Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Borodino 41

Startat av Strv102r, 3 maj 2008 kl. 11:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

[/img]

Denna börjar nog om tidigast en vecka. men jag börjar kartstudiet redan nu (och regelstudierna).

Jag förstärker namn och plats på ett par broar/vägskäl som skulle kunna bli intressanta under förloppet.[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1
Tyskens operationsmål:

Att öppna MOSKVA vägen, ta MOZHAISK och ha minst 50% stridsvärde kvar. (Så är det formulerat i reglerna, inget exakt VP-räknande här inte)

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

Stridsplan:

I söder 230 inf reg (3 bat) med följande underställda resurser: 367. & 421 Pvreg (vardera 2 batterier 76,2mm), 54 Lvreg (4 batterier 76,2mm) 1 Strvkomp T-28 (utan motorer!) 3 eldkastarkompanier och 4 raketartilleribataljoner. Denna stridsgrupp ska försvara linje 231, beredd försvara linje 232.

467 Ingbataljonen, förstärkt med ett eldkastarkompani och ett Strvkompani T-26. Försvarar innehavd gruppering (byn BORODINO), beredd försvara alternativa ställningar längre österut enligt skiss.

36 Motorcykelregementet, förstärkt med 121 Pvreg (2 batterier 76,2 mm) och ett batteri 76,2mm ur 54 Lvreg samt en raketartilleribataljon. Försvarar linje 361, beredd försvara linje 362.

Leningrads kadettbataljon, förstärkt med 3 kavalleriskvadroner, 3 batterier 76,2mm ur 54 Lvreg samt en raketartilleribataljon. Försvara linje LC1, beredd försvara LC2.

Tillkommande förband:

Från väster retirerande:

Kaliningrads detachment 1 & 2 med vardera ett batteri ur 509 Pvreg (85mm). Fördröjer fi längs de två vägarna norr om MOSKVA vägen.

18 Strvbrigaden (2 komp BT-7, 1 komp T-34, 1 bataljon motoriserat skytte) fördröjer fientligt framträngande längs MOSKVA vägen.

Från öster tillkommande ur 32 skyttedivisionen:

17 skytteregementet och 65 Pvbataljonen: Framrycker snarast till Stridsgrupp LCs område och övertra befälet över denna. Försvarar LC1, beredd försvara LC2.

113 skytteregementet: Framrycker snarast till linje 232 och försvarar denna. Tar befälet över från linje 231 retirerande förband. Beredd överta 467 bataljonens område och då också befälet över denna bataljon.

133 artilleriregementet: Framrycker snarast till grupperingsområde nordost om linje 232. Underströdjer 230 och 113 reg strid samt 467 bat strid

BigPapaBear

Kanonbra genomgång inför slaget! Det här verkar spännande.  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Ja, jag hoppas det. När går genom den historiska bakgrunden verkar det dock som om alla strider utkämpades längs MOSKVA-vägen? Drygt halva kartan hände ingenting på?

Strv102r

Jag ställde frågan på Consim forum om det var så att ingenting hände på norra halva kartan och tyskarna historiskt bara klubbade sig fram längs vägen. Jack Radey svarade snabbt följande:

That is essentially correct. The battle followed the course more or less of the 1812 battle, with the invaders striking with their right flank and the defenders feeding units from their own right to their left. Reading the German daily orders and reports it is clear that for several days they had no idea what they were up against, ordering grand advances to distant objectives, only to be stopped cold. The Soviets gradually sent units drawn from their right to reinforce the troops holding the road. The 10 Pz,forming different kampfgruppen under the panzer and motorized infantry brigade HQs they had, kept trying to find a way through the Soviet center, while the SS hammered doggedly up the main Moscow-Warsaw highway. A group of the 32nd Rifle Division, consisting of part of one rifle regiment, a commissar school, a battered tank brigade, plus the howitzer regiment of the division and its reconnaissance units held the road firmly shut, under the leadership of a Major Vorobeyev. I still want to find out who he was. During the week he held the high road to Moscow, there was nothing but his group between the SS and the Kremlin. By the time the Stukas finally beat a way through Artemki, reinforcements had arrived to fill in behind them.

An outflanking move to the north for the Germans would probably have done them no more good, since they would rapidly have found themselves facing the obstacle of the Moscow River, and the intact regiment of the 32nd Rifle Division's right flank.

Fredrik H

Det ska bli intressant att se hur systemet fungerar. Jag har Operation Spark och Aachen i samma system men jag har inte spelat dem. Ert parti kommer nog avgöra om dom får stå kvar i hyllan eller dammas av inom överskådlig tid. Just nu spelar jag The Devils Cauldron - ungefär samma skala men våldsamt olika lösningar. Alla dessa spel och alltför lite tid.. :cry:

Strv102r

En intressant sak i systemet är initativsystemet. Den som får initiativet (genom att förbinda sig att anfalla mer plus tur med ett tärningsslag) får 12 movementpoints. Den andre får 8 i sin reaktionsfas. Radey motiverar det med att det den som inte tar initiativet mer eller mindre medvetet inväntar vad den andre gör och först då han upptäcker detta kan han analysera vad som sker och vad han själv ska göra, få ut order för detta som först då kan verkställas. Under tiden agerar fienden. Den som inte har initiativet har således mindre effektiv tid inom den givna tidsenheten för rörelse. Förlorad terräng kan man ta tillbaka men inte förlorad tid, den är borta för ALLTID. Fienden har fått ut mer av tiden än vad du har. Detta gör att inom den givna tidsram kommer den som har initiativet att förflytta sig en längre sträcka och göra mer.

Det finns mycket man kan tillägga men grundkonceptet är det som vi trycker mycket på i svenska armén. Tiden är ett vapen. Ofta säger vi i ledningsträningsanläggningen att medan den övade staben funderar på hur de ska kontra ett fientligt agerande så står deras bataljon står stilla och väntar på order. Röd  står INTE still och klockan går som en elvisp. Varje förlorad minut innebär att fienden rör sig ytterligare 500 meter på väg och 300 meter i terrängen.

Jag gillar idén som bara den. Snart ska jag  få reda på hur det fungerar i spelet.

Andreas Johnson

Intressant att du verkar ha en positiv uppfattning om Borodino. En hel del kritik i kommentarerna på BGG. Själv har jag Operation Spark men kom aldrig igång, fastnade på den svårgenomträngliga regelboken.....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Strv102r

Min uppfattning om initativsystemets simulering av för- och efterhand samt reaktionstider är hittills positiv. Återstår att se hur det egentligen fungerar när man spelar. Kan ju vara så att det verkar bra på pappret...

Andreas Johnson

Väntar med spänning på fortsättningen........
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Strv102r

Om inget oförutsett inträffar börjar spektaklet i kväll...  :up:

jerry

Ser oxå fram emot din replay jag har haft spelet ett antal år men aldrig testat det men jag tror det ligger en slumrande glad överraskning i detta spel.
Skall bli kul om jag har rätt.

Förresten så är jag mäkta imponerad över hur du o din spelpartner verkar att kunna avverka spel efter spel.

Här blir det 99,99% ASL inget fel i det iofs men det blir aldrig tid till de där okända spelen, så fortsätt meed din "konsumentupplysning" tack

JERRY
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

marjo

Vi väntar på spännande och detaljerade rapporter, brev från fronten mm:-)

Strv102r

1

11 oktober:

I hälarna på urdragande KD och 18 Strvbrigaden kommer XXXX Pzkårens täter. Ur 10 Pzdiv har vi 7 Pz reg två bataljoner med understödjande artilleri, luftvärn samt 90 spaningsbataljonen. Ur 2 SS DR kommer regementena Deutchland och Der Fuhrer samt artilleri, luftvärn och pansarvärn med mera.

Att notera är det offensiva nyttjandet av 90 spaningsbat som kringgår det sovjetiska försvarande förbanden och når brigadstaben på 18 Strv.