Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ryssland först? I vilka spel?

Startat av aegneus, 2 augusti 2009 kl. 13:53:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Jag hamnade lite på ett sidospår i tråden om varför man hoppar på de nordiska länderna, och nämnde där att Totaler Krieg är det enda spel om WW2 jag känner till där tysken inte per automatik måste gå på Frankrike innan ryssen.

Men jag känner ju faktiskt inte till alla strategiska WW2 spel :), så det är frågan - i vilka spel är det rimligt att försöka ta ryssen först?

I TK fungerar det eftersom tysken börjar spelet med Ribbentrop/Molotov på plats gentemot öst och Appeasement på plats mot väst - dessa har ungefär samma effekt - och när man går på Polen kan man välja vilken man bryter. (Och struntar man i Polen och går på ngt annat så beror det på vart det landet är alignat vad som bryts.)

Vvornth

Iochmed att det egentligen är Frankrike/Storbrittanien som förklarar krig på Tyskland först så brukar en invasion av Frankrike vara en nästan defensiv åtgärd. Alternativet är att parkera 20+ divisioner mot franska gränsen där det efter ett tag också kommer myllra av britter.

Fördelen med det är väl om man har ett system som i World In Flames t.ex. att USA kommer mycket senare in i kriget om Paris (eller Benelux) inte  faller.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

aegneus

Med WiFs produktionssystem skulle jag påstå att du tjänar så mycket på att ta bort fransmannen tidigt att även utan ökad sovjetisk produktion vore det bara korkat att inte ta Frankrike först...