Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Borodino 41

Startat av Strv102r, 3 maj 2008 kl. 11:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

marjo

:up:  mycket spännande:-)

Strv102r

1
[/img]

Båda lätta Strvkompanierna (BT-7) ur 18 strv fördröjer 7 Pz om än med förluster. Terräng ges men det är i sin ordning. Brigadstaben drar ur österut och 90 pansarspaning följer efter. T-34 kompaniet och skyttebataljonen längs WARZAWA- MOSKVA vägen engageras inte.

KD2 tvingas vika vilket gör att regemente Deutchland kan framrycka norrut mot KD1 medan Der Fuhrer förföljer KD2
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

När kvällen kommer 11 oktober 1941 har Deutschland slagit KD 1 men med egna förluster.

KD2 är på reträtt österut liksom 18 Strvbrigaden som nu har använt sin klubba, stridsgruppen med T-34 kompaniet och skyttebataljonen för att tvinga 10Pz spaningsgbataljon ur vägen. BT-7 kompanierna har försökt att fördröja fienden med så lite stridskontakt som möjligt men har ändå hamnat i dueller med överlägsna Pz III förband vilket har lett till 75% förluster på båda kompanierna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

Det här än ungefär vad jag förväntar mig att motståndaren ska hitta på härnäst.

Vore bra om jag fick initiativet under natten mot den 12 oktober. Medger bättre gruppering av 18 tank.[/img]

Strv102r

1

Lunchtid 12 oktober.

Båda B-7 kompanierna ur 18 Strv är nedkämpade men de fördröjde tysken ett par timmar till. Dock är kärnan i 18:e kvar, T-34:orna och skyttebataljonen.

I norr har regementsstridsgruppen Deutschland nått stridsgruppen LCs område. Tysken har nog lite bråttom för han kör rakt in i stridskontakt marschgrupperad vilket kostar II bataljon 33% förluster. 86 Pzgren regementet ur 10 Pz anländer i högsta tempo och framrycker söder om Deutschland. Bakom dessa ansluter 90 spaningsbataljonen och 49 ingengörbataljonen.

På min sida framrycker 17 och 113 skytteregementena och 133 fältartilleriregementet ur 32 skyttedivisionen enligt plan.

Tysken framrycker på mycket stor bredd vilket förbryllar mig. Han ser hur jag är grupperad om än inte exakt med vilka förband i vilken ställning(som i APs MacArturs reurn, Blood on the snow och Winter fury är mina enheter upp och nervända med bara röda stjärnor på baksidan). Detta försvårar för honom att kraftsamla för genombrott. Tror han att jag är så svag att han kan bryta genom överallt samtidigt? I sådana fall kommer han att bli grymt besviken.

Strv102r

1
Mrgonen 13 oktober.

[/img]

I norr håller Deutschland tagen (öppen) terräng utan att anfalla över vattnet. Detta innebär att de är kontinuerligt i stridskontakt med mina förband som är nedgrävda på andra sidan vattnet. I norr bekämpar vi så mycket vi bara kan med skytte och 76mm Lv-pjäser och slänger in en raketartilleribataljon dessutom. II bataljon är nu nere på 33% av sitt stridsvärde. Ett hämndanfall ur luftwaffe, som till stora delar drivs bort av luftvärnet, lyckas dock slå ut ett Lvkompani.

86 Pzgren genomför ett anfall mot 36 MC norra delar och kastar dessa bakåt i flykt. Han rycker dock inte fram över vattendraget, vilket han kunde göra, vilket återigen förbryllar mig. Varför satsa två regementen i norr (D och 86) om han bara ska var passiv (D) eller genomföra anfall med solklart begänsad ambition (86)? 17 skytteregementet hinner fram och stabiliserar läget.

I söder fortsätter tyskens framryckning. Bakom 230 och 113 kommer 408 Pvreg och 32 Lvbat in och underställs 113 för att förstärka försvaret längs vägen WARZAWA-MOSKVA. 32 Ingbat undertsälls 17 reg och framrycker mot nordväst för att spränga lite broar.

Strv102r

1
Spelet har tagit ganska lång tid att spela och komma in i. Inte för att systemet är svårt, utan för att jag upplever reglerna som oorganiserade då de är skrivna i berättande form (som i Black sea - Black death) snarare än paragrafform. Mycket letande. Dessutom är setupinformationen inte i tabellform utan i löpande text den med. Ett par misstag har begåtts som jag kan härleda till detta. Dessa misstag är av sådan art att det påverkar spelet ganska rejält... Jag missade att jag skulle ha 19 Strvbrígaden jämte 18 från början.  <!-- s:shock: -->:shock:<!-- s:shock: -->

Tillsammans med ett par andra saker så har vi beslutat oss för att ta detta som ett provturskommando och göra om, göra rätt.

Jag vill poängtera att systemet helt infriar mina förhoppningar hittils. Valet av regelstruktur imponerar mindre. Kanske finns motiv till att reglerna i Op Spark med samma system är i paragrafform?  <!-- s:up: -->:up:<!-- s:up: -->

Elias Nordling

Du känner väl till att spelet är känt för att ha rätt mycket och fullständigt kritisk errata?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jodå, och jag har den utskriven. Men det är tyvärr så att bland ju fler källor man måste leta efter rätt info desto större risk för "friktioner". Irriterande...

Icke desto mindre tycker jag att spelsystemet är värt det.

Strv102r

1
Nåväl!

Ser just nu ingen anledning till förändringar i stridsplanen förutom att en brigad till ska in i den. Enkelt! 18 fördröjer söder om och längs WARZAWA-MOSKVA vägen medan 19 fördröjer norr om denna. Längst i norr har vi KD som nu kan verka som en enhet.

[/img]

Strv102r

1
Efter första tyska impulsen på förmiddagen 11 oktober då det snöar.

Tysken var hela tiden inne på att anfalla med 7 Pzreg (ur 10 Pz) två bataljoner längs WARZAWA-MOSKVA vägen och med DR norr därom. Av rent movementpoints tekniska skäl blev det tvärtom för att kunna genomföra det antal anfall han förbundit sig till i initiativfasen. Detta resulterade i att skytteförbandet DR nu anfaller i den mer betäckta terrängen medan 10 Pz anfaller i den mer öppna. Ja där ser man så tokigt det kan bli!  <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->

Direkt trillar det in förluster på hans förband (både Pz III kompanier som DR skyttebataljoner), såväl från mina BT-7 och T-34 kompanier som från 18T skyttebataljon. Inget katastrofalt i sig, men om man ser i det långa perspektivet så kommer detta på ett par dagar leda till att han tappar anfallskraft. Dock lyckas han tvåla till 18:s skyttebataljon och T-34 kompani tack vare en väl genomförd medhållning av hans artilleri. Överhuvudtaget så tar han den terräng han anfallit då jag om det bara går undviker att ta närstrid utan backar ur istället. Försvarseffekten av ett BT-7 kompani mot fyra bataljoner skytte och understödsvapen ur DR är heller inget vinnande koncept i skog... Jag tar förluster och tappar lite terräng. Men det gör inget! Klockan går som en elvisp och det gynnar inte honom.

Strv102r

1

På kvällen den 11 oktober är både 18 och 19 Strvbrigaderna under urdragning österut. På det hela går fördröjningsstriden hyfsat. Båda brigaderna kommer att vara slagna inom ett dygn bedömer jag, men då vi nu har 17 och 113 skytteregementena från 32 skyttedivisionen på väg in österifrån så är det väl helt OK. Klockan går som en elvisp, men jag har inte bråttom.

Strv102r

1

Ca kl 10:00 12 oktober.

[/img]

Strv102r

1
Hoppsan! Klickade på skicka istället för förhandgranska!

Nåväl!

18 trycks/drar sig sakta bakåt och tar ytterligare tull på DR men med egna förluster. Kanske chefen 18:e börjar inse att hans förband inte har någon roll på sikt?

Hela 7 Pzregementet kastar sig över en stridsgrupp ur 19 med en reducerad skyttebataljon, ett KV-1 kompani och ett T-34 kompani. De inledande duellerna förlöper väl OK, men då min stridsgrupp ska dra ur händer det som så ofta hänt hittills i spelet. Mina lägre chefers duglighet kopplat till frånvaron av sambandmedel  innebär att urdragningarna är en tummelplats för friktioner. Detta har kostat mig innan, både T-34 och BT-7.

Denna gång drar KV-1 förbandet och resterna av skyttebataljonen ur i god ordning, men T-34 kompaniet på 50% verkar vara blinda för vad som sker för de stannar kvar (kanske artillerielden ligger över just dem så de inte ser vad som händer?). Ensamma får de ta emot 8 kompanier PzIII och IV i närstrid (eldrörsfäktning!). Även om jag hittills har fått OK utdelning i min defensiva eld innan närstrid har närstriden alltid gått dåligt. Men denna gång ska det delas ut medaljer! Kompanichefen (nåja, den som just nu tjänstgör i den befattningen) och alla plutonschefer ska ha Sovjetunionens hjälte! Tyskarna kastas tillbaka med vissa förluster och förbanden är upprivna och chockade! Detta kommer att kosta tysken i tid.

Både 113 och 17 är nu väg in i sina ställningar. Tack 18 och 19. Ni har gjort vad vi begärde. Nu gör det inget om ni utplånas.

Strv102r

1

Kvällen 12 oktober:

18 har svårt att hinna dra ur bakåt till nya ställningar. I/7 Pz har nästan skurit av stora delar. 13 oktober kan bli en dålig dag (den sista?) i brigadens historia

19 lyckas bättre och når hyfsade ställningar som de kan slåss i under den 13 oktober.

I norr förbereder 86 med underställda/understödjande delar ett anfall mot KD.