Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Gazala

Startat av Strv102r, 12 september 2009 kl. 16:23:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Bastogne står det här på tur.

Boxen är ju ganska lik Crusaderboxen, fast med en Crusader stridsvagn snarare än en Pz III då det ju var en brittisk offensiv.

Kartan är också mycket lik Crusaders.

Och det är de färgglada brickorna också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jonjac

Är det någon slags spela-igenom-alla-SCS-kampanj ni kör?

Strv102r

Vi haller oss till en spelserie i taget for att underlatta regelinlarandet. Nu ar det SCS. Det har varit Panzergruppe Guderians systemet (SPI) Ring of Fire (MIH), TTT/Schwerpunkt (MIH/GMT, tre olika spelserier fran Avalanche press) Black sea - Black death systemet (PWG/COA) osv.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Som jämförelse kan man ju titta på den här tråden där vi spelade Avalanche Press lilla spel om samma slag.

http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=1510

Det är ett helt annat spelsystem och en annan skala på spelet. Gazala är ju stort medan Gazala 42 är litet. Men vi får se hur olika förloppet blir.

Strv102r

Setup.

Strv102r

Setup med förtydliganden.

Axelmaktsenheter med röda ramar är kårstaber.
15 skyttebrigaden har utgått ur 90 lätta och underställts italienska XXI kåren.

Brittiska enheter med röda ramar och röd text är divisionstaber om de har arabiska siffror och kårstaber om de har romerska siffror.

Strv102r

Efter det tysk-italienska första speldraget är läget som följer:

I norr breddar Sabratha divisionen sina ställningar och tar över 15 skyttebrigadens område. Den senare marscherar söderut i ilfart. Alla italienska infanteridivisioner grupperar närmare mina ställningar, men inget offensivt genomförs.

Längst i söder genomför DAK den obligatoriska omfattningen av BIR HACHEIM där den starka franska brigaden är grupperad. 3 indiska infanteribrigaden slås i förbifarten. Mina reserver rusar fram till stridskontakt (spelet har en reservfas för den icke aktive mellan den aktives strider och hans exploitation). En bra sak med reglerna är att man bara får nyttja exploitation om man inte står i ZOC vilket gör att jag sprider ut reserverna för att binda så många tyska enheter som möjligt vilket motsvarar taktiken att anfalla på stor bredd för att fånga upp det fientliga genombrottets kraftsamling. På detta sätt binder jag upp fiendens tät. Dock har tysken en bakre division, 90 lätta, som jag inte kommer åt. Denna gör overruns på 7 motoriserade brigaden i sin exploitation och nedkämpar halva brigaden.

Det mest intressanta sker dock i italienska XX kårens område. Fienden identifierar en lucka i mineringen (vid XX kår markörens vänstra kant) som försvaras av två sydafrikanska spaningsbataljoner. Trieste gör en overrun på låga odds och detta lyckas så bra att han öppnar för resten av kåren! Trieste och Ariete störtar genom mineringen och in i den triangelformade minboxen med BIR HACHEIM i södra spetsen. Trieste lyckas också ta sig genom minboxens tak och hotar att avskära 150 brigaden. Arietes tät tar sig genom minboxens östra sida men fångas upp av 201 motoriserade brigaden. Delar av Ariete framrycker söderut i boxen för att försvara så att inte de fria fransoserna anfaller upp i kårens artillerigruppering centralt i boxen.

Strv102r

Läget i söder efter min omgång. I norr händer inget.

Resterna av 7 motoriserade och den nytillkomna 29 indiska brigaderna grupperar i den bra defensiva terrängen för att skydda mot en stor kringgång av fienden samt för att utgöra ett flankhot.

201. motoriserade, 4 pansar och delar av 22 pansar grupperar för försvar medan 2 pansar och delar av 22 pansar ger Arietes tät en rejhäl omgång och driver den tillbaka in i mineringarna.

50 div samlar alla fristående pansarbataljoner för att hindra Trieste att breda ut sig. En bataljon ur 150 brigaden anfaller söderut och återtar luckan i mineringen som XX kåren framryckte genom. Fienden lämnade denna oförsvarad och detta innebär att hela XX kåren är avskuren!

Strv102r

Då fienden låtit 21Pz ge sig iväg och skydda östra flanken genom att slå 29 indiska brigaden + rester 7 motoriserade och 90 lätta är bunden som flankskydd mot fria franska i BIR HACHEIM återstår bara 15 Pz för anfall mot norr. Detta ansätts med framgång men min numerära lokala överlägsenhet medger för mig att omfatta 15 Pz.

Strv102r

Tysken skickar 15 skyttebrigaden för att öppna XX kårens underhållsvägar och detta lyckas. Han passar då också på att utnyttja att mineringen norr om underhållsvägen är oförsvarad och framrycker genom denna och tar vägskälet ytterligare lite norrut.

Jag reagerar genom att förstärka 150 brigaden med en Kspbataljon och en stridsvagnsbataljon och omringar den tyska stryrkan i vägskälet, men jag misslyckas med att slå den. 2 pansarbrigaden anfaller västerut mot Ariete och lyckas tränga fram så att Triestes tät avskärs, även om XX kårens huvuddel nu har underhållslinjerna öppna.

Strv102r

I söder har 21 Pz kvarstannat i öst och slagit mina förband i stort sett i grunden. I väst har 90 lätta och 15Pz intagit en i stort defensiv gruppering. Jag tycker mig se en lucka i 90 lättas spaninsgbataljon och anfaller denna och utnyttjar framgången för att störta söderut in i hans underhållsbaser och förstör hans depåer. Hela DAK står nu utan resurser för offensiva operationer. Valet att sända 21Pz österut har kostat...

Strv102r

Fiendens avskurna enheter gör ett utfall mot BIR EL HARMAT med delar av Ariete som tidigt underställts Triestes tät. Utfallet slutar i katastrof då jag nedkämpar dem. Hans försök att öppna underhållsvägen till Triestes tät i minboxens norra del misslyckas också.

Strv102r

I söder drar sig DAK tillbaka ftill en defensiv gruppering för att undgå inringning.

Strv102r

En helhetsbild som visar att axelmaktsernas offensiv inte gått sådär lysande. Bara mindre skillnader mot utgångsläget.

Sten Ekedahl

Någon gång i den grå forntiden spelade jag denna offensiv med hjälp av (tror jag) SPI's North Africa Quad. Som allierad lyckades mina fransmän i Bir Hacheim hålla stånd mot övermakten och betydligt längre norrut bröt jag igenom de tysk-italienska linjerna varvid alla axelförband söder om genombrottet blev avskurna och OOS! Sedan återsod bara "mopping up" och en "major Allied victory"! 8)
Wargames - Laborationer i historia