Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Panzerblitz: Hill of death

Startat av Strv102r, 12 juli 2009 kl. 22:04:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

De två M4 kompanierna I de gröna ovalerna grupperar för att kunna bekämpa tysken när han framrycker till höjdkammen ovanför CARENTAN. Ett pansarskyttekompani utgör reserv (gula ovalen) medan det andra försvarar vänstra sidan av CARENTAN. Fallskärmsjägarkompaniet finns ju i norra CARENTAN.

Det tyska StuG i centern (stora röda ovalen) framrycker och hamnar i strid med en M4 pluton. StuG ur spaningsbat (liten röd oval) nedkämpar mina M8 så att Jgdpz IV (vit oval) kan framrycka med skyttet längs höjdkammen mot CARENTAN. Min sista M10 mulas av en PAK40.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken har nedkämpat båda främre kompanierna utan att tappa anfallskraften. Men nu har han inte mycket tid kvar. Räcker inte till att samla ihop förbanden, gruppers klokt och med hög grad av samordning kämpa sig in i staden. Han kör direkt fram till höjdkammen, hoppas snabbt kunna nedkämpa mina M4 och sedan skjuta ett hål i försvaret och ta en hex. Det börjar lovande. Han tappar bara en StuG när han tar höjdkammen. Skyttet ansluter framåt bakom. En StuG tar ställning till höger men nedhålls av eld från bandhaubitsarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken lyckas nedkämpa tre M4 plutoner men det räcker inte för att börja anfallet in i staden. Han tar utgångsläge norr om staden. Jag har vunnit tid på bekostnad av stridsvagnar.

I norra staden finns dock en tom hex efter att hans artilleri skjutit bort min Grkpluton. Tysken skulle kunna ta den med en StuG om han aktiveras innan jag grupperar fram en reserv. Han kommer dock att utsättas för mycket defensiv eld och han ger intryck av att vilja bredda luckan. Förståeligt, men jag undrar om det inte innebär att han missar sin chans.

Strv102r

Tysken väljer att inte nyttja tillfället och jag stänger luckan så snabbt jag kan med delar ur reserven. Alla mina M4 nedkämpa och jag lyckas bara tillfoga steploss på hans båda JgdPz IV plutoner. Han avsätter ett anfall mot övre högra hörnet av staden med skytte och artilleri,men han hejdas med flera steploss och tiden tar slut.

Jag vinner med liten marginal. Mycket bra scenario! Lyfter fram systemets goda sidor.

Strv102r

HOD scenario 1 från operation Epsom. Tysk gruppering. Tysken får inte gruppera på högsta höjden så han grupperar 88:orna så att de kan skjuta på var sin sida om toppen medan två Pz IV plutoner grupperar på höjdens baksluttning för att kunna bekämpa britten på höjden om denna framrycker bakom själva höjden för att undgå 88:orna. Det skulle dessutom leda till att tysken kan bekämpa britten på höjden med alla Pvsystem han har. Dessutom kan PzIV skjuta i samma områden som 88:orna. För att hantera hotet om en omfattning höger grupperas en PzIV i höger flank för att förstärka Pv-förmågan där. Skytteplutonerna grupperas i brittens anfallsmål.

Brittens alternativ kommer att domineras av duellvärden. Att framrycka i skydd av höjden upp på toppen innebär att alla tyska Pv-system kan verka kraftsamlat vilket gör det till ett icke alternativ. Omfattning höger är lockande men det kommer att innebära strid med huvuddelen av de tyska Pv-systemen när man väl framrycker upp på platån. Att omfatta till vänster innebär att man inledningsvis avskärmar en 88:a och en PzIV samt en PzIV får långa skjutavstånd. Man kan således verka med huvudel av de egna systemen mot del av fienden. Efter att ha vunnit den duellen kan man framrycka och skapa ytterligare en gynnsam duellsituation.

Jag väljer det sista alternativet så klart. Från mitt persektiv blir det en omfattning höger. De först anländande förbanden framrycker i låglinjen för att inte dra på sig eld innan bakre delar anlänt. En Typhoon anfaller 88:an som utgör det primära hotet, men han totalmissar.

GT2. Huvuddelen av mina förband har anlänt och jag framrycker upp på platån för att få igång duellen. Flyget beskjuter 88:an med 20mm Akan men får åter ingen bra verkan. Mitt uppsuttna pansarskytte framrycker in bakom höjden för att när tyskens Strv och 88:or är upptagna med mina M4 Shermans ta höjden och därefter ta det närmsta anfallsmålet. Under min framgruppering tappar jag den första M4 plutonen.

Strv102r

Tysken slår ut ytterligare Shermans för mig i ett för mig ogynnsamt utbyte. De mina skjuter som krattor! Men en eldstöt med artilleri lyckas åtminståne nedhålla 88:an framför oss. Den andra angrips av flyget.

Med 88:en nedhållen går det bättre för mig i duellen. Jag reducerar en PzIV pluton och flyget lyckas skjuta bort 88:an. Mitt skytte närmar sig sitt anfallsmål.

Strv102r

Med 88:an ur vägen vågar jag framrycka närmare och hoppas att min numerära överlägsenhet ska låta mig nedkämpa fiendens PzIV innan han får förstärkning och jämnar ut duelloddsen. En PzIV pluton nedkämpas. Mitt skytte på höjden tar lite stryk, men jag har fler.

Mitt skytte nedkämpar en PzIV pluton med PIAT vilket får anses vara bra jobbat! Jag får in ett PV-kompani med 6 Ibs pjäser och Ksp samt en Pvkv pluton med Achilles. Dessa och mina två Fireflies grupperar för att kunna påverka de tyska förstärkningarna när de anländer i svackan men för sent. Ett nytt PzIV kompani hinner förbi och ansluter till bakre delen av hans försvar.

Strv102r

Med understöd av artilleri påbörjas anfallet av skyttet på höjden mot det första anfallsmålet. Tysken håller än. Stridsvagnsduellerna fortsätter med blandade resultat. Dessutom anländer 2 PzV Panther plutoner varav en framrycker ganska långt och blir påskjuten av Fireflies så den tar en step loss. Mitt Pvkompani har påbörjat framryckning mot höjden för att därefter fortsätta ut på andra flanken för att därifrån kunna understödja med eld mot den kvarvarande 88:an, eller kunna nedhålla den bakre Pantherplutonen.

Mitt skytte har så tagit första anfallsmålet! Pvkompaniet och Kspplutonerna är grupperade på vänster flank, utom en Pv-pluton som 88:an sköt bort, och Strvduellerna fortsätter med ömsesidigt givande och tagande. Den reducerade PzV plutonen skjuts bort helt.

Strv102r

Stridsvagnsduellerna fortsätter medan mitt skytte framrycker till stormavstånd för att ta nästa mål. En runda till och jag räknar med att ta det målet också, men tiden tar slut. Och det fanns ett mål till att ta längre bak vid PzV plutonen.

Konstaterar åter att tiden är lite kort för göra annat än att tjurrusa framåt och slå tärningar. Synd. Scenariot är bra i övrigt och systemet känns bättre och bättre

Strv102r

Utgångsläget scenario 2. Två brittiska stridsgrupper med vardera två skyttekompanier och ett Strvkompani Churchill. Den vänstra stridsgruppen har dessutom två Kspplutoner och två plutoner Churchill Crocodile. Understödet består av ett batteri 25lbs och fartygsartilleri.

Planen är att anfall med båda stridsgrupperna samtidigt (tidsbristen) men kraftsamla artilleriet till den högra stridsgruppen som snabbst kommer att få stridskontakt. Jag hoppas kunna lösa ut den striden snabbt och därefter kunna flytta understödet till den andra stridsgruppen. Båda stridsgrupperna ska omfatta fienden från höger.

Artilleriet nedhåller de främsta tyska ställningarna framgångsrikt, men den tyska PAK40 plutonen på höjdkammen får bra utdelning mot en av de framryckande Strvplutonerna. En step loss.  :down:

Detaljer från den högra stridsgruppen.

Snowfox

Scenario 1 utmärks oxå av att det är den första operativa användningen av pansarbandvagnar. Kangaroon var ett experiment som den kanadensiska armen pysslade med bakom linjerna i Normandie då de fick en massa M7 Priestvagnar över när de byttes ut mot vagnar med den brittiska 25pundaren.

Enligt den boken jag har togs de i tjänst i samband med striderna om Falaisefickan, dvs drygt en månad senare än när scenario 1 utspelar sig.  Mina fördomar om den brittiska armen får mig även att ifrågasätta rimligheten i att kanadensarna lånar ut Kangaroon till ett engelskt förband.

Men utan dem så har britten inte en sportlig att nå fram till stridsområdet med skyttet inom scenariots tidsgräns.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Den högra stridsgruppen når stormavstånd och artilleriet nedhåller det högra anfallsmålet och de tyska Pv-pjäserna. Skytte har också framryckt til det vänstra förstahandsmålet. Det hela kompliceras lite av att tysken får in ett PzIV kompani...

Den vänstra stridsgruppen når också de fram till stormavstånd vid sitt förstahandsmål. Defensiv eld tvingar en del enheter i skydd. I vänster flank grupperar 2 Kspplutoner för att kunna understödja anfallen tillsammans med Crocodilevagnarna.

Strv102r

Striderna vid förstahandsmålen fortsätter. Jag lyckas inte ta dem så snabbt som jag hoppats. Inte ens med flygunderstöd.

Men med understöd av eldsprutestridsvagnarna så faller  vänstra stridsagruppens förstahandsmål och jag fortsäter raskt vänsterut men möter kraftih defensiv eld och nedhålls. En av de 7,5cm infkanbestyckade tyska halvbandarna slås ut.

Vänstra stridsgruppen fortsätter striden för att ta andrahandsmålet men ingen omedelbar framgång. Den högra stridsgruppen tar till sist sitt förstahandsmål, men stampat lite längre till vänster med förluster. 2 Pvkvplutoner Archer anländer vilket borde hjälpa till att snabba upp saker för den högra stridsgruppen om de kan slå ut de två PzIV plutonerna vid höjdkammen.

Den högra stridsgruppen omfattar andrahandsmålet men den bakre PzIV plutonen slår ut en Churchill pluton. De främre PzIV plutonerna duellerar med mina Pvkv men ingen får någon bra utdelning.

Den vänstra stridsgruppen möter envist motstånd i sitt andrahandsmål. Dock lyckas Kspplutonerna och reptilerna nedkämpa fienden i tredjehandsmålet.

Medan den högra stridsgruppen kan nedkämpa fienden i sitt andrahandsmål då PzIV plutonerna är i strid med mina Pvkv och Strv så kostar det understödet rejält! Båda Archerenheterna slås ut!

Den vänstra stridgruppen är fortfarande i strid med andrahandsmålet trots att de nu har ett rejält understöd från reptiler och kulsprutor.

Tyskarna framför vänster stridsgrupp är ursega! Trots överväldigande eldkraft håller de ut. Till höger framrycker mitt skytte för att med PIAT hota nedkämpa hans främre PzIV plutoner som nu är i strid med Churchills i min vänstra stridsgrupp.

Strv102r

Till sist yar den vänstra stridsgruppen sitt andrahandsmål också. Samtidigt nedkämpas den tyska kspplutonen på höjdkammen och det enda som återstår är en skyttepluton i fjärdehandsmålet längst till vänster som nedhålls av Kspenheterna.

Till höger misslyckas mitt skytte med att få verkan på hans PzIV plutoner.

Till vänster fortsätter Kspplutonerna och Strv att nedhålla fjärdehandsmålet medan skyttet framrycker delvis flankerande. Till höger nedkämpar jag en PzIV medan den andra viker tillbaka till en by tillsammans med den tredje plutonen. Jag framrycker också med Strv från vänster mot hans flank. Inte för att systemet belönar det men ändå...

Till vänster kommer jag inte längre än så här. Defensiv eld och inneffektiv understödjande eld och misslyckad närstrid hejdar mig. Inte heller till höger tar jag den sista byn. Två byar som inte tagits av sex. Men det räckte för seger med minsta marginal.

Nedan förlusterna förutom steploss på kartan som jag lidit mer av än han.

Helt OK scenario, men att vara försvarare är lite passivt i de här mindre scenariorna. Handlar mest om att gruppera och sedan hopas att det håller. Inget fel i det i sig, men det är inte mycket till motanfall med så få förband i de mindre scenariorna.

Nick

Hm, här känns utfallen minst sagt problematiska. Historiskt såg ju inget av de otaliga anfall som britterna (och inte amerikanerna heller för den delen) den typ av utfall som blivit i de här scenariona.

Nu ska man ju inte stirra sig blind på antalet förlorade blippar men det förefaller ändå vara rejält orealistiska utfall.

Har du någon uppfattning om orsaken, är det för stor kontroll över elden (både direkt och indirekt), beror det på för mycket information om försvararen, är tabellerna för blodiga? Eller är det inget problem?

(Under årens lopp har vi spelat kampanjer som följt enskilda tyska kompanier i huvudsak genom Overlord så jag har en hyfsad inblick i hur de faktiska striderna utföll taktiskt)