Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av APs Alsace 45.

Startat av Strv102r, 7 mars 2008 kl. 18:37:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag har faktiskt inget grepp alls på vad som hände i Colmar. Kan du upplysa mig?

The "Colmar pocket" was formed by the Rhine , since the German troops concentrated around Colmar-Munster-Mulhouse formed sort of a halfcircle, with the flat side to their rear which was the Rhine. The Rhine could only be crossed at certrain points (the Germans had only three quality crossings). In that sense, the Germans were caught in a "pocket", but it was of course also a pocket of resistance.

As it was, said elements of the US 7th Army were largely but not exclusively French (or Arab, really). The battle of the Colmar pocket was fought by 28th, 75th and 3rd US divisions and 12th US Amd division, along with seven Free French divisions (1st Free French, 1st French Armoured, 2nd French Armoured, 5th French Armoured, 2nd French (Moroccan), 4th French (Moroccan Mtn), 9th French Colonial - plus a number of smaller units, such as paras etc). In terms of numbers, 125 000 Americans and 295 000 French (mostly Arab) took part. The French lost some 14 000 men, the US some 6 500.

The Germans were soundly beaten, but able to score an unexpected success by the evacuation of 50 000 troops from the pocket along with much important materiel.
Källa: wikianswers (bristfällig, jag vet...)
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Ja som jag förstått det så var det Franska 1:a armén som som skötte operationerna. Men innan "araberna" slår sig på bröstet så kan jag nämna följande som jag slog upp nu: på slagets åttonde dag så så tilldelas de tyska pjäserna 12st 15cm respektive 15st 10,5cm granater per dag medan fransmännen förbrukar 90st 15.5cm och 120st 10.5cm granter per dag och pjäs.

3 fördelar för tyskarna nämns dock:

1) Terrängen; ett nätverk av bäckar och floder, djupa skogar, flera byar och runnt Mulhouse finns fabriker och industriområden.

2) Vädret; I början snöstorm och kallt sen lerigt

3) Kvalitativt övertag när det gäller stridsvagnar

Strv102r

Vilka tyska pansarförband fanns vid Colmar?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Vilka tyska pansarförband fanns vid Colmar?

German forces, January 20, 1945

19. Armee (General der Infanterie Siegfried Rasp)

2. Gebirgs-Division
106. Panzer-Brigade

LXIV. Armeekorps (Generalleutnant Max Grimmeiss)
198. Infanterie-Division
189. Infanterie-Division
708. Volksgrenadier-Division
16. Volksgrenadier-Division

LXIII. Armeekorps (Generalleutnant Erich Abraham)
338. Infanterie-Division
159. Infanterie-Division
716. Infanterie-Division

Källa: Engelska Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Colmar_Pocket
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Jag antar att 106:e brigaden är samma som benämns Feldherrnhalle

Strv102r

Den "ursprungliga" Feldherrnhalle var 60 Pansargrenadjär div som fick det tillnamnet efter reorgansiationen efter Stalingrad. Denna slogs i grunden under Operation Bagration sommaren 1944 och reorgansierades på nytt i september 1944. Samtidigt sattes flera nya förband upp under namnet Feldherrnhalle. Dessa var 106 och 110 pansarbrigaderna. 106 slogs i väst och blev grunden till den improviserade Pansardivisionen Clausewitz. 110 brigaden slogs med Pansargrenadjär div Feldherrnhalle i Ungern vid Debrecen. Brigaden uppgick i 13 pansardivisionen som fick tillnamnet Feldherrnhalle. 60 Pansargrenadjärdiv Feldherrnhalle slogs med 13 pansardiv Feldherrnhalle vid Debrecen men båda blev inneslutna i Budapest. 503 tunga Strvbataljonen som också slogs vid Debrecen (och i Budapest) kom att få tillnamnet Feldherrnhalle även den.

Tanken blev att som med Hermann Göring och Grossdeutchland göra en kår av Feldherrnhallekonceptet. 60 blev Feldherrnhalle 1 och 13 blev Feldherrnhalle 2. Även den tunga Strvbataljonen återuppsattes. Inga av dessa nådde full styrka innan kåren sattes in i strid vid Wien i Mars.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slutsatsen av storleken på de förband som var vid Colmar är nog att det hade blivit ett spel i samma storleksordning som Red God of War om det kombinerats med Alsace 45. Vad man ville ha var något i samma storlek som Gazala. Så då blev det inget Colmar. Att notera är att 106 Pbrig finns som tänkbar förstärkning i Alsace 45.

Strv102r

Upptäckte just nu att det även fanns en 109 Pbrig Feldherrnhalle som skickades till Ungern och uppgick i divisionen Felherrnhalle vid Debrecen.

magnus lindström

Jasså så pansarbrigaden är bara en tänkbar förstärkning? Enligt min karta så anfaller den tillsammans med en division just söder om Strassbourg. Jag såg också att kartan måste vara 3 gånger så stor för att få med hela Elsass.

Strv102r

Strasbourg ligger i absolut sydkant av kartan så allt som ske söder därom finns inte. Världen tar effektivt slut där.  :P