Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av APs Alsace 45.

Startat av Strv102r, 7 mars 2008 kl. 18:37:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

9

15 januari:

XXXIX kåren har avaktat för att få styrka att anfalla STRABOURG och just nu anlände 10 SS. 14 A, 36 inf och 3A har anfallit 21 Pz och orsakat förluster.

LXXXIX fortsätter att pressa på.

XIII SS har så tagit till offensiven igen då XXXIX står still. En lågoddsare ger god utdelning och 17 SS följer upp med att försöka rulla över delar av 100. De driver 100 bakåt men får två steploss själva.

I centern är delar av 79 nära att avskäras. Jaha...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Intressant tema men som sagt hemsk grafik, finns det inget motsvarande Eisenhower för de första scenarierna? Något som inte ger de allierade helt fria tyglar? Är de fria franska styrkorna oberoende av Eisenhowr? Vad jag minns så var man på väg att utrymma Strassbourg, något som "fransmännen" vägrade.

Strv102r

Nej, inga "I like Ike" regler i scenario 1 och 2. När Ike blir mesig och börjar beordra reträtter så finns chansen (33% per gameturn) att De Gaulle övertalar honom att vara en karl och slåss! Då upphör "I like Ike" regeln. Det hände nyss i spelet. Den franska divisionen i STRASBOURG berörs inte av "I like Ike", men den 2 pansardivisionen gör det då den lyder under en amerikansk kårstab medan 3 algeriska lyder under II franska kåren (som bara har 3 algeriska div).
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Holmgren

Hmmmm....

Citat från: "tinG"Jag måste erkänna att Alsace 45 rent grafiskt får mig att bli lätt illamående - det är verkligen en produktionskatastrof
Citat från: "magnus lindström"men som sagt hemsk grafik
Jag måste erkänna att jag inte begriper den här kritiken. Visst, något mästerverk har AP inte åstadkommit i grafisk väg, men SÅ illa tycker jag inte att det är ändå.  :?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

De kanske är gnagare, gillar inte grönt och vitt...

Strv102r

1

Morgonen 18 januari.

XIII SS försöker kringgå XV kåren flank men 2 franska pansar hinner på plats och 17 SS GvB avbryter framryckningen.

XC kåren anfaller 79 div rester förstärkta med strvbataljon men hejdas. 79 lyckatades dra ur den hotande inringningen pga tyskens underhållsproblem då XC kåren var inte prioriterad under ett par dagar.

LXXXIX kåren går över vattendraget med två divisoner och jagar undan en annan del av 79 inf.

XXXIX kåren anfaller åt två håll. Mot STRASBOURG och norrut mot 45 div regemente. STRASBOURG och 45 regemente håller och i kombination med motanfall från 14A och 36 inf är 21 Pz och 25 Pzg nu rejält slitna. 12 A anfaller och jagar bort 553 med svåra förluster på 553. Men 12 A måste nog kastas om och stoppa LXXXIX kåren nu...

Strv102r

En sak som slår mig nu är kombiantionen av segervillkor och "I like Ike" regeln.

Hitler sade följande till cheferna som fick genomföra NORDWIND:

"This attack has a very clear objective, namely the destruction of the enemy forces. There is not a matter of prestige involved here.  It is a matter of destroying and exterminating the enemy forces wherever we find them.  The question of liberating all of Alsace at this time is not involved either.  That would be very nice, the impression on the German people would be immeasurable, the impression on the world decisive, terrific psychologically, the impression on the French people would be depressing.  But that is not important.  It is more important, as I said before, to destroy his manpower."

Uppgiften är alltså att slå 7 US armén. En motståndarfokuserad uppgift. Men segervillkoren i spelet går ut på att ta städer, helst STRASBOURG, en terrängfokuserad uppgift. Märkligt!

Som det är nu vinner ofta US spelaren på att ta förluster för att hindra tysken att ta terräng och detta tvingar fram "I like Ike" regeln med sina påtvingade reträtter för att få ett historiskt förlopp. Hade segervillkoren varit att slå ett X antal steps hade US spelaren rimligen valt att retirera och ge upp terräng för att hindra tysken att slå honom, och då hade "I like Ike" regeln inte behövts?

Spelet fungerar, inte tu tal om det, men lite märkligt är det nog.

Strv102r

0

Slutläget!

XIII SS gör ingenting på slutet.
XC anfaller en gång men avbryter därefter och avavktar även de i ett par dygn.
LXXXIX fortsätter anfaller söderut och når framgång och åstadkommer ett genombrott. Ett motanfall raderar nästan ut 361 VGD (glömde sätta två minustecken på den) vilket gör att om spelet fortsatt hade det varit upp till XC kåren att fullfölja för att nå framgång.
XXXIX kåren lyckas slutligen att ta stora delar av STRASBOURG genom att köra över resterna av 3 Algeriska. Ett motanfall av 36 inf misslyckas katastrofalt.

14A och delar av 45 genomför anfallstrid för att avskära XXXIX kårens tät genom att anfalla den splittrade och reducerade 25 PzG som håller den tunna linan bakåt öppen. 25 PzG dör nästan men lyckas hålla vägen öppen.
12A anfall mot 7FJD hejdas.

Och där har vi slutläget. Tysken ska ta minst én hex av STRASBOURG eller 6 städer söder om XX11 hexrow. Han har både och.

Orsaken till seger står att hitta i bra väder för tysken, mest snöfall vilket leder till lite flygunderstöd för mig och mycket underhåll till tysken. Detta relativt myckna underhåll kopplat till en stenhård ekonomisering ledde till att inte förräns sista spelturen var han nere på 0 supplypoints inför kommande spelrunda och var alltså först då helt i händerna på vad han får in. Han hade alltid lite i reserv för att kunna anfalla med minst tre kårer. Dessutom satte han in XXXIX pansarkåren på rätt ställe och hade dessutom bäddat för dem genom att med 553 ta bron i god tid. Detta ledde till att XXXIX kåren kunde utveckla god effekt då de anlände och sanbbt tränga in på djupet av min gruppering. Jag gjorde smärre missgrepp med VI kåren på låg nivå i det skedet och straffades hårt.

Tysken begick inga misstag att tala om medan jag gjorde ett par. Kopplat till vädret och tur med underhållet (han fick ofta in max av vad som var möjligt) så har vi en rättvis seger för min motpart.

magnus lindström

Förklaring till hemsk grafik: Skogen skulle jag kunna rita bättre med kladdkrita, vägarna är för stora och går inte ihop med bakgrunden vilket skapar synintrycket att man har kolaremmar utlagda. Sen har jag svårt för kartor där dealjerna visas liggande som bunkrarna gör här. De ser dessutom inte ut att höra till kartan. Jag tycker att hela kartan skriker "speltestversion". Men å andra sidan tycker jag att APs kartor bara blir fulare och fulare, undantag Gazala. Synd när deras counters är riktigt fina att titta på.

magnus lindström

Målet må ha varit att slå 7 armén men det vore ju lite fel att ge de allierade chansen att ge upp Strassbourg. Denna stad var ju av otrolig vikt för fransmännen, var det inte Lecrec som sagt att han inte skulle lägga ner vapnen förens trikoloren vajade i strassbourg någon gån gunder striderna i nordafrika?

Strv102r

Segervillkoren borde väl generellt vara kopplade till operationens mål. Sedan kan man lägga till extra segervillkor om man vill. "Vi lyckades inte bara slå 7 armén utan vi tog STRASBOURG också! Major victory! " Det lustiga blir som i vårt parti när han tar de (för tyskarna) ointressanta geografiska målen, men inte slår 7 armén (stryk fick vi men armén har stridsvärde kvar)

Fast med den policyn blir ju Ardennerna 44 en omöjlig uppgift för tysken då de historiska operationsmålen var helt orealistiska. Jag får väl ta fram GMT Victory in the west och se vad de allierade ska göra för att vinna det historiska scenarion 1940... Känns som att det är rätt svåruppnåeligt också. Kan vara ett kul spel för min motspelare efter att man spelat "To the wolves lair", "Red storm over the reich" och andra spel om striderna 1945.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag får väl ta fram GMT Victory in the west och se vad de allierade ska göra för att vinna det historiska scenarion 1940... Känns som att det är rätt svåruppnåeligt också.

Bördan med att tolka de trasiga kromreglerna till GMTs VitiW 1940 är ofta nog för att avskräcka den tuffaste grog - trots att det i grund och botten är ett ganska enkelt spel.
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Denna AAR fick mig att plocka fram min pinsamt tunna litteratur angående dessa strider. Som jag förstår det så kom idén till att lämna strassbourg från Devers till Eisenhower. När Tysken väl slog till så var det dock klart att Strassbourg skulle hållas men att man skulle dra sig tillbaka något i norr. Detta höll på att genomföras när offensiven sattes in.

magnus lindström

Skulle det inte även kunnat vara lämpligt att inkludera operationerna i Colmarområdet i samma spel?

Strv102r

Jag har faktiskt inget grepp alls på vad som hände i Colmar. Kan du upplysa mig?