Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

replay av APs Gazala 1942

Startat av Strv102r, 14 februari 2008 kl. 15:52:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nystart!

[/img]

Tysken väljer en annan approach denna gång. Sist valde han ju i stort den historiska planen och hamnade i stort sett i samma knipa som Rommel gjorde. Hans katastrof berodde på osannolik otur med tärningar och aktiveringar medan Rommel hade mer tur i verkligheten.

Denna gång framrycker han inte alls lika långt mot 7 arm. Han stannar utanför strid och låter 132 "Ariete" anfalla Bir Hacheim och den franska brigaden. Denna har framgång! Snabbt kastas DAK om, utom 90 lätta som får skydda södra flanken, och medan britterna gör i stort sett ingenting krossas fria franska helt och DAK framrycker genom mineringarna med Rommel i täten i NO riktning. Till sist faller de 50 inf, som framgångsrikt stoppat  XX kåren,  i ryggen och kastar undan dessa med svåra förluster. XX kåren lyckas bryta de sista mineringarna precis i tid då 7 arm nu anfaller in i Bir Hacheim och återtar FF ställningar och avskär DAK underhållslinjer den vägen. Då ju XX kåren öppnat nya underhållsvägar anfaller nu DAK runt mineringarna och ner mot 1 Arm. XX kåren, med den nu underställda 90 lätta får uppgift att södra flanken.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

D+12

Läget är alltså att XX kåren försvarar södra flanken med 90 lätta längs nere i söder för att förhindra att 7 Arm svingar runt Bir Hacheim och gör en "Rommel". 101 och 17, båda reducerade efter striderna mot 50 inf och minfälten, förvarar flanken längre norrut.

DAK har 132 "Ariete" som flankskydd i norr medan 15 och 21 Pz framrycker mot 1 Arm norrifrån.

[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fi anfall mot 1 Arm kommer nog inte att fullföljas. Det iinebär att han blir out of supply innan stridskontakt. Han kan inte ha så långa underhållslinjer trots att XX kåren öppnat en genomgång. Jag tror inte att han väljer att anfalla out of supply. Snarare kommer han då att anfalla enligt ett eller flera av alternativen ovan i syfte att öppna kustvägen för att medge underhållslinjer längre fram på sikt.

Frågan är vad som köper mig mest tid... Att låta 1 arm anfalla norrut så att DAK får stridskontakt och inte anfaller enligt ovan, vilket tillåter 1 SA att stå kvar.

Eller ska jag dra ur 50 inf och 1 SA till ställningar längre bak för att hindra att de slås?

Strv102r

Jag väljer att bevara stridsvärdet på mina förband och att ge upp GAZALA ställningarna för att ta en ny ställning mellan TOBRUK och GAZALA, beredd att vika ytterligare och försvara TOBRUK och vägen till Egypten.

I prio ordning:

50 inf delar (utan stab som kördes över av DAK) drar ur och försvarar ny ställning under 5 ind ledning. 50 inf nya stab sätter upp en ny stridsgrupp öster om TOBRUK med nytillkomna förband.

1 SA drar ur och försvarar ny ställning enligt skiss.

1 Arm drar ur och försvarar ny ställning enligt skiss.

7 arm drar ur och och utgör motanfallsreserv

Prioordningen avgörs av att så länge jag har pansarförband i hans södra flank kan han tveka att anfalla fullt ut österut i norr vilket köper tid, i bästa fall.

Ska bli kul att se hur det går med den planen med tanke på Chitaktiveringsmekanismen. Finns en "Withdraw" option som låter mig akivera mer förband än annars.

Strv102r

D+20

[/img]

Urdragningen av 1 SA med underställda delar av 50 gick bra. En brigad ur 50 kom inte undan utan slogs av 132 Ariete.

Tysken vände sig norrut som väntat, men försökte inte skära av 1 SA utan slog den brigaden ur 5 Ind i boxen KNIGHTSBRIDGE i stället. Han slog samtidigt den andra brigaden norr KNIGHTSBRIDGE. 5 Ind har nu bara en bataljon och en Valentine bataljon kvar.

1 Arm blev indraget i striderna söder KNIGHTSBRIDGE och i en serie ömsesidiga anfall och motanfall där även den återuppbyggda 50 Inf (2 inf brigader och två Grant bataljoner och en motoriserad skyttebataljon) och till sist också 7 Arm deltar, i faktiskt hyfsat samordnade anfall, är nu 15 och 21 Pz ganska inboxade och drivmedelsbristen sätter in vilket reducerar tyskens antal aktiverade kårer per spelrunda. 1 Arm reducerades till 50% i stridsvagnar och 50 förlorade alla, men dessa är ersatta. DAK har nu nästan slut på ersättningsvagnar. Jag har lite Grants kvar...

Såväl X som XXI kårerna söker bryta sig genom mineringarna och öppna underhållsvägar samt ansluta framåt, men det går segt. 90 lätta som nu är underställda XX kåren ansluter norrut. 132 är nu underställs X kåren. Jag väntar mig att både 90 lätta och 132 snart underställs DAK.

Strv102r

Slutet...

90 lätta ansluter framåt till DAK medan 132 ARIETE återgår till XX kåren och skyddar flank mot 7 Arm.

XXI kåren tar sig genom mineringarna och anfaller mot 1 SA men stoppas. Här kommer han inte genom.

DAK anfaller först och nitar 50 inf vars kvarvarande delar underställs 1 Arm. Därefter anfaller DAK upp mot 1 SA flank och får viss framgång, men den vägen till TOBRUK tar för lång tid. Han kastar om anfallsriktningen mot 1 Arm och slår halva div men då tar tiden slut. Han har inte lyckats nå operationsmålet innan hans underhållsläge gör att han måste bryta och dra ur. 5ind står kvar som reserv och alla div utom 50 har strdisvärde kvar. Min plan att inte göra som britterna gjorde i verkligheten och anfalla divisionsvis mot tysken tills jag inte har något pansar kvar har fungerat. Mina vägledande principer har varit säkerhet och stridsekonomi snarare än offensivt agerande och aggresivitet. Eftersom tiden varit på min sida har detta varit lyckat.

Slutsatsen är att tysken måste välja att inte alltid aktivera DAK utan att istället aktivera XXI kåren eller X kåren för att tidigt öppna en underhållsväg genom mineringarna vilket medger aggresivt agerande med DAK på sikt.

Strv102r

Vill puffa för det här spelet. Det är mindre och mer snabbspelat än SCS Gazala och ger en minst lika bra spelupplevelse. I mitt tycke ett bättre spel.