Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Battle Above the Clouds

Startat av Strv102r, 6 september 2013 kl. 22:43:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Hookers och palmer misslyckande mot Longstreet gör att fienden nu låter Garnger marschera söderut också för att kraftsamla mot "Old Pete" Denne viker dock sakta. Breckinridge håller på att samla sin kår för ett eventuellt anfall mot antingen CHATTANOOGA eller ett samordnat anfall med Longsteet mot en utsatt, och då nästan inringad, federala kår.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Cleburne förstärker det svaga försvaret av bron där artilleriförbandet är. De federala lyckas snabbt samla två kårer för att anfall honom och presterar mycket bra- Clerburmes division rivs upp och flyr mot RINGGOLD. Longstreet får snabbt omgruppera för att hindra de federala att följa upp med en snabb marsch mot RINGGOLD. Hardee smalar sin kår för att jag nsäta dag ska kunna anfalla med Hardee, Longstreet och Breckinridge mot en av de federala kårerna och slå den. Men Sherman rör sig nu mot RINGGOLD norr om min befästning vid CHICKAMAUGA STATION. Breckinridge tar med sig delar av sin kår och rör sig för att blockera honom. Det får räcka med Hardee och Longstreet för att ge Grant en smocka.

Longstreet och Hardee grupperar för att anfalla Palmer från olika håll, men sedan reagerar de federala snabbt och samlar alla tre kårerna och får till ett gemensamt anfall mot Hardee innan Bragg hinner anfalla... Harde presterar återigen utmärkt och tillfogar lika stora förluster som han lider, men han rivs upp och flyr. Jag övergår till en defensiv gruppering medan de federala återhämtar sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

"The Big Picture". Burnside har också kommit in på kartan å att säga. Han fördröjs av en liten kavalleristyrka.

Fienden försöker med ett nytt anfall på Hardee men med enbart två kårer. Det går inte bra alls!  Hardee är en klippa och fienden slås tillbaka med mycket stora förluster utan några alls för Hardee. Breckinridge börjar omgruppera för att möta både Sherman och Burnside.

Strv102r

Sherman har rört sig mot Burnside, kanske för att förena sig med honom, medan Blair nu är på andra sidan CHICKAMUGA CREEK. Hooker och palmer har dragit sig tillbaka till mer lättförsvarad terräng för att reorganisera. Jag går inte till anfall utan grupperar också för försvar.

Burnside är på väg söderut och jag håller på att få ut kavalleri på mina flyglar.

Strv102r

Breckinridge får sin kår på plats för att skydda RINGGOLD från Burnside (Mansons och parkes kårer) och Sherman (med Blair). De verkar dock inte anfalla på stor bredd utan kraftsamlar på norra sidan WHITE OAK MOUNTAIN. Det innebär att Cleburnes division är på fel sida berget. På andra sidan RINGGOLD anfaller Palmer och Granger mot Longstreet men de slås tillbaka med rejäla förluster. Igen.

Sherman och Burnside lyckas efter lite försröjningar och strul kombinera sina styrkor och anfaller Breckinridges utpost (Stevensons svaga division och en brigad) utan att Breckinridge hinner fram. Min styrka tar 66% förluster och flyr genom RINGGOLD mot DALTON. Breckinridge har med sig en division och står mellan fienden och RINGGOLD. Cleburne ilmarscherar till undsättning och kommer fram men är uppriven. Den kombinerade fiendestyrkan rycker fram för att våga ett anfall till men Breckinridge tar inga risker utan rycker tillbaka in i RINGGOLD. Under tiden har federalt kavalleri ryckt fram i luckan efter Cleburnes marsch från södra sidan WHITE OAK MOUNTAIN och slagit de flyende resterna av Stevenson. Han står nu på ömse sidor RINGGOLD och urdragningsvägen för Bragg mot DALTON är avskuren.  Breckinride får hålla RINGGOLD ett litet tag till och sedan dra ur över på andra sidan där Hardee och Longsteet ska öppna en väg till DALTON över TAYLOR RIDGES sydvästra ända. Hardee och Longstreet rör sig för ett samordnat anfall på Palmer. De får betryggande lokal överlägsenhet mot honom.

Strv102r

Men så slår slumpen till och inte bara Palmer utan ockå granger hinner undan på andra sidan WEST CHICKAMAUGA CREEK... Och där är slutläget. Vägen ut mot den nya underhållsbasen i DALTON är öppnad och Hardee och Longstreet kan dra ur över PEA VINE CHURCH, Breckinridge får gå över HENRYS MILL,  och CRAZIERS GAP över sydvästra TAYLORS RIDGE.

Slutläget är likt det historiska. CHATTANOOGA är undsatt, Braggs armé är bortdriven inte bara från CHATTANOOGA utan från RINGGOLD också och samlas runt DALTON. Det finns dock en skillnad. Min armé är inte slagen. Tvärtom. Jag har orsakat dubbelt så stora förluster som jag lidit vilket kommer påverka fortsättningen mot ATLANTA våren 1864. Confederate substative victory.

Det hela beror på att min motpart hade otur med tärningen ganska konsekvent i striderna, men också på att jag inte skickade bort så många förband som Bragg gjorde historiskt till sekundära riktningar- Longstreet marscherade inte till KNOXVILLE som exempel. Detta försköt styrkeförhållandena i min favör. De federala kunde å andra sidan ta ta in Burnside i denna riktning, men han kom in å sent att det inte kompenserade helt för det.

Strv102r

Jämfört med de tidigare spelen i serien från Avalon Hill så är detta lite annorlunda i och med att fälttågen var betydligt mer utredarna i tid i detta spel. Över 30 GT i den ena kampanjen och 40 i den andra. Detta har också medfört att det krävs ett mer utvecklat system för logistiken. I synnerhet i CHATTANOOGA kampanjen då det stundtals händer ganska lite blir logistiken ett spel i spelet. Långa kampanjer som pulserar lite, eller mycket, i intensitet. Det är väl historiskt för de fälttågen. Helt OK för mig, men har man kort om tid och vill action hela tiden får man spela kortare delscenarion eller välja något av de andra spelen i serien.