Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Third Reich

Startat av BigPapaBear, 10 april 2008 kl. 20:07:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är det bra? Varför då? Varför inte?
En mycket bitter liten man.

bambaladam

jag har Advanced Third Reich hemma. Om du vill kan vi ta och lira det nån dag ett gäng ungtuppar som inte fick chansen 1982 eller när det var

men reglerna ser kladdiga ut, tror inte det är din påse nej

f98alda

Spelet ifråga är numera uppdaterat till A World at War:
http://aworldatwar.com/

Jag tycker om det för att det ger kontroll över hela förloppet inklusive forskning/utveckling och diplomati, vilket inte finns med i spel på lägre strategisk nivå (inte så att det är nåt fel på andra spel, men jag gillar att ha full kontroll ibland emellanåt).

Det sagt, så är det en rätt rejäl hög regler att ta till sig. Men jag tycker det är värt det.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Citat från: "f98alda"Det sagt, så är det en rätt rejäl hög regler att ta till sig. Men jag tycker det är värt det.

/Alexander

190+ sidor väl? Lite väl saftigt i min bok. Hur bra det än är...

f98alda

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "f98alda"Det sagt, så är det en rätt rejäl hög regler att ta till sig. Men jag tycker det är värt det.

190+ sidor väl? Lite väl saftigt i min bok. Hur bra det än är...

Det mesta av det är regler man kollar upp när de behövs (diplomatitabeller tex). De regler man faktiskt behöver ha i huvudet är inte alls så mycket (men fortfarande inte direkt lite).

Men jag har inga problem med mycket regler. Jag borde attans ha läst juridik istället för fysik...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Efter lite mer efterforskning på nätet känner jag mig lite förvirrad. Jag får intrycket att den nya utgåvan av Third Reich (2001) inte ska ha särksilt mycket med den gamla utgåvan att göra...

f98alda

Citat från: "BigPapaBear"Efter lite mer efterforskning på nätet känner jag mig lite förvirrad. Jag får intrycket att den nya utgåvan av Third Reich (2001) inte ska ha särksilt mycket med den gamla utgåvan att göra...

Kan inte hålla med om det... I grunden är det samma spelmekanik. (Iallafall var det väldigt lätt att lära sig reglerna till AWAW när man kunde reglerna till A3R hyfsat). Det sagt, så har det lagts till och tagits bort en hel del annat (IMO bara till fördel för AWAW).
Men det går nog inte att spela AWAW med ett A3R-spel, nej.

/Alexander
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Vill bara förtydliga lite:

Jag syftar alltså på John Prados' Third Reich. Är det också samma sak, annan påse?

f98alda

Citat från: "BigPapaBear"Vill bara förtydliga lite:

Jag syftar alltså på John Prados' Third Reich. Är det också samma sak, annan påse?

Ah. Vad jag kan se på boardgamegeek så pratar vi nog om två olika spel.

/Alexander
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"jag har Advanced Third Reich hemma. Om du vill kan vi ta och lira det nån dag ett gäng ungtuppar som inte fick chansen 1982 eller när det var

men reglerna ser kladdiga ut, tror inte det är din påse nej

Nu har jag läst tillräckligt om John Prados' Third Reich (lägg till deluxekarta och regelutgåva 3.0) för att bli helt såld. Man vill ju inte sitta om tjugo år och tänka det kanske hade varit kul.... Som tur var har jag två veckors "väntetid" på nya spelinköp (väntan på nästa lön...) så jag kanske hinner sansa mig.

sfclinken

Gillar man massor med tärningsslag så är det säkert en hit.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Gillar man massor med tärningsslag så är det säkert en hit.

Absolut! Äntligen får jag en anledning till att köpa ett hundrapack sexmillimeterstärningar!!!  :D

sfclinken

Är det dom som sampackas med förstoringsglas?

:shock:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "