Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Operation Spark

Startat av Strv102r, 13 juni 2008 kl. 13:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Dags att börja titta på kartan för att läsa in sig samt att studera den taktiska situationen.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Q

Kartan med förtydliganden. WS står för Worker settlement vilket jag antar är sovchoser eller kolchoser.

På kartan finns en massa befästningslinjer som tysken förberett.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

E

Nästan klar med setup! Tjockt med förband... Ryssen har hur mycket förstärkningsartilleri som helst. Och så tillkommer Röda fanans flotta i Leningrad hamn med sitt artilleri. Och sex ggr så mycket flyg i genomsnitt.
Tysken har en del art han också, för all del.

De röda brickorna är 67 armén från Leningradfronten. De som ska slå sig ut. De gröna är 2 shockarmén och de gröna med vit rand är delar av 8. armén. Det är de som skall slå sig in. Målet är att bryta inringningen av LENINGRAD på landsidan och skapa underhållsvägar till LENINGRAD som inte är beroende av LADOGAS is (det är Januari). Mellan oss finns Hitlers 18. armé. Men inte länge till!

Strv102r

W

Min målbild.

A) Vi ska ha rörelseförmåga för logistik mellan SCHLUSSELBURG och LIPKI. Detta innebär att fienden inte får finnas norr om SINYAVINO höjden med manöverförband. (Tactical victory och historiskt resultat)

B) Vi ska ha tagit SINYAVINO höjden i syfte att hindra fi att från denna leda artiileri mot logistiktransporter till LENINGRAD. (Substantive victory om även A uppnåtts)

C) Om möjligt ska vi ha tagit MGA. (decisive victory oavsett om A eller B uppnåtts).

Andreas Johnson

Det här ska bli intressant att följa. Har Spark i samlingen men det är ospelat än så länge.....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Strv102r

E

Förbandsförtydligandena inlagda. Notera att det finns många mindre förband som inte rdovisas då de understöder/är underställda de större.

Gränser för de tyska div är inlagda.

De blå ryska förbanden är marininfanteribrigader om vardera två regementen.

Tillägget S betyder översnöförmåga (skidor)

Tillägget T betyder Strvbrigad

Tillägget Tr beyder Strvregemente, HTr betyder Tungt Strvregemente (KV1)

Tillägget G betyder gardesförband

502 & 503 är tunga Strvförband (50% Tigrar och 50% Pz III)
226 är en Stormkanonvagnsbataljon (3 komp StugIII)
322 är ett säkerhetsregemente.
5. div är egentligen 5. Gebirgsjäger.

Strv102r

E

Med de resurser som då står till buds, hur avser jag uppnå målbilden?

Inledningsvis ska vi från båda hållen ta terrängen norr om SINYAVINO höjden. Härvid skall också anfall från södra delen av 2. Shockarmén  riktas söder om höjden i syfte att driva bort den artillerigrupp som är grupperad där och ett anfall ska riktas mot höjdens östra del i syfte att binda så stora delar av 96. div som möjligt så att denna inte kan påverka skeendet norr om höjden.

Därefter skall höjden tas från norr med understöd av de delar av 2 Shockarmén som bundit 96 från öster.

Slutligen ska MGA tas (om möjligt)

Fy s-n vilken listig stridsplan! Det som står i reglerna, att det inte är en manöversituation utan ett sluggerparty kan jag inte alls hålla med om. Här finns ju enorma manöverytor!   <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->

Strv102r

W

Läget efter första ryska impulsen. Vid lunchtid 12 januari 1943.

Över hela fronten föregicks anfallen av enorma artilleriförbedelser. Tyskarnas fortifikationer begränsade dock verkan. När mina skyttar stormar fram över öppen terräng och tyskarnas artillerispärrar utlöses blir det aningen annorlunda...

2 shockarmén: 128 div stoppades och är i oordning. Likaså 314 och 376. 327 har på en liten yta tagit sig in i tyskarnas främsta linje medan 256, 372 och 32 tunga strv har tagit hela WS8 och norr därom och har ett genombrott!

8. armén. 286 tar sig in i främsta linjen på ett litet område. Inget genombrott.

67 armén: Som väntat blir det ingen dans på rosor att anfalla över den frusna floden. Inget skydd och tysken ligger nedgrävd och har minerat samt vattenbegjutit stranden så den är glashal. Trots detta och tyskarnas spärrar samt fortifikationer lyckas 86 ta sig in i främsta linjen och öppna en lucka! Likaså gör 136 på en liten yta, men denna är svårare att utnyttja. Egna förluster är... besvärande... Dock får en tysk bataljon i SCHLUSSELBURG 80 % förluster i vår stormeld vilket är ett angenämt undantag från begränsad verkan trots stor insats.

Strv102r

Q

Läget efter 2 impulsens (återigen min då jag behöll initiativet) förflyttning. Resultatet av strider kommer senare.

2 shockarmén: 128, 314 och 376 gör ingenting då förbanden har nog med sig självt efter de misslyckade anfallen på förmiddagen. 372 och 32 HTr anfaller nu mot nordväst, på sikt in bakom LIPKI. 2. echelongen med 147 utnyttjar genombrottet och störtar framåt västerut.
327 fortsätter sina anfall för att vidga sin inbrytning.

8. armén: För att vidga inbrytningen av 286 på stor bredd kastats alla reserver in (73 marininfanteri och 25 Tr)

67 armén: 86 inbrytning utnyttjas maximalt. Alla förband vi kan få fram går över isen. Broresurser förs fram så att även medeltunga Strv (T-34) kan ta sig över isen och inte bara T-60 och BT-7.

Strv102r

R

Läget efter min andra impuls strider. Härnäst har tysken sin första impuls. Jag slarvade med en enhetsbeteckning. Div heter 46 skytte. 340 är ett regemente i den div. Likaså missade jag att ens inkludera 13 skytte.

8 arméns anfall lyckas ganska bra. Inbrytningen utvidgas av både 265 och 73. 73 kanske till och med har ett genombrottt på gång.

2 shock: 327 kommer ingenstans. 256 tar sitt mål medan 147 tar sitt mål och driver fi på flykten men till stort pris. Ett reg stoppas av fi artspärrar medan ett annat reg totalt upplöses i panik efter fi artilleri. Det kvarvarande reg tar dock målet! Detta innebär att nu när fi kan reagera så har 147 ett reg kvar som är stridsdugligt. Börja ana oråd... Fi framför 32 HTr och 372 nedkämpas och målet tas.

67 armén: 86 skjuter bort resterna av 170 div spaningsbataljon och fortätter österut. Anfallet i sydlig rikting mot MARINO kommer ingenstans.
13 div anfall möter intensiv artillerield och alla över isen anfallande tar stora förluster och stoppas. Men det förband som flankrerar fi lyckas driva bort den av vårt art starkt reducerade fi och desuutom fullfölja och jaga ett Pv kompani på flykten. GORODOK är taget! Dock med ett enda regemente och nu är det fi tur.

För 2 shock ser det bra ut på en karta. 147 och 272 har kommit långt västerut.

67: 86 har haft framgång med den smala bredden gör oss sårbara. 13 har liknande problem men mycket värre: stor bredd men bara ett regemente...

Strv102r

T

Tyskn har nu ett antal kriser att hantera. Dessa kan ses utgöra mål för motanfall. De är markerade med streckade röda cirklar på kartan.

227 div område:

1) 147 div genombrott. Svag div och just nu på en sårbar plats, men ute i torvträsken vilket gör att effekten av art är liten och pansar har dålig framkomlighet.
2) 372 div & 32 HTr genombrott. Här finns dessutom 122 T bakom. Hotar avskära LIPKI och gå in mot djupet och nå 86 div.

1 div område:

3) 73 Marininfbrig & 25 Tr genombrott. I närheten finns 16 T. Svårt att uppnå lokal överlägsenhet då 96 har dåliga vägar dit. Tveksamt om 1 div egna resurser räcker. Hotar på lite sikt MGA vilket gör allt annat irrelevant (på sikt).

170 div område:

4) 86 div genombrott. Smal bredd och visst djup = sårbar, men en hel del förband är över floden. Svårare att uppnå lokal överlägsenhet, inte minst med artilleri då detta är längts från artillerigrupperingarna. Risk att bro över isen för T-34 byggs.
5) 13 div genombrott. Små förband är över på stor bredd. Gör det enkelt att uppnå lokal överlägsenhet. Allt tungt art har räckvidd hit.

Strv102r

2

Jag bedömer att vi får följande händelseutveckling:

170 div får understöd med art och en eller ett par bataljoner ur 5 div för att slå 13 div brohuvud. I norr omgrupperar han befintliga förband ur SCHLUSSELBURG för att begränsa 86 div utbrdening. Detta i syfte för att i nästa skede ta stridsgruppen som slagit 13 div brohuvud och avskära 86 div div genom att att anfalla norrut längs NEVA. Eventuellt genomförs anfall redan nu med förbanden i MARINO mot södra skuldran på 86s genombrott. Om inte annat kommer fo omedelbart norr om MARINO att bekämpas med såväl art som finkalibrig eld från innehavda stridställningar.

96 div avdelar en stridsgrupp som möter, hejdar och slår den försvagade 147 div.

223 div avdelar resurser att förstärka 1 div som kan hejda 73 (hotande) genombrott. Dessa kommer inte att anfalla in i närstrid med 73 utan framrycka till stridställningar som lämpar sig för försvar. 73 kommer att bekämpas med art.

332 säkreg, 503 Tunga strv och mycket artunderstöd möter och hejdar 372 och 32 HTr (KV1 mot Tigrar och PzIII, häftigt). Jag tror att fienden även här kommer att framrycka till gynnsamma stridställningar väster om 372/32HTr snarare än att anfalla rakt in i oss. Från dessa ställningar kommer han att bekämpa oss med tung Pv-eld (Tigrarna) och leda art mot 372 skytte. 332 säk och PzIII kommer främst att närskydda Tigrarna från anfall med skytte och T-34 bataljonen som också finns i 372. Således kommer han att välja en ställning som ligger utanför portén för mina 76,2 mm pjäser men inom hans 88mm. Det skulle kunna se ut så att 332 två bataljoner (eller en av dem om den andra underställs 96 för anfallet mot 147 då en bataljon ur 332 står bra till för att anfalla 147 från ett annat håll än resten av 96) och PzIII kompanierna framrycker i skogen genom 227 stab medan Tigerkompanierna framrycker söder om skogen

Strv102r

G
Reglerna till Spark är bättre än till Borodino. Dock finns det förtydliganden som är direkt förvirrande.

En regel säger att alla tyska artförband kan skjuta spärreld (defensivt understöd), om de kan skjuta direkt eld. Detta innebär alla utom 24cm järnvägskanonen. En tabell säger dock att bara Divisionernas artbataljoner kan skjuta spärrar.

Jag gjorde som Radey verkar tycka att man ska göra. Jag funderade över hur hanteras artilleriförband i verkligheten och sedan gjorde jag en egen regel! Denna har jag redovisat på Consim i tråden Black sea, black death to Op Spark. Se nedan

[i]There is a question that remains for me now when I prepare to dive into Op Spark. The artillery capability table does not match the rules that say that any german artillery unit except the railroadgun can support with defensive fire. Only the div bns can support the offensive fire according the that table as well. This is of great importance.

I can see that the higher formation, in this instance the corps, sometimes keeps the corpsartillery assets to support the divisions by massing the Corps artillery group on one target at a time and consequently coordinating the divs to conform with the fireplan(thus keeping a tight reign and not allowing for much initiative at lower level). This would be more of the soviet style as I understand it.

It is also possible to assign the divs a mission within the corps end state and giving them the assets to use themselves to accomplish the mission. This is more in line with Auftragstaktik and would mean that the divs can be supported by corps assets within their own combatplan. That would mean that attached assets from the Corps should be able to support both offensive as well as defensive combat as well as barraging.

Of no one can argue why I should not do so I intend to play the game with the table limiting the soviets in the flexibility in the use of their artillery. This will mean that they will launch terrific barrages before attacking but only be able to support the attacks themselves as they close in with limited assets. This would seem historical enough depending on what sources you read.

The Germans will be slightly more complicated. I intend to let the german player assign the corps 8and army) level assets either to corps or div level (and then to what div). The corps level arty will be able to make massed barrages and to conduct counterbattery. Div level arty will be able to barrage, support offensive and defensive combat and do counterbattery, but only massed with the other divarty from the same div. This would seem to simulate that divlevel arty supports the div while corps level arty supports the corps while giving the german greater flexibility in switching his artillery between corps and div level. I plan to let him assign corps level arty once per day. The 24cm rairoadgun will not be able to support a division.

Detta fungerar bra i spelet (men hur gör de som inte har samordning av eld och rörelse som yrke, hur kommer de fram till en funkis husregel?).

Tysken har valt att dela ut alla kårartilleribataljoner till divisionerna för deras egen defensiva strid vilket gör att de inarbetas i divisionens eldplan och får korta reaktionstider. Jag tycker att det är ett bra sätt att nyttja understödet i denna situation. Att sitta på kårnivå och försöka understödja en försvarsstrid på låg nivå blir alldeles för långsamt och skildras av att ryssen (dvs jag) bara har divisionernas egna artregementen för defensivt understöd (och för understöd av anfallsrörelsen). Jag kan dock skjuta fantastiska stormeldar enligt en av kåren noga synkroniserad eldplan innan rörelsen (och friktionerna) sätter igång. Nästan en hel tysk bataljon försvann i SCHLUSSELBURGS utkant i en stormeld och framför 13 div anfall halverades en bataljon, vilket gjorde att en bataljon räckte (de andra två hejdades av det tyska artilleriets spärrar) för att bryta in, driva bort resterna av den tyska bataljonen och fullfölja och jaga ut en Pv-kompani av bara farten.

Som sig bör i infanterislag har artilleriet en avgörande roll både offensivt och defensivt. De detaljerade striderna gör att det går långsamt att spela med så många spelpjäser jämfört med Borodina 41, men det är givande ändå. Och visst finns det taktiska val att göra. Tysken har ju ett antal alternativ inför sin impuls som komer i eftermiddag.

Strv102r

R
R

Läget efter den tyska reaktionen.

Tysken gör ganska exakt som jag trodde!

5 bergsjägardiv skickar en bataljon till 170 som med den och sina egna resurser gör ett motanfall mot 13. De driver 13 bakåt men lyckas inte slå detta brohuvud helt. Jag tycker att tysken missade chansen att ta i rejält och skicka mer från 5 och helmula 13s brohuvud.

Däremot satsar 170 mer på att anfalla norrut från MARINO vilket lyckas. Halsen till 86s brohuvud minskar avsevärt i bredd. 322 säkreg används för att skapa en ny linje framför 86.

503 Tunga Strv frr så att man kan nå bakre dekar av 32HTr med eld samtidigt som man förstärker förvaret av LIPKI. 226 StuG och 502 tunga Strv framrycker och engagerar 32 HTr tät och en fristående T-34 bataljon frontalt. Det blir slakt på både T-34:or och KV1:or... Jag har att välja på att anfalla fienden och bli slaktad, stå kvar och bli slaktad, eller dra ur mina stridsvagnar och anfalla senare. Svårt val...

96 anfaller 147 och når enkel framgång. Under anfallet västerut drabbades ett av regmentena ur 147 av panik och upplöstes då de tyska spärrarna slog till. Nu händer samma sak då tyskarna anfaller! 147 tappar två regementen under eftermiddagen på grund av panik! Det kvarvarande flyr österut och 96 tar sitt mål knappt utan strid. 147 utgår som förband och resterna förstärker 256.

Intensiv artillerield river upp 73 marininfbrigaden. Tysken framrycker med reserver ur 1 div, justerar gräsnen till 223 så att denna tar mer front och frigör ännu mer reserver till 1. Han stänger dörren framför 73 .

Strv102r

Läget efter natten och inför mina anfall den 13 januari 1943.

8. armén: 73 behöver återhämta så 25 Tr förs över och förstärker 80 och 265 anfall mot 223.

2 shockarmén. 327, 376, 314 och 256 avvaktar medan artilleriet jobbar loss på fienden framför.  Våra initiala anfall misslyckades (utom för 256) och fienden har fört fram reserver. Nu måste styrkeförhållandena justeras inför nya anfall. Detta gör jag genom att utsätta fi för yttre mekanisk påverkan = eldkraft. En bra effekt av detta är att jag under eftermiddagen kan förbinda mig till 3-4 anfall inom denna sektor vilket gör att jag har ättre chans ta inititaivet igen då. Om jag anfallit överallt direkt och misslyckats hade jag sannolikt fått se tysken ta initiativet.

372 håller tagen terräng medan ett regemente understödjer 32 Htr och 122 T anfall norrut mot LIPKI för att fullfölja ett lyckat mörkeranfall mot 207 säkreg som varit underställt 227 (men nu är nästan utplånat), samtidigt som 98T och 128 anfaller in från öster och 11 skidbrigaden från norr (12 brigaden utplånades i ett mörkeranfall över isen jag gjorde som tyska Tigrar kunde verka mot med egen eld och artilleri). Stormelden tar hårt men fi håller ihop som förband.

67 armén: 86 och 34 skidbrigaden ska slå ut den nästan slagna tyska bataljonen som håller norra skuldran mot 86 brohuvud i SCHLUSSELBURG. 86 ska även understödja 136 anfall över isen för att återta den terräng som fi tog vid södra skuldran från MARINO eftermiddagen dagen innan. Ingförband börjar förstärka isen över NEVA så att T-34 kan ta sig över in till SCHLUSSELBURG.

268 förstärker 13 i deras brohuvud medan den nytillkomna 123 div och delar av 45G anfaller över isen för att vidga brohuvudet.