Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon's Triumph

Startat av B_J_S, 8 januari 2008 kl. 21:47:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

B_J_S

Skall över till USA inom några veckor och sitter och funderar vilka spel jag skall köpa.

Funderar på Napoleon's Triumph (Simmons) bland annat.

En stilla undran bara om era tankar kring spelet?
Är det något att satsa på? Fördelar/nackdelar?

Tacksam för er input, innan jag går över till GMTs hemsida och rockar loss  :P .

//Jonas
//Jonas

ulve

Jag tycker Bonaparte at Marengo är roligt. Det har som inga likheter med "vanliga" krigsspel men jag hade roligt när jag manövrerade runt klossarna i alla fall. Tror att Napoleon's Triumph är ännu bättre faktiskt.

B_J_S

*bump*

Är det ingen mer i forumet som har spelat detta eller som känner till spelet??

Skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen...

//Jonas
//Jonas

Mosse

Har både Napoleon's Triumph och Bonaparte at Marengo, men har (tyvärr) inte lyckats med konststycket att få det förstnämnda på bordet i annat syfte än att beundra komponenterna ännu...

Så kan inte säga några bombsäkra för- och nackdelar. Eftersom spelet saknar tärningar, så är det "i princip" turfritt, vilket vissa kan tolka som en nackdel. Jag säger "i princip" eftersom spelet visst innehåller turelement. Om man råkar peka sitt elitinfanteri mot motståndarens svaga punkt så har man en j*kla tur, likaså om motståndaren inte råkar märka ett stort hål i din försvarslinje. Turelement är dessa också - om än lite annorlunda från det som tärningen levererar.

Däremot bör nog bägge spelen (enligt min anspråkslösa åsikt) räknas till de vackraste bland krigsspel.

Andreas Johnson

Tycker att det är intressant med spel som inte har nåt slumpmoment. Men är inte konsensus att det är väldigt svårt att designa spel helt utan slump/tur?

Jag tycker att man kan se det som att slumpmomentet i ett spel fångar upp alla dom oräkneliga faktorer som påverkar exempelvis en strid mellan två förband men som inte täcks av reglerna.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BernadotteOnline

Citat från: "B_J_S"Skall över till USA inom några veckor och sitter och funderar vilka spel jag skall köpa.

Tacksam för er input, innan jag går över till GMTs hemsida och rockar loss  :P .

//Jonas

Jonas,

Hur gick resan?  Blev det något Ns Triumph?

Har jsut spelat igenom Marengo. En historisk simulering är det inte. Och finner att det har mer behållning än vad som framkommit på forumet. Skriver på Marengo-tråden om spelet.

Är intresserad av Ns Triumph eftersom spelsystemet utökats och kommer att ha en stor utmaning att återge Austerlitz.

BernadotteOnline

Citat från: "B_J_S"Skall över till USA inom några veckor och sitter och funderar vilka spel jag skall köpa.

//Jonas

Jonas,

Hur gick resan?  Blev det något Ns Triumph?

Har jsut spelat igenom Marengo. En historisk simulering är det inte. Och finner att det har mer behållning än vad som framkommit på forumet. Skriver på Marengo-tråden om spelet.

Är intresserad av Ns Triumph eftersom spelsystemet utökats och kommer att ha en stor utmaning att återge Austerlitz.

Viktor

Hallå alla glada! =)

Jo jag undrar om det finns någon i Linköpingstrakterna som besitter kunskaper om detta spel?`

Jag läste om det på bgg och tyckte det såg mycket trevligt ut så jag beställde hem det.
Började läsa reglerna och tyckte itne det verkade så farligt, men efter jag va klar med regelboken stod jag som ett frågetecken.
Stridsdelen av reglerna har jag läst 3 gånger fattar fortfarande inte riktigt.
Det är även enheldel frågetecken som jag känner jag skulle behöva hjälp med, har hört att det kan va lite tufft att förstå hur spelet fungerar men när man väl har fått grepp om det ska det tydligen vara ett riktigt roligt spel.

Så finns det någon i Linköping som skulle villja hjälpa mig med detta spel?  :)

MVH Viktor
Mail: mailto:viktorkm@msn.com">viktorkm@msn.com

B_J_S

Välkommen till forumet.  :)

Jag sitter i samma situation som du.
Simmons är väldigt precis i sina regelbeskrivningar.
Så det som står gäller och inget annat. Det vill säga att det finns inga undertoner i reglerna eller implicita syftningar.

Jag rekommenderar dig starkt att läsa sidorna på BGG. Finns mycket att hämta där. Det är ett mycket komplexare spel än vad man tror med bara 4 sidor regler.

Skall försöka att få det på bordet inom kort.

Hoppas att du hittar några att spela med i L-köping.
//Jonas

ulve

jag har spelet men har inte testat det än har bara spelat föregångaren. Jag tänkte också att det var halvmystiskt när jag läste reglerna och första gången jag körde gjorde vi en massa fel men man märkte det innan partiet var slut. Körde en gång till direkt efter och då satt reglerna perfekt.

Jag använde mig dessutom av några förträffliga player aids från bgg. kolla där. Striderna är väl samma i båda spelen så de kanske fungerar.

ulve

Jag skulle kunna köra via VASSAL någon gång om du inte hittar verkliga personer att spela mot.

B_J_S

Jag provar gärna Vassal också.
Skulle vara skoj att få testa det innan det kommer på bordet.
Så man får koll på reglerna
//Jonas

Viktor

Ingen i Linköping som ville spela lite eller?

BigPapaBear

Vi bumpar den här tråden. Någon som har spelat det och vill tycka. Det ser ju attans tjusigt ut och verkar populärt på BGG.
En mycket bitter liten man.

B_J_S

Har spelat det en gång, med fyra spelare.
Där vi delade upp trupperna på en höger och/vänster del.

Alla hade läst reglerna, men det var bara jag som var mer påläst.

De första dragen gick bra utan något regel problem, men sedan...
Vi kom fort in i ett flertal regelfrågor som vi inte fick fram några svar på.

Vi spelade inte klart.  :cry:

Har inte spelat det sedan.
Tror att man måste ha en bra lärare till spelet.
Annars blir det en ganska hög tröskel att ta sig över.
Titta bara på antalet regelfrågor som finns på BGG.

Men det är ett väldigt roligt spel.
//Jonas