Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

B-17 Queen of the Skies

Startat av jonjac, 21 september 2009 kl. 21:53:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Vad tycker folk om solitärspelet "B-17 Queen of the Skies"?

Om jag förstått saken rätt så finns det inte i tryck någonstans nu för tiden? Men det ska finnas någon slags uppföljare? Hittade ett B-29 Suportfortress vilket verkar likna B-17, men KPG anger inget om att det är en uppföljare. Någon som vet mer om det spelet?

B_J_S

Jag har ett ex av B-17 som jag inte spelat de senaste årtionden.

Kommer ihåg att det var extremt svårt att klara de 25 missions som behövdes för att få återvända hem.
Det vill säga vinna över spelet.

B-29 är vad jag vet ingen uppföljare, utan ett spel som använder ungefär samma spelsystem som B-17.
Någon annan har kanske mer info.

Men B-17 har ändå ett visst kärleksfullt grep på en även om det inte spelas numera.
Kanske något att spela efter D-day at Omaha. :)
//Jonas

Mode

Det var också ett ganska tråkigt spel med mängder av tabeller och tärningsslagande.
De enda beslut man kunde ta var ungefär att avgöra vilken skytt som skulle bekämpa vilket jaktplan - i de fall man faktiskt hade ett val. Inte för att det spelade någon större roll i slutändan, ens överlevnad handlade huvudsakligen om att hoppas på att undvika vissa tärningsresultat på vissa tabeller.

Ett spel som huvudsakligen kan kokas ihop till en statistisk analys med resultatet en infinitesimal chans att vinna oavsett spelarens insats tenderar att omfamnas av barmhärtighetens mörka glömskesvepning.

En datorsimulering skulle möjligen kunna få ett nytt liv som ett "jag-har-fem-minuter-kvar-innan-jag-behöver-gå-till-bussen"-spel efter en arbetsdag. Ungefär som patiens på datorn.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Jag har aldrig spelat B17, men jag spelade B29, som verkar vara en karbonkopia inklusive korkade beslut som att flygdisplayen och fiendedisplayen är separata utan anledning, och uppdaterade tabeller för de tekniska och operationella skillnaderna. Kändes som ett spel man måste ha ett djupt nostalgiskt förhållande till B17 för att älska.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Finns det inte även ett B52 nu?

Elias Nordling

Har jag missat i så fall. Tänker nog fortsätta missa det.

magnus lindström

Kan kanske ha varit en expansion till B29

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Har jag missat i så fall. Tänker nog fortsätta missa det.
Låter klokt.

Fast man kan ju alltid försöka kränga en variant med ett mer säljande namn i stil med "Stuka" eller "Heinkel 111" eller "Junkers 88" eller ...    :wink:  :wink:  :wink:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraKan kanske ha varit en expansion till B29

Det tror jag inte, man skulle behöva nya brickor, ny spelplan och nya regler, men tärningen skulle man förstås kunna återanvända. Däremot planerade de en expansion för B29 för Korea.

magnus lindström

Det var det jag menade. Alltså inte ett nytt spel B52 (Vietnam) utan en expansion för B29 (Korea)

Elias Nordling

Aha! Ursäkta att jag missförstod dig!

B_J_S

Citat från: "Elias Nordling"Kändes som ett spel man måste ha ett djupt nostalgiskt förhållande till B17 för att älska.
Så sant.
När jag spelade så fanns det inte så många andra varianter av single player spel, så det var bara att bita ihop och slå i alla tabeller.
Tror att jag också gjorde en enkel kalkyl över chansen att vinna.
Den insikten var nog slutet för B-17 eran hos mig  :lol:

Tror att det är orsaken till att det inte har spelats på väldigt länge.
//Jonas

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Kändes som ett spel man måste ha ett djupt nostalgiskt förhållande till B17 för att älska.

Jag har ett välspelat Ex i hyllan. Och det kommer förbli i hyllan. Jag har bara bra minnen från det spelet och massor med roliga stunder. Spelade det bland annat nonstop på flyget på min första USA resa. Men som sagt det var längesedan.

Det är lite som alla de där kultfilmerna man såg när man var yngre. Som Red Dawn, Goonies, Conan, Mad Max mm mm. Dom platsar bäst som ett bra minne, tittar man på dom nu blir man bara besviken.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Snowfox

Jag kommer ihåg det som ett av tre solitärspel som var intressanta att spela. (No 1 RAF, No 2 Ambush, No 3 B17)

Jag var fascinerad över en artikel i the General som visade drösvis med folk som spelade det på ett Avalon Hill konvent där varje man hade en position i någon bombflottilj...sen räknade man ut hur bra flottiljen gjorde ifrån sig den dagen...det är engagemang.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.