Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SCS Bastogne

Startat av ulve, 8 maj 2009 kl. 11:27:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraDet är inte alls mysitiskt. Det går bra att göra så, Elias. De räknas inte som två när hamnen bara har 1 i kapacitet.

Jadå, jag vet, och jag retas bara litet. Om stränderna i fråga var besatta borde du ha haft mycket liten chans att komma iland levande, pansardivision eller ej, men han kanske gjorde nybörjarfelet att inte göra som Hitler utan skicka allt mot Normandie direkt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"men han kanske gjorde nybörjarfelet att inte göra som Hitler utan skicka allt mot Normandie direkt?

Ja, det öppnades nya möjligheter längs delar av kusten. Såg en lucka som skulle innebära en enkelt erövrad hamn. Som sagt var så är det svårt för nya spelare att uppskatta möjligheterna för de allierade vad gäller landstigningar. Man vill ofta tänka att det är Normandie och den historiska utvecklingen som gäller.

Pelle kämpade på bra.   :up:

Men det kokta fläsket är inte stekt för att Normandie faller snabbt, precis som Elias säger. Man ska över Rhen också...
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Nu har jag också hunnit spela Bastogne, och det här var ju seriöst kul!

Japp, det är enkelt, så enkelt som de flesta SCS-spel borde vara. Japp, det är full rulle på förflyttninfgen ibland, men skalan gör att jag inte störs nämnvärt av det. Om pansaret får ett hål hinner de komma rätt långt innan fallskärmstrupperna hinner reagera, det känns helt rätt.

Vad spelet verkligen uppmuntrar till är ordentlig TERRÄNGANALYS, något man saknar i de flesta spel. Det underlättas av att antalet terrängtyper hålls på en låg nivå. Skog, byar, strömmar och vägar, that's it. För amerikanerna. Du måste täppa till alla vägar, men helst inte sitta i öppen terräng. Du kommer behöva lämna luckor, se till att dessa luckor är i terräng som tar tid att forcera. Du kommer att behöva reserver.

För tyskarna råder en särskild dynamik. Pansartrupperna är kraftfulla, men går lätt åt, och då får du mindre poäng när de ska av banan för vidare färd mot Meuse. Överkörningar är riskabla och få enheter kan göra det, så man behöver också vara metodisk som tysken.

Det händer saker som förändrar situationen under en stor del av spelet. Det droppar in nya tyskar från nya håll under större delen av spelet, så man ska inte misströsta om det känns som man gått in i en vägg. Det betyder bara att försvaret är svagare nån annan stans.

Mycket att tänka på för bägge sidor, ett sånt där spel man ibland kan känna att man vill hitta den perfekta positionen för varenda bricka. Ändå förvånansvärt snabbspelat, med noll regelkrångel. Tål att spelas många gånger. För mig är det sådär som man önskar att alla krigsspel vore. En klar femma.

Oh shit, kommer det tyskar från B också?

Strv102r

Efter Stalingrad Pocket står detta på tur. Replay kommer så småningom.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Tips till amrisarna: Bara för att det ser skitlätt ut första halvan betyder inte att det är det. Så inte för stor perimeter.