Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Kossi och 29 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Tog inte illa vid mig, tog bara tillfället i akt att kotera och ge komplimang till den civiliserade samtalstonen här på forumet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

SebastianKalucza

Citat från: "Elias Nordling"Tog inte illa vid mig, tog bara tillfället i akt att kotera och ge komplimang till den civiliserade samtalstonen här på forumet.

Skulle kunna tro att det hjälper att många här ändå har träffat varandra i "verkligheten" på diverse konvent och dylikt, det är ofta anonymiteten som verkar bringa fram det värsta hos folk oavsett i vilka sammanhang.

Samt då naturligtvis att krigsspelare är bättre människor  :lol:

yvig

Citat från: "Elias Nordling"Tog inte illa vid mig, tog bara tillfället i akt att kotera och ge komplimang till den civiliserade samtalstonen här på forumet.

Absolut sant. Men rent generellt tycker jag att det här med humor när man skriver såhär är otroligt vanskligt. Jag tycker det är lätt att bli missförstådd fast man själv tycker att man är supertydlig med att man skämtar just därför att så mycket av de vanliga uttrycken saknas.  Jag har gjort bort mig på det sättet flera gånger på nätet så nu är jag väldigt försiktig.

Angående Cyberboard/Vassal: Jag har i stort sätt inte använt något av dem. Är det stora skillnader? Vilket är bäst och varför? Finns det nåt lämpligt fora för att hitta spelkamrater förutom Krigsspel.se?

/Lars

Elias Nordling

Jag skulle säga att Vassal både är lättare att förstå sig på och använda, och har bättre moduler. Dessutom funkar det både till PC och Mac. Däremot lär det vara bra mycket enklare att göra en modul till Cyberboard än Vassal, men det berör ju inte oss som spelare.

Snowfox

>Angående Cyberboard/Vassal: Jag har i stort sätt inte använt något av dem. Är det stora skillnader? Vilket är bäst och varför? Finns det nåt lämpligt fora för att hitta spelkamrater förutom Krigsspel.se?

Man använder båda, de kompletterar varandra, en del spel finns bara till ett av programmen så valet styrs många gånger av vilket spel du är intresserad av.

Boardgamegeek har en Vassaltråd varje månad.

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/1 ... ent3277829
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Micke G

Håller med Elias, tycker Vassal är trevligare att använda.

yvig

Tack för era fina svar! Jag ska ta en titt på de här så snart jag har ett par timmar över.

Southpaw

Hittade bättre begagnade ex av Guderians Blitzkrieg II & Hube's Pocket till ett bra pris på Arcane så jag slog till.    :)

Delirium

I den mån den här tråden fortfarande handlar om inköp så damp mitt Crown of Roses ner idag, givetvis med importavgift: 272 kronor helt i onödan.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

yvig

Citat från: "Delirium"I den mån den här tråden fortfarande handlar om inköp så damp mitt Crown of Roses ner idag, givetvis med importavgift: 272 kronor helt i onödan.

Ledsen att jag irrade ut vid sidan av ämnet! Nu åter till kärnan. Fick hem min bestälning häromdagen och det var:

ASL Beyond Valor
ASL Rule book
ASL Valor of the guards
ASL journal 8,9,2
ASLSK #3

Nothing gained but glory
Paths of glory
7 Wonders (euro game)

Har som sagt spelat ASL för ett antal år sedan men det här var mitt insteg i spelet. Har nu läst det mesta av reglerna i ASLSK #3 och känner att jag trots allt minns en hel del, det ska nog ordna sig det här. Och jag känner också hur jäkla mycket jag gillar det här spelet. Hur olika känsla olika scenarion har trots att det är samma små kartongbitar på samma små kartor. Så jag har nu gjort en beställning till och den här gången från MMP direkt.

Nu har jag beställt:

Map bundle (240 $ plus frakt)
For king and country
Out of the attic #2

Det är ju ytterligare nästan tretusen spänn och det kan man ju tycka är ganska tveksamt. Och det håller jag väl med om. Varför köpa map bundle om man ändå köper allt nytt och får kartorna på det nya tunna formatet? Tja, jag är väl själv lite tveksam egentligen, men jag tänker så här att som MMP jobbar vet man ju aldrig när kartbunten blir tillgänglig igen efter att de sålt slut den och nu när jag faktiskt har pengarna kan jag lika gärna passa på även om det innebär att jag kommer få en del dubletter. Som novis har jag egentligen inte behov av de mer obskyra kartorna just nu men det verkar som man när det gäller MMP får ha strategin att köpa medan det finns i lager och dessutom är det ju bara pengar. Har dessutom nyligen börjat jobba efter att ha studerat i typ tio år och tycker mig därför ha rätt till ett viss mått av onödig lyx och det är ju billigare än att ha typ en båt eller nåt i alla fall... :)
/Lars

Doomfarer

Inte för att detta skall bli en diskussionstråd, men varför köpte du SK#3 när du ändå köper hela systemet också?

Har inget emot SK, men känner att de är bäst om man inte orkar investera i hela systemet och bara spelar dem. Annars blir det konstigt när man försöker komma ihåg vilka regler som gäller var.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

yvig

Citat från: "Doomfarer"Inte för att detta skall bli en diskussionstråd, men varför köpte du SK#3 när du ändå köper hela systemet också?

Har inget emot SK, men känner att de är bäst om man inte orkar investera i hela systemet och bara spelar dem. Annars blir det konstigt när man försöker komma ihåg vilka regler som gäller var.

Ja med reservation för att det var ett bra tag sen jag spelade ASL så resonerar jag så här:

Min uppfattning efter att nu har provspelat ASLSK#3 litegrann är att det är väldigt likt, men utan en del funktioner. Detta gör det lämpligt för mig för att få häng på vissa viktiga koncept som Routing, Sequence of play och lite allmänt om hur man anfaller och vad som kan hända om man rakt av försöker storma en 4-4-7 i ett hus på slätten, vilket jag försökte med igår med resultatet att min amerikanska 9-2 ledare knalldog därute på gräsmattan under FFNAM och FFMO och infanterigrupperna tog stora förluster och sprang till skogs och får förlita sig på selfrally.

Vad jag menar är att jag behöver få lite känsla för flytet i spelet och hur en del nyckelmekanismer fungerar utan att bli helt överlastad av annat och där tänker jag mig att ASLSK#3 fungerar bra. Dessutom tycker jag att reglerna där är bra skrivna och i lagom portioner. Jag tänker mig att det ska gå ganska smärtfritt att lära sig de saker där systemen skiljer sig. Men jag kan som sagt ha fel, det har hänt förr, men det var så jag tänkte i alla fall. :)
/Lars

Elias Nordling

Nr 26 och 27 av World at War trillade in med några dagars mellanrum. Det förra har spelet Race to the Reichstag, det senare Operation Olympic & Coronet.

tinG

Fick just cykeln stulen... inga spelinköp i höst!  :twisted:  :evil:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Hemförsäkringen borde gälla, men självrisken är illa nog :-(