Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SCS Bastogne

Startat av ulve, 8 maj 2009 kl. 11:27:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ulve

Någon som hunnit spela det mer än jag? (ja och min motståndare då)

Jag tyckte det kändes enklare än tidigare SCS-spel. Specialreglerna var inte jobbiga och det var mycket pangpang. Problemet med den extrema movementen man har i spelet var att det snabbt förvandlades till ett perceptionspel. en liten lucka någonstans och bang hela tyska armen kunde välla in. Även regeln att endast två steps får stacka gjorde det lite underligt. Rörigt blev det då med en tät matta av bjuttar.

Scipio

Låter som dom flesta andra SCS-spelen mao.  :/
"Randomization is too important to be left to chance"

ulve

Nja tycker bara det är Yom Kippur som kommit upp i den här perceptionkravsnivån tidigare. Det var rätt extremt.

Scipio

Citat från: "ulve"Nja tycker bara det är Yom Kippur som kommit upp i den här perceptionkravsnivån tidigare. Det var rätt extremt.
Drive on Paris, Crusader, Gazala mfl.

Mitt intryck är att det är ett SCS symptom.

Elias Nordling

Någon uttryckte det som att SCS hela tiden ligger ett krig före. Första världskriget blir lika mobilt som andra, andra världskriget blir mobilt som tredje, och Yom Kippur är Hoovertanks.

Förmodligen på grund av Deans besatthet av manöverkrig.

Fast för just Bastogne är det väl den litet udda tidsskalan som gör saken?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Ja och det ihop med gods-eye-view och förkärleken i hans spel för shack-matt-effekter kan göra dom väldigt belastande att spela och att man istället för att för att fila på strategiskt tänkande och långsiktigt planerande måste ägna sin tid åt att titta på varje enskilt litet miniförband som motståndaren har så att dom inte har movementpoints så att det räcker att springa 23 mil bakom fronten och med exakt precision magiskt slå ut en av alla nyckelrutorna i spelet...   :down:

Det är i regel det som lönar sig mest i dom spelen. Att sitta och räkna om någon av ens brickor kan åstakomma något sådant och att räkna på samma sak för motståndaren så att han inte kan göra samma sak. Felfokus och skevt känns det.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Yom Kippur är Hoovertanks.

...och jeepar med warp speed capacity.
En mycket bitter liten man.

pelle

Björn lärde mig spela MightEnd FF07. Först stoppade han iland en massa allierade blippar överallt längs kusterna. Sedan slog han ihjäl mina bra divisioner. Sedan var han i Paris och sedan slutade vi spela. Jag fattade nog aldrig riktigt vad som hände. Givetvis utgår jag från att allt var fusk. Fort gick det i alla fall.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Björn lärde mig spela MightEnd FF07. Först stoppade han iland en massa allierade blippar överallt längs kusterna. Sedan slog han ihjäl mina bra divisioner. Sedan var han i Paris och sedan slutade vi spela. Jag fattade nog aldrig riktigt vad som hände. Givetvis utgår jag från att allt var fusk. Fort gick det i alla fall.

Fear the combo: overrun - combat - exploit: overrun!  :ultra:  :D

Elias Nordling

CiteraBjörn lärde mig spela MightEnd FF07. Först stoppade han iland en massa allierade blippar överallt längs kusterna. Sedan slog han ihjäl mina bra divisioner. Sedan var han i Paris och sedan slutade vi spela. Jag fattade nog aldrig riktigt vad som hände. Givetvis utgår jag från att allt var fusk. Fort gick det i alla fall.

Ja på din beskrivning låter det onekligen så, särskilt första biten.

pelle

Egentligen stoppade han kanske inte iland riktigt allt överallt direkt från början, men det kändes ungefär så efter ett par drag:
http://my.opera.com/pellen/albums/showp ... re=5205376

pelle

Så här såg det ut när vi provade på SCS Operation Michael (Mattias Rönnblom spelade tysk):
http://www.boardgamegeek.com/image/296317

:cry:

Rydfalk

Mattias användande av teleport och warpspeed överraskade mig och Pelle en smula vill jag minnas.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

Han verkar i alla fall ha slängt iland pansardivisioner på en noll-strand på ett mystiskt vis.

Sedan finns det ingen anledning att ge sig bara för att den tyska armen är utplånad och Paris fallit, det hände ju historiskt utan att Tyskland föll. Det är grymt svårt för de allierade att ta sig över Rhen (för övrigt den svagaste biten i spelet).

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Han verkar i alla fall ha slängt iland pansardivisioner på en noll-strand på ett mystiskt vis.

:?

Det är inte alls mysitiskt. Det går bra att göra så, Elias. De räknas inte som två när hamnen bara har 1 i kapacitet.

Regel 2.8 Port Capacities: Each beach or functional real port [...] An allied armored division counts as two units for shipping purposes during the invasion multiple unit shipping cylce (they count as one unit when a port can accept one unit only).

Och för att förtydliga. Jag slängde inte in blippar överallt längs kusterna. Men jag uttnyttjade de sex landstingningar man har under de inledande rundorna. Fem landstigningar i norr (inte samtidigt) och en i söder.