Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ASL - Skall jag investera?

Startat av Andreas Lundin, 31 januari 2008 kl. 12:40:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "BigPapaBear"Eller får man rentav göra egna brickor, enligt devisen "nöden har ingen lag"?
Nörden har ingen lag. Men tycker du att det är roligare att måla dina brickor än att spela med dem är du illa ute.  :cry:

//EvilSpook

Andreas Lundin

För tillfället kostar denna samling enbart 407 pund! :shock:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Det var länge sedan jag hade så här kul  :up:

Igår kväll bestämde sig jag och en gammal polare för att vi skulle ge oss på ASL. Vi har spelat lite från och till men nu var det säket ett år sedan sist. Efter att ha tittat igenom högen med scenarion så bestämde vi oss för att spela Pegasus Bridge 1:a scenariot.

Det tog lite tid att komma igång eftersom vi var lite ringrostiga på reglerna men sedan flöt det på bra. Scenariot är på 6 turns och det avslutades på 3 timmar.

Turn 1:

I totalt mörker landar de 3 Horsaplanen strax nordöst om Pegasus Bridge precis bakom en häck. Sikten är bara 2 hex pågrund av mörkret så mina försvarande tyskar har inte an aning om vad som händer. De brittiska elitförbanden gör snabbt avsittning och framrycker mot brofästet. De upptäcks direkt av en tysk MMG grupp men motelden uteblir när den tyska kulsprutan visar sig oduglig att skjuta med. Effekten blir att britterna snabbt nedkämpar allt motstånd i både huset vid det östra brofästet samt den bunker som finns intill utan förluster. Mina tyskar förlorar 2 squads och situationen ser direkt katastrofal ut eftersom jag bara har en 50mm pjäs kvar på östra sidan.

Turn 2:

Mörkret tätnar och sikten är nu bara 1 hex. Major Howard leder ett anfall i flanken på min 50mm pjäs intill brofästet. Men den här gången är tyskarna vakna och de lyckas få iväg en granat som landar precis intill Major Howard. Majoren dör omedelbart tillsammans med en skyttegrupp. Resten tvingas retirera tillbaka in i mörkret. Strax efter lyckas britterna få iväg ett PIAT skott som förstör kanonen och slår ut besättningen men då är skadan redan stor och britterna tvivlar nu på att de ska lyckas med sin uppgift.

Turn 3:

Britterna återsamlar sig och börjar säkra den östra delen av bron. Samtidigt så stormar man över bron mot den västra sidan i skydd av mörkret. Då lyser plötsligt ett perfekt placerat närljus upp natthimmlen och en mördande eld skickar alla enheter utom en squad tillbaka österut. Dock lyckas det kvarvarande brittiska förbandet trots förlusterna framrycka och inta Café Gondrée på den västra sidan av kanalen. Tyskarna flyr kraftigt reducerade västerut.

Turn 4:

Situationen ser illa ut för tyskarna nu (igen). Bron säkras snabbt av britterna och man har bara kvar att säkra hela den västra sidan av bron. Men mina tyskar har inte gett sig och Korpral Shutze som nyligen kommit indundrandes med en Kubelwagen för att kontrollera skottlossningen reorganiserar det tyska försvaret och dessutom lyckas han med konststycket att göra ett motanfall. Café Gondrée faller åter i tyskarnas händer och de intar snabbt eldställningar i huset.

Turn 5:

Nu är det britternas tur att sitta på "fisens mosse". Man har tappat det vitala västra brofästet och när man framrycker för att återta det så möts man av kraftig eldgivning från Schutzes mannar. Man tvingas lämna sina förluster kvar på bron och retirera in i mörkret igen. Mina tyskar är försvaga för att anfalla så de stannar kvar på sina positioner väl medvetna om att de har hindrat de allierade från att ta och säkra Pegasus Bridge.

Turn 6:

Det vore rent självmord att återigen storma bron. Med förluster på över 50% har britterna inte en chans att uppfylla sina anfallsmål. Nu får de inrikta sig på att försvara den östra sidan och invänta förstärkningar.

Kommentarer: Vi hade förbannat kul när vi spelade. Det svängde mellan lycka och förtvivlan varje turn. Vi ska spela samma scenario igen på Söndag för att britterna ska få testa en annan framryckningsväg. Bilder kommer.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Kul läsning. Hur lång är varje turn i tid?
En mycket bitter liten man.

tinG

Underbar AAR, tack Peter!

CiteraHur lång är varje turn i tid?
Mycket diffus och odefinierbar man jag tror att det är omkring 2 min. Men detta känns smått bizarrt ibland.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraKul läsning. Hur lång är varje turn i tid?

Det är en sån där känslig fråga för ASL:are :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Fråganjag ställer mig nu är hur fanken jag hamnade i Shopping tråden?....

Tidsmässigt skulle jag uppskatta det till att striderna tog ungefär 30 minuter. Vilket skulle innebära 5minuter per turn.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Citat från: "sfclinken"Tidsmässigt skulle jag uppskatta det till att striderna tog ungefär 30 minuter. Vilket skulle innebära 5minuter per turn.

Låter rimligt
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

:ultra:
Nu ställer jag mig frågan: Vad gör vi för fel i vårt ASL parti???

Nu har vi spelat PB's första scenario 4 ggr. Alla gångerna har britterna åkt på storstryk. Bara första omgången kom de över bron bara för att bli tillbaka kastade (se ovan inlägg). De 3 andra gångerna har de antingen utraderats i bisarr CC eller åkt på så mördande MG-eld att danskarnas sänkning av "piratbåten" utanför Sudan skulle blekna i jämförelse...

Vi vet alla hur lyckat det var historiskt men varför lyckas inte vi för fem öre?? Självklart är svaret att vi har fel taktik. CC i ASL är direkt självmord uppenbarligen och med lite otur/tur med tärningarna får det bisarra effekter.
GMY Peter