Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

rita krigsspel med Inkscape och lite specialhjälp

Startat av pelle, 14 mars 2008 kl. 01:23:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Inkscape är ett trevligt litet program för att rita vektorgrafik, om man vill ge sig på att rita spelplaner eller brickor till egna eller andras spel till exempel. Version 0.46 (finns en pre-release på hemsidan) har massor av trevliga förbättringar. Väldigt prisvärt för 0 kr om inte annat.

I ett försök att göra det ännu bättre för alla hobby-wannabe-krigsspelsgrafiker (eller i alla fall göra det mer praktiskt för mina egna dunkla syften  :shock:) har jag skrivit ett par små utökningar för att dels generera hexkartor och dels generera countersheets (eller ark med spelkort då såklart; precis samma sak typ). Ni som hänger mycket på CSW eller BGG har nog sett mig nämna det här ett par gånger... Det går i alla fall att ladda hem utökningarna i version 0.6 (för Inkscape 0.45) eller version 0.7 (för Inkscape 0.46).

Nedan är några exempel på hur det kan se ut när man kör. Det är värt att notera att de countersheets som genereras ser precis lika bra (eller dåliga, som i exemplet nedan) ut som de mallar man ritar innan man kör effekten. Man ritar några brickor, eller delar av brickor, och sedan skriver man in i en Excel-fil (eller OpenOffice.calc-fil, eller direkt i en texteditor, eller hur man nu tycker om att skriva sina tabeller) hur många av varje bricka man vill ha och med vilka värden och texter på, och så fixas allt automatiskt (i teorin... men det följer med ett par exempel för att visa hur man gör, med beskrivningar på knagglig engelska). Hexgeneratorn tror jag är ganska självförklarande.

aknaton

Nice  :up:

/h
Henrik S Törnblom

Andreas Lundin

Super-nice! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Finns det möjlighet att på en counter också få in tecknet för förbandsstorlek? Exempelvis x för brigad, etc.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Javisst. För att utöka det exemplet ovan får man rita ett par till mallar (fyrkanter med symboler i)  (en för varje förbandsstorlek man vill ha) och så blir det en kolumn till i datafilen såklart för att välja vilken av dessa (om någon) varje bricka ska få.

Alternativt, om man nöjer sig med att ha det som text, kan man lägga till ett litet centrerat textobjekt på rätt ställe i rutan med "1 3" (den som heter "values") och så kan man lägga till en kolumn där man skriver "III", "X" osv i datafilen (det borde bli snyggt om man hittar en bra font utan serifer).

Om/när jag har tråkigt några minuter i helgen kan jag fixa ett exempel eller två.

Vad som helst man kan rita i Inkscape (eller importera från Illustrator, eller något annat ritprogram) går att använda i mallarna, tror jag (det kanske är någon avancerad funktion jag inte har provat som går sönder av någon obskyr anledning).

Brain

Pelle: Vet du ifall din app är Mac-kompatibel? Fick igång Inkscape felfritt men att göra hexagoner fungerade inte alls (Inkscape låser sig)   :(
Tomas Davidsson
Borås

tomas.davidsson@armagedon.se

pelle

Den borde fungera med MacOS, men jag har inte provat. Är det Inkscape 0.45 eller 0.46? Jag kollade just och enligt dokumentationen verkar det som om man måste installera lite extrasaker för att köra sådant i 0.45, men att allt ska följa med i 0.46:
http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php ... n_Mac_OS_X
"Starting with version 0.46, Inkscape contains the python packages needed for the extension system. All python extensions should work out of the box".

pelle

Andreas: Det gick enkelt att få med storleken som vanlig text. Provade att lägga till enhets-id på sidan och det fungerade också:

Det var visst en massa fel i 0.7 (säkert i 0.6 också), så nu finns en
ny version (0.8) (bara för Inkscape 0.46). Det är tre nya exempel med också och ett par nya halvhemliga funktioner (används i exemplen).

Andreas Lundin

Tjusigt värre!

pelle

Tack! Egentligen gör jag de där sakerna för ett enkelt litet blipp&hex-spel utan NATO-symboler med väldigt enkel layout, men ganska komplicerade kombinationer av fram/bak-sidor att matcha på ett countersheet, så jag höll på att bli tokig av att manuellt försöka hålla allt på rätt plats. Sedan när jag bestämde mig för att göra en rätt stor ändring av layouten var jag glad att jag bara behövde stuva om lite i mallen och trycka på en knapp för att få ett nytt countersheet (och, på köpet, nya bilder till VASSAL-modulen).

Rydfalk

Testade Ink på Mattias inrådan i höstas och höll på att få seriös krupp -- gammal Freehand/Photshop-nörd som jag är. Fast det verkar verkligen kanon för blippar! Att slippa sitta och pilla in separata siffror för varje enhet, inte dumt... och snyggt dessutom.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

Tack Micke! Det är onekligen lite smidigare att ha in siffrorna i Excel (motsv) än i något ritprogram.

Det borde gå bra att rita mallarna i något annat program och importera till Inkscape (eventuellt via något format båda applikationerna klarar av hyfsat bra), om det minskar risken för krupp. :)

pelle

Nu med version 0.9 kan man få layouten på sina countersheets att följa en fördefinierad layout (ritas med vanliga rektanglar i ett eget layer... se medföljande exempel), om man till exempel vill att brickorna ska hamna rätt för att punchas, eller om man av någon annan anledning vill ha dem placerade på något annat sätt än i en enda stor rektangel:

Om brickorna inte ryms på ett ark skapas automatiskt nya layers som fylls på med brickor på samma sätt som det första (och fortfarande får man såklart också layers med baksidan på varje countersheet, korrekt spegelvänt och så, så man har en rimlig chans att lyckas montera dubbelsidiga brickor).

Nytt sedan 0.7 är också en massa förbättringar i effekten som genererar hexmaps. Det är enklare att få den att göra fina symmetriska hexagoner nu, i någon speciell storlek om man vill, till exempel. Det är bara Inkscape 0.46 som gäller nu för övrigt. Det går inte att köra de här effekterna i gamla 0.45.

marjo

Dum fråga kanske men när man gör hexmaps, går det att få programmet att fortsätta numreringen på en ny sida? om man tex vill ha 2 st A3 ark.

/Martin

Strv102r

Jag lyckas inte få 0.9 att fungera i 0.46. Har lagt in filerna i extensions som låg under share, men ingen boardgame submeny kommer upp under effekter.  :insecure:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.