbourg och Carentan och Caen och...

:ultra:

silversixx

Nu har jag inte supermycket erfarenhet av spel som behandlar D-dagen. Men jag måste säga att Overlord är jävligt roligt. Speciellt det faktum att det nästan blir som historien, även om man försöker spela lite annorlunda. Tyvärr så fuskade som vanligt Jonas när vi spelade så jag hann inte ta Caen med brittiska Commandos...

tinG

Citat från: "silversixx"Nu har jag inte supermycket erfarenhet av spel som behandlar D-dagen. Men jag måste säga att Overlord är jävligt roligt. Speciellt det faktum att det nästan blir som historien, även om man försöker spela lite annorlunda. Tyvärr så fuskade som vanligt Jonas när vi spelade så jag hann inte ta Caen med brittiska Commandos...

Se till att snabbt boka upp mig på Galore så kan du se mig göra om det!  :D
Stämmer 24-26 oktober? Samma plats?
/
-- Napoleon Bonaparte