Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Case Blue / Andra Kharkov

Startat av A F, 22 september 2008 kl. 16:18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Några noter/ synpunkter förutom att det inte är så kul att vara ryss om man tror att man ska befria Kharkov?

Andreas Lundin

Har bara spelat det en gång och vi spelade inte färdigt, men det lutade åt axelmaktsseger...

Detta spel är ett pussel! Men ett jätteroligt sådant.

Man måste låta motståndaren fundera länge på sina drag för det är lite trångt för båda sidor, men mest för ryssen, i början. Som ryss skulle jag nog låta bli att anfalla söder om Kharkov och satsa på en frontal attack. Ryssarna i söder kan istället ägna sig åt att försöka hålla tyskens oundvikliga motattack stången.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Kul. Måste man räkna VP noga under spelets gång?

Andreas Lundin

Det beror ju på spelstil. Vi brukar komma överens om vinnare, utan att räkna poäng... Men om man räknar poäng, så tror jag nog att man måste ha bra koll på saker och ting... Är det inte också några sudden death-regler? :insecure:

Jag lyckades köra runt Kharkovs västtra förorter söderifrån vidare norrut med mina ryska kavallerister... Intog flygplatsen strax norr om Kharkov. DET tycker jag är sudden death. Käkade nämligen upp lite sjyssta fighters i den vevan! Mums!  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Låter som nån slags moralisk seger. Kossackern rider ärevarv runt staden...

tinG

Citat från: "Anders Fager"Låter som nån slags moralisk seger. Kossackern rider ärevarv runt staden...

Angående kossacker....

Någon som har mer kunskap kring varför Dean har givit dom där rackarna sådana vansinnigt höga värden? Stridsvärdet på mellan 7 och 8 samt en Action Rating på 3-4, senare Guard Cav kårer är ju vaninnigt elaka med en bunt 8-4-5 Cav i varje kår. En given Pax-rebuild för ryssarna i vår CB-kampanj... Jag köper dom hellre än Guards Inf.

VAd är det som gör dom så elaka? Dom är ju för tusan bättre än tyskarnas Mot.inf!
/
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Nu har jag inte all min litteratur med mig här i Stockholm, men jag är rätt säker på att en kavallerikår innehåller ett icke föraktligt antal stridsvagnar. I TTT har en kavkår 12 i styrka och en Stridsvagnskår 16. En infdiv har 6. En tysk Pzdiv har sammankagt 20 (uppdelat 8+8+4). Man ska inte bara se en massa sabelviftande lirare på små hästar. Man ska se ett gäng Stridsvagnar också och sannolikt andra understödjande funktioner som artilleri och Pv. En rysk kår ska ju lösa stridsuppgifter självständigt utan förstärknngar och är ett exempel på ett combined arms concept.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: "Strv102r"Nu har jag inte all min litteratur med mig här i Stockholm, men jag är rätt säker på att en kavallerikår innehåller ett icke föraktligt antal stridsvagnar. I TTT har en kavkår 12 i styrka och en Stridsvagnskår 16. En infdiv har 6. En tysk Pzdiv har sammankagt 20 (uppdelat 8+8+4). Man ska inte bara se en massa sabelviftande lirare på små hästar. Man ska se ett gäng Stridsvagnar också och sannolikt andra understödjande funktioner som artilleri och Pv. En rysk kår ska ju lösa stridsuppgifter självständigt utan förstärknngar och är ett exempel på ett combined arms concept.

Intressant! Någon som har mer information kring dessa förband? Någon som till och med har kommit över en OoB?

/
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Man tycker däremot att kossakerna borde vara "tracked" då för att den förklaringen ska godtas.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

Problemet är att kårens rörlighet bestämdes av de minst rörliga delarna, dvs de hästburna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Man tycker däremot att kossakerna borde vara "tracked" då för att den förklaringen ska godtas.

Precis. De klassas som bengångare och förbrukar ingen soppa. I Drive for oil finns det riktigt läskiga mulit-unit kav-kårer som är bengångare, supersnabba, varje division har bara 1 step och är hur starka som helst. Man bygger dem före vilken pansardivision som helst!

Skulle också vilja veta vad som var så speciellt med dem. Dean brukar ju vara väldigt noggrann med strykeförhållanden osv.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Problemet är att kårens rörlighet bestämdes av de minst rörliga delarna, dvs de hästburna.

Men de slutar väl inte förbruka soppa för det? Dessutom har de inget antitankvärde alls, vilket de mekaniserade kvallerienheterna har.

A F

Man bränner inte bensin för enstaka fordon ii infanteritorssar heller?

Vad gör Palmqvist onsdag kväll?

Strv102r

Jag gör nog ingenting speciellt på onsdag men jag är som alltid mottaglig för skamliga förslag.

Eftersom jag inte har spelat OCS vet jag inte hur logistiken hanteras. Men beroende på hur man dragit trösklarna bör en kavkår förbruka i alla fall lite bränsle. Och visst borde de ha någon form av Pv-värde, om det inte är så att kavkårerna vid denna tid nästan uteslutande hade T-60 strv med bara en 20mm kanon, vilket de kan ha varit. Har mina detaljkällor i Skövde tyvärr. Sedan blir jag lite nyfiken på den mekaniserade kavkåren... Såvitt jag visste fanns det bara en typ. Kanske jag hade fel och det jag fört fram egentligen avser den mekaniserade istället? Förekommer båda typerna parallellt?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Man bränner inte bensin för enstaka fordon ii infanteritorssar heller?

Man tycker ju att en hel kavallerikår, om den nu har pansar, borde dra åtminstone lika mycket soppa som en semimotoriserad skyttebataljon...