Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Panzerblitz: Hill of death

Startat av Strv102r, 12 juli 2009 kl. 22:04:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Orsaken kan ligga i hur man definerar eliminerad. Om en skyttegrupp får två skadade så är den effektivt utslagen under den tid det tar att få de skadade bakåt. Två grupper som är upptagna på det sättet medför att plutonen är tillfälligt utan stridsvärde, i synnerhet i anfallstrid. Vi ska nog inte se det som att alla skyttesoldater i plutonerna är skadade eller döda, utan att plutonen tillfälligt tappat stridsvärdet.

Strvförlusterna tycker jag ligger inom det rimligas ram. Pvstrid är snabb och förlustrik. I synnerhet om försvararen ska just försvara och inte fördröja.

Om man jämför det med TCS så kanske det ska motsvara att moralen blivit så låg att förbandet hela tiden kör en "Save yourself retreat" så fort de skjuts på. Inom tidsramen för scenariorna i HOD (motsvarar ju genomförandet agv ett Op sheet i TCS) så kommer de inte att hinna avtrnsportera skadade, återsamlas, återhämta sig, få en klapp på axeln av kompanicheden som kommer förbi för att utöva ledarskap etc, medan i TCS så medger tidsaxeln att man avbryter anfall som misslyckas, återhämtar och återfyller ammunition etc, och försöker igen med en ny stridsplan.

TCS är en mycket bättre, helt överlägsen simulering av hur strid genomförs på bataljons- och brigadnivå och vad som påverkar utfallen. Men det är ett mycket tyngre spel.  Många skulle nog rentav säga sämre spel. Ska bli kul att prova nästa TCS spel på striderna mellan kanadensarna och 12 SS i normandie för att få lite jämförelse med HOD.

Jag gillar båda. HOD är snabbspelat och har lite fart och fläkt men med en del abstraktioner. Det medger att jag hinner en solitärvända, som scenariorna i just HOD är mycket lämpade för, på en dryg timme. Ett sjysst mellanmål, en cola och en kexchoklad. TCS är en tidsinvenstering på många timmar som ger mig så otroligt mycket mer, i synnerhet som yrkesman. En välkomponerad femrätters middag med väl valda ädla drycker.

Vill inte vara utom något av dem. Ser fram mot nästa Panzerblitz modul likväl som mot nästa TCS modul. Vill tillägga att Panzerblitz HOD är helt överlägset orginalet (så märkligt, det bygger på 40 års erfarenhet och utveckling) men också i grunden bättre än World at War, som jag också gillar, kanske för tidsperioden eller just Op Garbo.

I Panzerblitz har en M4 chans på en PzIV men inte mot en Tiger. I World at War har en Ikv 91 svårt med verkan mot en T-72, men också mot en BTR-60 som den borde slakta. Stridsystemet i World at war är enkelt. För enkelt. På tok för enkelt. Men jag gillar det ändå. För att det är fartfyllt...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Förra scenariot skildrade, mer eller mindre bra, inledningen på Operation Jupiter. Britternas inledande anfall upp på kullen i Juli ca två veckor efter att man gett upp kullen efter Epsom. Detta scenario skildrar slutet på Jupiter, anfallet för att ta den bortre delen av kullen. Inget scenario skildrar mellanskedet. Utgångsläget är att tysken är grupperad linjärt bortom toppen på kullen och britten mer eller mindre på toppen. Målet är att inga tyskar i god ordning (undisrupted) får finnas kvar på nivå tre, den ljusare delen av kartan. Tysken har 2 StuG till vänster, 2 PzIV i centern och en PAK40 till höger. Allt brittiskt pansar anländer GT1. Bara skytte på kartan inledningsvis. Detta är grupperat med Kspplutonerna i täten för att kunna ge understödande eld för skyttets anfall.

Efter första omgången så har skjutandet inletts i täten men det brittiska skyttet har inte inlett anfallet än. Det brittiska pansaret har anlänt och en Achilles Pvkv och en Strv Firefly har tagit stridställning på höjdens topp för att därifrån kunna understödja de vanliga vaniljshermans anfall höger om toppen genom att nedkämpa de tyska PzIV. Vaniljvagnarna väntar i skydd inledningsvis.

Anfaller är nu igång med i huvudsak skytte till vänster och Strv till höger. Tysk eld från PAK40 nedkämpar del av Firefly plutonen men Achilles och Firefly plutonerna lyckas nedhålla PzIV effektivt.

Understödet från höjden fungerar och PzIV lyckas inte påverka anfallet nämnvärt. Vaniljvagnarna kraftsamlar sin eld för att nedkämpa PAK40 men lyckas bara nedhålla den. I vänster flank når skyttet stormavstånd men tar stryk av StuG och en Ksp ute i flanken.

Anfallet på vänsterflanken går i stå. Men på högerflanken nedkämpas PAK40 plutonen medan PzIV inte bara nedhålls utan även tillfogas förluster vilket medger fortsatt anfall med del av strvförbandet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken förefaller tillfogat anfallet på vänsterflygeln stora förluster, emn ändå har det brittiska skyttet tagit den första tyska ställningen. På högerflygeln ångar det på och de brittiska vanilj M4:orna har tillsammans en avsevärd eldkraft mot mjuka mål vilket det tyska skyttet nu får uppleva.

Med alla PzIV nedkämpade så kan det kvalificerade Pvenheterna (Achilles och Firefly) omgruppera för att nedkämpa StuG som firtfarande ställer till det för skyttet på vänsterflanken. Men en vaksam StuG skjuter bort Achillesplutonen... Dock lyckas jag därefter nedhålla StuG med artilleri. Med understöd av Strv kan en skyttepluton börja rulla upp det tyska försvaret från centern mot höger på högerflygeln.

Nu tar jag ytterligare ställningar på båda flyglarna, men tiden är kort.

Slutläget. Jag har rensat högerflygeln där tysken ändå gjorde ett sent motanfall från sänkan. På vänsterflygeln finns en reducerad StuG kvar och en uppriven reducerad skyttepluton. Seger med minsta marginal då StuG inte räknas för segervillkor utan bara skytte. Märkligt med så står det.

Fredrik H

Är alla scenarion av den här karaktären? Det känns mest som snigelfart framåt på en begränsad yta, med eldoptimering som vikitgaste inslag. Jag har emellanåt sneglat på det här spelet, men jag blir inte riktigt lockad...

Strv102r

Scenariona i HOD är likartade och ger inte mycket manöverutrymme utan är mest frontanfall. Dessutom är skytteinslaget ganska stort vilket sänker tempot.  I gamla Panzerblitz var dock skyttet ännu långsammare och tråkigare varför man bara valde scenarion som var helt strvdominerade så det är en rejäl förbättring. Ändå tycker jag att HOD är ganska bra då det blir ganska snabbspelade scenarion. Har mav valt att göra ett spel på 112:an så kommer man nog inte ifrån vissa egenskaper.

Det andra scenariot ur CARENTAN modulen visar att systemet kan hantera betydligt rörligare situationer, och då visar det kanske bäst sina goda sidor. Ser fram mot en östrfrontsmodul!

Strv102r

Anfallet mot kullens mittre del den 10 juli. Mer eller mindre en brittisk brigad med Strvkompanier (Churchill) på skyttebataljonerna. Finns 17lbs Pvpjäser och Pvkv Achilles på flankbataljonerna. Mittenbataljonen har Crocodiles istället för vanliga Churchills.

Tysken har en PAK40 och en PzIV med kompaniet i till vänster, en Panter, en PAK40 och en PzIV i centernkompaniet som har två skytteplutoner tillbakadragna som reserv, och två StuG med det högra kompaniet. dessutom en StuG och lite skytte ute som flankskydd till höger nere i svackan.

Jag har ont om tid som vanligt så jag börjar på stor bredd. Pvplutonerna ska snarast gruppera och understödja fortsatt anfall som i förra scenariot. Den högra bataljonen hinner gruppera sina plutoner, och Pvkv, redan nu men drar på sig eld så klart.

Allt Pv är grupperat och ger understöd, 1 PzIV är redan nedkämpad, och anfallet rullar på. Till vänster har den väsntra bataljonen grupperat två Kspplutoner som ska understödja med eld mot hans PAK40 och skytte.

Min högra bataljons Pvförband tar förluster (steploss) men slår ut en PzIV till. Detta medger anfall framåt med huvuddelen av bataljonen. Pantern nedkämpar Strv som framrycker mellan vänster flank och centern och i tyskens bakre område dyker ett Tigerkompani upp...

Strv102r

Tigrarna och Panthern märks direkt. Det är nu livsfarligt att vara i deras eldområde i ett pansarfordon. Steplossen haglar. Men trots det rullar mitt anfall på. På högerflygeln bryter mitt skytte in i de tyska försvarsställningarna med kraftigt understöd av Bren Carriers och Churchills. På höjden i centern är vi i stridskontakt och kan nog snart ta del av de tydka ställningarna även här. Det kostar mig en Crocodile. Även på vänsterflygeln tor jag att jag snart kan börja bryta in i tyskens ställningar.

Problem...

Nu har jag brutit in i tyskens värnsystem även på vänsterflygeln och i centern på kullen. Tysken ansätter ett motanfall mot min inbrytning på kullen med sin reserv. På högerflygeln förbereder jag en stormning av han mest högra värnsystem. Jag fortsätter tappa Strv och Pvkv steploss.

Stormningen på högerflygeln lyckas! Jag irriterar mig på elden från hans StuG nere i svackan mot min Strv nära höjdkammen så jag grupperar fram min 17lbs Pvpjäs till höjdkammen för att nedkämpa honom. I centern hejdas jag av motanfallet och kommer inte vidare. Hans Panther är stenhård mot mina PIAT, men PAK40 i samma hex tar stryk av mitt skytte. På vänsterflygeln grupperar jag fram för understöd och fortsatt stormning.

Stormningen på vänsterflygeln blir en framgång. Hans kvarvarande skytte och PzIV nedkämpas av understödjande eld, bla av mina Pvpjäser, och närstriden! På högerflygeln nedkämpar hans StuG min Pvpjäs innan den hinner gruppera... I centern nedkämpar jag hans PAK40 men Panthern är osårbar verkar det som. Tysken genomför dessutom ett motanfall pch återtar en förlorad ställning på höjdkanten. Både höger och vänsterflygel har tagit sina anfallsmål som är vägen som går tvärs terrängen. Men i centern håller tysken ännu vägen. Tysk vinst. Nedan antalet helt förlorade förband. Step loss finns ju på kartan ovan. Den reducerade Tigern kom in reducerad.

Strv102r

Overlooking Maltot. Scenariot handlar om vad grannbrigade gjorde samtidigt som förra scenariots huvudpeson anföll över höjden 112. Nu handlar det om det samtidiga anfallet i dalen mellan 112:an och ORNE mot byn MALTOT.

Strv102r

2 st Achilles Pvkvplutoner grupperas för att understödja anfallet genom att slå ut de tyska PzIV i MALTOT när de visar sig. De är ju unspotted i utgångsläget.

Tysken tar upp den kstade handsken och ger eld med sina PzIV mot mina Pvkv på höjden. Men de skjuter inte tillräckligt bra och nedhåller bara en pluton, som senare återhämtar sig. Mina vagnar skjuter bätttre! Och anfallet kan rulla igång. Uppe på platån anfaller jag i huvudsak avsuttet mot de tyska ställningarna där en PAK40 lyckas ge en steploss på en Churchillpluton innan den nedhålls. En Tigerpluton anländer...

Tigrarna skjuter raskt bort resten av den reducerade Churchillplutonen. Jag omgrupperar en Pvkvpluton för att kunna nedkämpa Tigrarna, men PAK40 plutonen nedkämpar den. Mitt skytte kommer fram till stormavstånd och snart ska väl PAK40 vara historia! Även i norra (nedre) delen av MALTOT gör mitt skytte avsittning på stormavstånd och de kommer att få ett rejält understöd av Churchills, Bren Carriers och kanske en Achilles pluton. Fast den sista är inom porté för Tigrarna men Tigrarna är utanför 17lbs porté... Antingen grupperar jag den bakåt, och då blir den irrelevant, eller så framgrupperar jag den för att verka mot Tigrarna, vilket är riskabelt.

.

Strv102r

Verkan går före skydd! Framåt på Pvkv-plutonen! Och han överlever! Mitt dragna Pv med 17lbs och 6lbs pjäser kringgår det tyska försvaret på platån och grupperar för att nedkämpa Tigrarna i samverkan med Pvkv-plutonen. Tysken skjuter direkt indirekt eld med Nebelwerfer och 8cm Grk. Mitt skytte lyckas inte nedkämpa PAK40 plutonen i närstrid men lyckas hindra den att påverka striden utanhför den omedelbara närheten. Ett nytt skyttekompani krinngår också försvaret på platån, men till höger istället. I MALTOT håller tysken och båda omgrupperar för att få mer eldkraft där striden står. Två tyska plutoner gör entré till vänster och hamnar i strid med mitt flankskydd som är två Bren Carrier plutoner.

Jag slår ut PAK40 med skytte och tar ställningen, tar väl snart den tyska skytteplutonens ställning också, och har då knäckt försvaret på platån. Men ett tyskt spaningskompani med pansarbilar och ett Pzgrenkompani med halvbandare och en pluton PzIV gör entré i söder (övre delen) vilket nog kommer ställa till det. Tigern slår ut min Achilles men blir nedhållen av mina 6lbs pjäser medan hans Nebelwerfers är hårda mot mina 17lbs pjäser. I MALTOT håller tysken bra!

Jag tar både den tyska skytteställningen på platån och den tyska ställningen i MALTOT. Det senare kostar lite. Tigerplutonen reduceras då ett par besättningar inte gillar hur plutonschefen vill motivera dem till fortsatt strid så de vänder och drar! (Steploss pga 12 slaget på rally). Mina 17lbs pjäser, de som finns kvar, fortsätter att ta emot raketer medan 8cm Grk lansar på 6lbs pjäserna. Mitt framskjutna skyttekompani tar sig an de tyska pansarbilarna

Strv102r

Mitt södra (övre) skyttekompani hamnar i strid med de tyska pansarbilarna, men dessa förstärks snabbt av Pzgrenkompaniet och det ser snabbt illa ut för mitt kompani. Mitt Pv lemlästas av det tyska artilleriet. Men i MALTOT tar jag ytterligare terräng! Det lönar sig att understödja stormningar med en massa Strv och Bren carriers. Mitt flankskydd tar förluster men fördröjer hans plutoner till vänster.

Striderna fortsätter gå dåligt i söder och mitt skytte där har tappat 50% stridsvärde. Men mellan det kompaniet och MALTOT tar framryckningen fart igen med de kompanier som tog den tyska platåställningen. De framrycker rakt mot de kvarvarande Tigrarna. I MALTOT står det still just nu även om tysken tillfogas stora förluster i södra MALTOT och mitt flankskydd nedkämpas. Men de har kanske köpt tid så det räcker?

Mitt södra kompani dör... Men det binder tyskarna där, i huvudsak, och nu är jag nära att kunna anfalla Tigrarna i närstrid med skyttet. En Pzgrenpluton lyckas frigöra sig i söder och framrycker in i MALTOT. I byn står det still trots en massa skjutande och stormningsförsök. Tyskens flankeringsstyrka är på väg till sist.

Mitt södra kompani är nu nästan helt nedkämpat. Men mina kompanier i centern lyckas faktiskt nedkämpa de kvarvarande Tigrarna och ta målet ovanför MALTOT! Så offret gav något i utbyte. Synd bara att det inte lyckas mig att ta mer av MALTOT, och nu når tyskens flankeringsstyrka fram. I och för sig för sent för spelet är slut. Jag misslyckades även om jag tog terrängen ovanför MALTOT då jag inte tog tillräckligt mycket av byn.

Ett av de bättre scenariorna.

Strv102r

Nästa MALTOT scenario. Ca 2 veckor senare slåss man fortfarande om byn som just nu är i tyska händer. Den hålls av delar, drygt en bataljon, av en vanlig infanteridivision (271 tror jag) så det är inte Pzgrenbrickor i staden.  Jag har två bataljoner och min stridsplan är enkelt att anfalla hans PAK40 vänster om staden med en bataljon för att snabbt nedkämpa den, och det skytte som krävs för det, för att sedan omfatta byn från väsnter. Den andra bataljonen ska anfalla frontalt och Kspkompaniet och en Pv-pluton ska gruppera på höjden höger om byn för att därifrån understödja anfallet. Det hela bygger på att jag med kraftsamling av understödjande eld från främst Churchills snabbt kan ta målen med stormning av skyttet. Det har fungerat bra de föregående scenariorna.

Anfallet rullar igång! Pv-eld från PAK40 i MALTOT träffar en Churchillpluton.

Stridskontakt! PV-eld från MALTOT träffar en annan Churchillpluton. Det understödjande Strvkompaniet bryts upp i plutoner vilket kan påverka förmågan att kraftsamlat understödja skyttets stormningar. Effektiv PAK40 den där. Måste göra något åt den... Kspplutonerna gör avsittning för att snart gruppera fram på höjdlkanten och nedhålla PAK40 i MALTOT.

Till vänster möts vi av kraftig eld, bla av Kspeld från MALTOT i ryggen, på en flank och i stort sett alla nedhålls, men huvuddelen är i skick att näta vända kunna starta med understödja/storma metodiken.

Strv102r

Understödet på högra höjden är på plats! jaf framrycker in på stormavstånd i centern men möts av kraftig eld som nedhåller täterna och även skjuter bort en halv Churchillpluton. Den där *^¤%& PAK40 måste nedhållas! Minst! Till väsnter har jag en betryggande överlägsenhet i eldkraft men vare sig understöd eller stormningsförsök leder något till alls! Nåja man kan ju bara slå 11 och 12 så många gånger på raken. Eller..? Tysken får in ett Pzgrenkompani till fots och 2 StuG plutoner. Den ena av dessa går till väsntra flankem med en Ksppluton som passagerare och den andra mot centern, men jag lyckas skjuta träff med mina 6Lbs på långa håll. Däremot tar tsyken tull på både skytte och Strv för mig... Och en halv Tigerpluton slamrar in i MALTOT...

Vare sig i vänster flank eller i centern lyckas understödjande eld eller stormningar med någonting alls! Det oroar mig att tidsplanen för omfattningen väster nu förrycks rejält...

Nu lyckas jag uppnå viss nedhållande verkan både i vänster flank och i centern, men det hjälper inte när stormningarna utförs så taffligt. Jag sitter fast och kommer inte in i anfallsmålen! Tigern och PAK40 börjar hamra på min 6lbs-pjäs. En StuG förstärker försvaret av MALTOT.

Min 6-lbs lever än. Och binder faktiskt Tigern i fel del av byn, och drar även på sig PAK40 eld. men StuG räcker fär att nedkämpa ett par Churchills... 2 Crocodiles grupperar fram för att bränna ut det envisa sega motståndet i centern. I vänster flank kröns till sist alla försök med framgång. PAK40 och en tysk skyttepluton nedkämpas, men det har kostat både trupp, materiel och viktigast av allt; tid.

Strv102r

Vänsterflanken tar sig an StuG och lyckas slå ut delar av plutonen. men inte tar jag mer terräng. Inte ens där, vilket i sig är helt oväsentligt, för det är MALTOT som är målet. Min rensa flanken idé har gått överstyr och tar bara tid och kostar resurser. En för mitt mål nu helt ointressant sideshpw... Trots massiv eldkraft, med två Crocodile plutoner och allt annat understöd, kommer jag ingenstans i centern! Hur många 10, 11 och 12 kan man slå?

I vänsterflanken nedkämpar jag StuG och en tysk skyttepluton. Underlättar för mig att frigöra mig. Men det kanske är för sent? I centern fortsätter debaclet...

Tills sist! Tycker både jag och tysken. Han nedkämpar min 6lbs pluton och jag tar till sist en hex i MALTOT som försvarats av världens segaste Ksppluton. Jag får även bra utdelning på min strid mot hexen bredvid som försvarats av två skytteplutoner. bara en halv kvar. Men inte tar jag hexen... Vänsterflanken frigör två Strvplutoner och två skytteplutoner som inleder ett anfall mot MALTOT. För sent... Tigern omgrupperar till det viktiga avsnittet. Känns lite som dödsstöten för mitt anfall i stort.

Slutläget. Jag tar en hex till i centern i MALTOT men möter bara nytt starkt försvar med understöd av Tigrar och StuG. Vänsterflankens anfall lyckas bra och slår ut det tyska flankskyddet, men för sent som sagt.

Slagen...  :(