Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Strv102r"Han kanske visste något vi inte visste. Eller trodde sig veta.

Kan du (rent spekulativt) utveckla detta?

Elias Nordling

Artikeln som länkade till tidigare var intressant. Som jag tolkade den var kontentan av de sovjetiska krigsplanerna att göra ett blixtkrigsanfall mot Norge och Danmark modell 1940, JUST FÖR ATT Sverige skulle hålla sig neutralt så man skulle slippa bli störd av dess flyg och flotta. Låter som en rimlig plan. Som ytterligare bonus tillfredställde det polackernas önskan att ha ett eget fristående projekt att pyssla med (Danmark).
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Han kanske ansåg att Mig-29 och Su-27 var så överlägsna JA37 och J35 att han  ansåg sig kunna köra utan fullständig förbekämpning av flyget?

Han kanske ansåg att han med en kombination av ubåtsjakt, fjärrskydd (egen ytattack/attackflyg) och närskydd (Lv) kunde få ner förlusterna till Ubåtar och Rb15 från flyg eller ytattack till accpetabla nivåer.

Han kanske insåg att att en rent matematisk jämförelse av antal bataljoner för att få 3-1 eller helst 6-1 är helt missvisande då en mekaniserad bataljoner har flerdubbla effekten mot en ren infanteribataljon i de flesta situationer? Med en MIB understödd av en LLD som tar en hamn, uppföljd av 4-5 MD, hade han haft alla chanser att spöa oss duktigt. För detta är inte motsvarande 16-20 brigader utan motsvarande 16-20 mekaniserade brigader när vi hade 6 pansarbrigader  som mest (med mer än dubbelt så många stridsvagnar och mer än tre gånger så många pansarskyttefordon sammanlagt). Om flottan och flyget misslyckats, vilket inte är osannolikt om han ansåg sig ha något att vinna på att gå genom Sverige, så hade vi inte så lång tid på oss att slå brohuvudet innan han blivit alldeles för stark. Och i detta exempel finns inga av fiendens kårförband med. Sedan kan man alltid diskutera hur lång tid han behövt för att lösa sin uppgift.

I Sverige har våra strategiska studier en tendens att anpassa hotbilden efter vår förmåga. När vi upptäckte att det var inte alls var så säkert att vi klarade av en fullskaligt invasion så vips! Och så var hotbilden istället det strategiska överfallet. Just nu verkar hotbilden bestå av knarkbaroner i norra Afghanistan och surmulna byäldstar i Kosovo. Ja då behöver vi varken luftvärn, stridsvagnar eller stridsfordon. Då räcker det med lätta skytteförband som av en slump är mycket billigare att utbilda och utrusta. Att både danskar och kanadensare dragit andra slutsatser om stridsvagnar i södra Afghanistan (Kanada skulle ju avskaffa dem helt) och nu skaffar sig det bästa, för att slåss mot en klassisk gerilla är tydligen något som inte påverkar oss. Svenska strategiska studier är inte alltid präglade av militärstrategi utan av oftast av säkerhetspolitik eller rent av finanspolitik.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"I Sverige har våra strategiska studier en tendens att anpassa hotbilden efter vår förmåga.

Gäller hela världen. Om det gud förbjude utbryter ett nytt konventionellt storkrig så kommer det att utkämpas av arméer som grottat ner sig i peacekeeping och långsamma strider mot talibangrupp typ mindre i ett landskap som mest liknar månen.

Det kommer att vara som när Black Adder - vältränad i hästpolo och att jaga rövarband i Sudan - står i Flanderns lera och säger nått i stil med "när jag tog värvning tyckte vi att det var obehagligt om fienden har spjut - ingen sa något om att möta en halv miljon tungt beväpnade tyskar."

Elias Nordling

CiteraOm det gud förbjude utbryter ett nytt konventionellt storkrig så kommer det att utkämpas av arméer som grottat ner sig i peacekeeping och långsamma strider mot talibangrupp typ mindre i ett landskap som mest liknar månen.

Det låter väl rätt bra och harmlöst  :oops:

Man kan ju också fundera på hur många triljoner dollar man kastade i sjön på att hålla sig beredd på ett tredje världskrig som aldrig kom, och vad mycket kul man hade kunnat ha för dem istället.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Man kan ju också fundera på hur många triljoner dollar man kastade i sjön på att hålla sig beredd på ett tredje världskrig som aldrig kom, och vad mycket kul man hade kunnat ha för dem istället.

Är det bara jag som tänker "world-wide toga party"?  :?  :D
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Man kan ju också fundera på hur många triljoner dollar man kastade i sjön på att hålla sig beredd på ett tredje världskrig som aldrig kom, och vad mycket kul man hade kunnat ha för dem istället.

Du bor i resultatet av en medveten strävan att hålla sig utanför storkrig. Huset du bor i är byggt för pengar som gått till tanks eller återuppbyggnad av Malmö om vi varit med i VK2. Man kan gilla det eller inte och diskutera det moraliska i det, men det är ett faktum.

Elias Nordling

CiteraDu bor i resultatet av en medveten strävan att hålla sig utanför storkrig. Huset du bor i är byggt för pengar som gått till tanks eller återuppbyggnad av Malmö om vi varit med i VK2. Man kan gilla det eller inte och diskutera det moraliska i det, men det är ett faktum.

Ja, vore det inte bättre med litet mer av den varan här i världen? Under kalla kriget hade man fullt upp med att demonisera motståndaren och dess kapacitet. Det fick absolut inte framkomma att bägge sidor var lika rädda, för det skulle ju ha kunnat leda till nedrustning och avspänning.[/quote]

Erik Axel

Citat från: "Elias Nordling"Artikeln som länkade till tidigare var intressant. Som jag tolkade den var kontentan av de sovjetiska krigsplanerna att göra ett blixtkrigsanfall mot Norge och Danmark modell 1940, JUST FÖR ATT Sverige skulle hålla sig neutralt så man skulle slippa bli störd av dess flyg och flotta. Låter som en rimlig plan. Som ytterligare bonus tillfredställde det polackernas önskan att ha ett eget fristående projekt att pyssla med (Danmark).

Jo, så tolkade jag det också. Men det kan man ju inte göra något invasion av folkhemmet-spel på. Jag måste få flytta cykelskytteblippar innan jag dör, nämligen.

Dessutom fanns det andra planer, och säkerligen planer vi inte vet ett dugg om.

Erik Axel

Tack allesamman för en givande diskussion med många bra synpunkter! Förhoppningsvis kan den fortsätta länge än.

Jag tänkte att man skulle kunna göra Ola Palmquists föreslagna flankmanöver mot Norge till ett spel. Detta skulle alltså innebära överraskande luft och sjölandsättningar och senare påfyllnad med trupp. Det svenska flyget och flottans medverkan och effektivitet anpassas för att passa spelet inom rimliga gränser (här är det svagt, jag vet, och kanske kan man inkludera regler för lokalt spakkrigande förutom det självklara i faktorn "hur mycket skrot kom i land"?).

Jag funderar på en karta som sträcker sig i en nederkant ungefär Västervik-Kinda-Tranås-Skövde-Bengtsfors-norska gränsen, och i övre kanten Nynäshamn-Örebro-Forshaga-Arvika-norska gränsen. Det ger sovjetspelaren åtminstone Västervik, Valdemarsvik, Oxelösund och Nynäshamn som saftiga hamnar att välja mellan. Dessutom finns åtminstone Bråvalla som likaledes saftig flygplats.

Jag funderar på det här avsnittet mest för att det ligger nära Baltikum. Spelet om Gotland kan man göra i en tilläggsmodul   :D
Stormakten vinner om den lyckas upprätta en korridor där man kan transportera trupper mot Oslo, alltså i praktiken hålla vissa hexkombinationer. Lillmakten vinner om man lyckas göra tillräckligt mycket stormaktstrupp stridsoduglig.

Borde jag ta ett annat område? Alternativet norr om Stockholm gör att invasionsflottan måste passera avsnittet mellan Åland och kusten, och om jag sysslade med minkrig skulle jag minera där. Jag försöker göra det lite lättare för stormakten här.

Det är naturligtvis en verksamhet som påminner om att fejka sig fram till den situation man vill ha, som Fager tidigare påpekat. Men det är en fråga om gränsdragningar där. Hur mycket kan man göra med bibehållen what-iftrovärdighet?

A F

Citat från: "Elias Nordling"Ja, vore det inte bättre med litet mer av den varan här i världen?

Onekligen. Tänker på något vis på fransmannen som när någon gnällde över EUs reglerande av vad som är marmelad och inte, pekade på ett av minnesmärkena vid Verdun och sa "där har ni alternativet..."

A F

Citat från: "Erik Axel"Det ger sovjetspelaren åtminstone Västervik, Valdemarsvik, Oxelösund och Nynäshamn som saftiga hamnar att välja mellan.

Hela området är nedpissat med KA och skogen innanför är full med troll. Bästa hamnen i trakten är givetvis Norrköping, för den ansluter direkt till bra pansarterräng. Du är i Linköping på en timme efter att första t-80an rullat av det ofarliga ro-ro fartyget. Å andra sidan så är Norrköping rena döden att ta sig till med nästa båt. Det går bara inte.

Strv102r

NORRKÖPING tas bäst genom att man luftlandsätter på VIKBO-landet och tar NORRKÖPING från sydostlandsidan. Det är inte en slump att VIKBO- landet var utgångsgrupperingsalternativ 1 för PB9 (Skaraborgsbrigaden). Återstår dock att på något sätt ta bort hotet från norra stranden av BRÅVIKEN. Skulle tro att det fanns mer än ett värntorn på KOLMÅRDEN-sidan...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Skulle tro att det fanns mer än ett värntorn på KOLMÅRDEN-sidan...

Var där nyligen och inventerade den "gamla arsenalen". Det finns sjukt mycket skrot i det inloppet. Och det är i stort sett bara en farled sex mil genom skärgård och sund som Fläskhålet där en granatgävärsomgång  kan stoppa all trafik. Dom final har man minspärren från helvetet på ett ställe där viken är så smal att en säkt färja där och hanmen är blockerad i veckor.

Erik Axel

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Erik Axel"Det ger sovjetspelaren åtminstone Västervik, Valdemarsvik, Oxelösund och Nynäshamn som saftiga hamnar att välja mellan.

Hela området är nedpissat med KA och skogen innanför är full med troll. Bästa hamnen i trakten är givetvis Norrköping, för den ansluter direkt till bra pansarterräng. Du är i Linköping på en timme efter att första t-80an rullat av det ofarliga ro-ro fartyget. Å andra sidan så är Norrköping rena döden att ta sig till med nästa båt. Det går bara inte.

Jodå, det har jag förstått. Jag uteslöt Norrköping ovan. Jag vet inte om situationen skulle vara annorlunda om man istället skulle göra spel om korridoren mellan Gävle och Söderhamn (åtminstone i Söderhamn vet jag på rak arm att det fanns batterier). Vägarna mot Norge är dessutom sämre där, mellan Ockelbo och riksvägen mellan Falun och Bollnäs i västlig riktning har ingen läskunnig satt sin fot sedan Ansgar (jag är uppvuxen i Dalarna).

Citat från: "Strv102r"NORRKÖPING tas bäst genom att man luftlandsätter på VIKBO-landet och tar NORRKÖPING från sydostlandsidan. Det är inte en slump att VIKBO- landet var utgångsgrupperingsalternativ 1 för PB9 (Skaraborgsbrigaden). Återstår dock att på något sätt ta bort hotet från norra stranden av BRÅVIKEN. Skulle tro att det fanns mer än ett värntorn på KOLMÅRDEN-sidan...

Jodå,  spärrbataljon Bråviken tog hand om den saken med både artilleri och robotar (och säkert annat också, frenetiskt grävande IB66 kanske).

Det skulle kunna bli spännande om PB9 inte hunnit mobiliseras, annars hade det inte blivit spännande alls, på något sätt, någonsin.