Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Case Blue / Andra Kharkov

Startat av A F, 22 september 2008 kl. 16:18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Dean's resonemang... ett tydligt "design for effect".
I like...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Citera"design for effect"
Jo, jag tolkar det så också.  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "tinG"Dean's resonemang... ett tydligt "design for effect".

Jag förstår inte det uttrycket. Vad menas och vad är motsatsen?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Ja, vi konstaterade ju faktiskt att de inte var särskilt stora efter omorganisationen i slutet av 1941.

Hur mycket folk?

Enligt Andreas lista (efter december 1941):

division had, after reorganization, 2939 men and 3147 horses
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Ja, vi konstaterade ju faktiskt att de inte var särskilt stora efter omorganisationen i slutet av 1941.

Hur mycket folk?

Enligt Andreas lista (efter december 1941):

division had, after reorganization, 2939 men and 3147 horses

Dubbelt så mycket som ett motorskyttereg.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Dubbelt så mycket som ett motorskyttereg.

Nej, det är i princip lika stort. 71 Officerare + 2,579 gubbar.

källa: http://www.lonesentry.com/manuals/motor ... ndix1.html

A F

Stressa "princip".

Bortsett från det. Kharkov är ett jättemiffligt scenario.

thermopylai

Miffligt??? Definition tack! Är det nåt bra eller dåligt?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Hon kliver av dig och säger "det var miffligt"...

8)

thermopylai

CiteraHon kliver av dig och säger "det var miffligt"...

:?
Men Kharkov är ju ett ganska litet scenario?
 :lol:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Citat från: "thermopylai"
CiteraHon kliver av dig och säger "det var miffligt"...

:?
Men Kharkov är ju ett ganska litet scenario?
 :lol:

Men rörigt på ett intressant och utmanande sätt för bägge.

Andreas Lundin

Jag tycker Kharkov är det intressantaste korta scenariot jag spelat i OCS-systemet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

wingnut

Har tittat runt lite på nätet och sammanfattar mina intryck, utan aspiration på att vara specifik.

Hästar kräver en enorm mängd underhåll i form av hö, havre och liknande. 7-10 kg per dag långsiktigt beroende på foderkvalitet. På kort sikt kan de ju "köras tomma" på bekostnad av att prestationsförmåga och överlevnadsgrad precis som människor, medan ett fordon är mer digitalt.
10 000 hästar=100 ton mat per dag. (Under WW1 fraktade Storbritannien fler ton hästmat än ammunition till Frankrike.)

Matbrist och överarbete var en stor faktor i förlusterna av hästar under WWII. (Vilket pekar på bekymmer för underhållsorganisationen?)

"Aside from the operational limitations that the use of horses and mules imposed on the German Army, they also proved an enormous logistical burden. On average, to feed three horses doing useful work hauling howitzers and such required the services of two more horses to haul their weekly rations of feed and fodder." http://warandgame.blogspot.com/2008/02/ ... -wwii.html

Här påstås att 40% av bärkapaciteten går åt till att de arma krakarna ska föda sig själva, om jag fattat rätt.

Så slutsatsen torde bli att även om bränsleförbrukningen kan beskrivas som låg, så är förbrukning av "andra resurser" mycket hög dvs underhållsbehovet in toto (lol) för ett kavalleriförband är fortfarande betydande. De äter inte oljan men de "äter kapacitet" från underhållsorganisationen. Om spelet ska spegla totalunderhållets effekt på stridsvärdet borde detta finnas med i regelverket/stridsvärdet.
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Här påstås att 40% av bärkapaciteten går åt till att de arma krakarna ska föda sig själva, om jag fattat rätt.

Låter ganska sannolikt.

CiteraSå slutsatsen torde bli att även om bränsleförbrukningen kan beskrivas som låg, så är förbrukning av "andra resurser" mycket hög dvs underhållsbehovet in toto (lol) för ett kavalleriförband är fortfarande betydande. De äter inte oljan men de "äter kapacitet" från underhållsorganisationen. Om spelet ska spegla totalunderhållets effekt på stridsvärdet borde detta finnas med i regelverket/stridsvärdet.

Precis. Enheterna borde:
a) Göras större för att deras supplykonsumtion ska bli mer korrekt. Nackdel: De tål då mer stryk (kan ta mer än ett step i skada), vilket inte är realistiskt.

b) Få en specialregel om ökad supplykonsumtion.
Nackdel: Börjar man med specialregler för en enhet upptäcker man snart att varenda enhet behöver en specialregel. Även om det går emot får jag väl hålla med om att det är ett vettigt beslut.

Design for effect, som sagt. All historisk speldesign blir någon form av kompromiss. Det är inte som att spelet står och faller med de ryska kavalleristerna. Det finns ju tusentals andra enheter i spelet...

Däremot känns det fint att vi har konstaterat att det rör sig om ett designbeslut, vilket vi var osäkra på i början. Det kunde ju ha varit så att de faktiskt var überspeciella.  :)