Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Europe Engulfed

Startat av BigPapaBear, 28 juni 2005 kl. 23:28:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Har någon provat denna titan bland blockgames?
Recensionerna på Geeken verkar mycket lovande, men man bländas lätt av den fläskiga spelplanen och de söta små pjäserna.
Jag blir lätt nervös när det talas om tärningsorgier och väldigt skriptade händelseförlopp.

Stort är alltid tufft, men är det alltid bra? Dyrt som stryk är det ju dessutom (eller så är det bara så att jag är ovanligt fattig just nu...)
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag har lirat det några gånger, men aldrig färdigt (vad jag kommer ihåg). Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt spel och tärningsorgien går det att minska på med en valfri regel. Fast jag stör mig inte alls på "tärningsslagandet".

En stor fördel är att spelet simulerar sjöstrider och strategisk krigföring på ett enkelt sätt så att man som spelare kan koncentrera sig på manövrer och slag till lands. Jag är en riktig landkrabba!  8) [Förut när jag spelade mycket World in Flames (WiF), så valde jag jämt att spela Kina eller Sovjetunionen så att jag slapp pilla med så mycket flottor och skit!]

Spelet är dessutom skönt befriat från petighet a'la WiF (och dylika spel). Jag själv har kommit till Europe Engulfed från Wif-hållet och ville ha ett spel som man kunde spela hela kriget i Europa på en helg - utan att ha ett enkelt spel - typ Axis & Alllies.

Europe Engulfed gör detta på ett utmärkt enkelt men ändå "geekigt" sätt. De politiska reglerna kanske är lite tunna om man jämför dem med WiF eller Advanced Third Reich, men det är bara befriande tycker jag.

En brist på operationsnivå som jag tycker det är svårt att simulera på ett vettigt sätt (som många andra strategiska och operativa spel om WWII) är Operation Barbarossa. Det är ganska svårt att få "historisk" utdelning där som tysk. Jag skulle vilja ha en regel där det skulle vara förbjudet för ryssen att dra sig tillbaka alltför mycket och en regel där STAVKA tvingar den ryske spelaren att göra fruktlösa motangrepp.

Som vanligt är det också svårt att som tysk invadera Norge. Men det är mer på sin plats.

Jag tror att spelet skulle gå väldigt smidigt på tre spelare också, men jag har bara provat det på två.

När det gäller kvaliteten på komponenterna måste jag säga att det är klart värt pengarna (passa på att köpa medan dollarn fortfarande är ganska lågt värderad). Detta var mitt första "träklosspel" och jag tycker att det funkar väl över förväntan eftersom de också ger en "fog-of-war" funktion. Spelplanen är i hård kartong, vilket gör att man faktiskt inte behöver den "obligatoriska" genomskinliga skivan. Grafiken på själva spelplanen är kanske lite väl tråkig, men väldigt funktionell.

Något jag gillar är också scenarierna. Det finns både korta och långa kampanjer. Jag har mest spelat från 1939 och från 1941 och föredrar att starta 1941. Fram till dess är spelet ofta ganska slentrianmässigt, med ett krossande av fr.a. Polen, Balkan, och Frankrike. Dessa erövringar skall till och med den mest mediokre strategen palla med innan Barbarossa.

Varmt rekommenderat! Bästa "enkla" spelet om Europa som jag stött på. Nu i sommar skall jag och några kompisar dock sätta tänderna i ett lite mer komplicerat spel från Clash of Arms - Struggle for Europe (WWM, BF och the Med).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Tack för en mycket bra beskrivning av spelet. Dina rekomendationer gör att jag nu befinner mig på 99% chans att köpa det.

Andreas Lundin

På grund av att jag skrev denna "rapport" blev jag så sugen på att spela, så jag gick genast hem från jobbet och satte upp spelet på köksbordet (till min kära och förstående sambos förtret...hur nu det går ihop).

Ikväll kör vi igång. Kanske kommer en AAR... :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

AAR

Sept/okt 1939: Spelet inleds alltid med att Tyskland är i krig med Polen och de två västeuropeiska allierade (UK och Fra). Polen krossas snabbt och smärtfritt av Tyskland genom utnyttjande av alla sina "Special Actions" (ungefär som extra, sparade, resurser). De östra delarna av Polen tillföll som brukligt Sovjetunionen tillsammans med de baltiska staterna.

Under rundorna nov/dec 1938, jan/feb 1940 samt mar/apr 1940 hände inget särskilt förutom att tysken sänkte brittens produktion genom strategisk krigföring (ubåtar) samt att britten slog tillbaka lite grann med sin ubåtsjakt.

I maj/jun 1940 förklarade tysken krig på Belgien och Nederländerna. Innan britten och grodätaren ens hunnit säga flaskhals, så var dessa småstater i Tredje rikets klor. Samtidigt spanar även fransmannen oroligt mot sydost, där italienarn laddat upp vid alperna. Italien kan ännu inte enligt reglerna förklara krig på fransoserna, men när väl Tysken sätter in sin offensiv, så vill säkert Mussolini och Hitler binda upp lite franska trupper i söder.

Så här långt hann vi spela på under de två timmar som vi spelade igår. Fortsättning följer förhoppningsvis.

BigPapaBear

Nu är det beställt! Hittade det för $69 i USA.

Längtar!!!  :cry:

BigPapaBear

Nu har det äntligen anlänt, efter 1½ månad. Fastnade i surtullen... Har sluppit den så många gånger att det var väl dax nu.

Här ska krigas!

Andreas Lundin

Kul! Säg till om du vill ta ett parti via Cyberboard.

Förra spelet slutade med att axelmakterna intog både Sovjet och Egypten, varpå de allierade promt gav upp.

Doomfarer

Hur bra funkar detta via Cyberboard? Blir det inte en herrans massa move filer att skicka och hur löser ni striderna?

Annars testar jag gärna att spela via Cyberboard om du är intresserad.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Hmm...

Ser att du också är från Lund, så vi kanske kunde lösa det på ett lite smartare sätt än Cyberboard.  :D

Å andra sidan är det sällan jag hinner spela 10 timmar på raken och jag har inget bra ställe att ha spelet stående så att inte barnen "leker" med det.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

Jag ser problemet. Jag har ett vindsförråd som är stort nog... Har sett till att det mesta pulats in i källarförrådet. Jag ser gärna ett parti Europe Engulfed. Man kan spela en timme här och en timme där...

När det gäller Cyberboard har jag inte testat det själv, men skulle gärna pröva.

Doomfarer

Skall vi testa ett parti via Cyberboard först då?

Om det inte funkar eller om vi får blodad tand kan vi alltid övergå till "hand-till-hand" strid. :)
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

ska man ta ett av de kortare scenarierna då?

Doomfarer

Tror faktiskt att -39 scenariot är enklast att börja med då det finns minst block på plan och minst fronter. Problemet är väl att alla vill spela tyskarna som i alla andra ww2 spel. ;)

Har du möjlighet att spela på dagtid förresten? Jag är ofta tillgänglig mellan kl. 10-15.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Andreas Lundin

nix. kan inte lira på dagtid. jobbar.