Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Afrika (1st edition)

Startat av Strv102r, 7 oktober 2009 kl. 12:00:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Maffian, alla italienare är maffiosos i min värld, fortsätter sin reträtt och stannar inte vid BARDIA. Jag jagar efter och den nyanlända 2 Pansardiv, felaktigt kallad 7 pansar på bilden, får till uppgift att avskära fienden helt (undantaget hans hamn i TOBRUK då). Detta innebär en lång ökenförflyttning utan eget underhåll så förlusterna blir höga i mekaniska bortfall etc. Men jag lyckas nå målet att avskära fienden.

Tillägg: Churchill har i sin enastående vishet beslutat att ta ifrån mig tre infanteribrigader och en pansarbrigad så halva 7 pansar och hela 70 inf div, som skyddade ALEXANDERIA och KAIRO är borta. Tydligen går det tillräckligt bra för gamle Winston...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Ska inte gå helt off topic här men fick inte de allierade tom stöd av maffian när de anföll Sicilien?

Slut på off topic.

Strv102r

Åter är de två västra och södra av de som är benämnda 7 pansar felbenämnda. Det är resterna av 2 pansar. Italienarnas pansarstridsgrupp lyckas slå sig ut och på vägen slår de mina pansarbrigader ur 2 pansar som är svaga efter den långa ökenmarschen. Men det kan det vara värt. För resten av den italienska armén kommer inte undan. En division har ännu inte kapitulerat, men det sker snart. Churchill tycker att jag inte behöver så mycet förband och tar ifrån mig 6 australiensiska.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Läget i stort i slutet av mars. Notera 5 lättas ankomst i väster. Churchill har åter tagit en pansarbrigad och tre infbrigader. Lite brandskattat är det nu. MD är en tillfälligt sammansatt division av 2 pansars skyttebrigad, 3 indiska motoriserade brigaden och 2 gardesbrigaden (motoriserad). Jag har inget pansar kvar alls!

Strv102r

Hunnerna börjar röra sig ut i öknen medan maffian håller sig mer kustnära. De fristående pansarregementena och motoriserade regementena slås ihop till den Mekaniserade Gruppen. Fienden satsar konsekvent allt flyg för att nedhålla MALTA då han insett att underhållet är en jättebegränsning.

Strv102r

Hunnen gör en rejäl rörelse nere i öknen. Långt längre söderut än vad jag uppfattar att han gjorde historiskt. Fristående bataljoner under DAKs ledning utgör länken mellan 15Pz och italienarna.

Jag gör en egen kalkyl och kommer fram till att även om han har gott om underhållsresurser i TRIPOLI pga den effektiva nedhållningen av MALTA, så kommer hans brist på tansportresurser att begränsa hans förmåga att genomföra det han påbörjat. Han har redan nu tänjt gummibandet till sin yttersta gräns. Finns kanske skäl till att hunnerna höll sig där de gjorde historiskt? Han ångrar nog att han valde att ta in Trento som motoriserat förband snarare än att ge lastbilarna till transportorgansiationen, som gjordes historiskt. Ju mer jag begrundar underhållssituationen i spelet ju mer inser jag hur genialiskt det hanteras i spelet. Jätteenkla regler som ger en enormt bra effekt på spelet! Allt handlar om logistikplanering. Spelet stiger än mer i mina ögon.

Fredrik H

Nu var det rysansvärt länge sedan jag spelade Afrika, men jag uppfattade en svaghet med underhållssystemet, nämligen att man förbrukar lika mycket underhåll oavsett om man krigar eller sitter still. Det gör att man inte kan ta en paus några rundor för att bygga upp sig, för det är lika dyrt att fika i Tobruk som att genomföra Crusader. Ett spel om den här kampanjen måste ha fungerande supplyregler för att göra Det för mig. DAK är utmärkt på den punkten. I övrigt - mycket underhållande läsning som vanligt.

:up:

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Nu var det rysansvärt länge sedan jag spelade Afrika, men jag uppfattade en svaghet med underhållssystemet, nämligen att man förbrukar lika mycket underhåll oavsett om man krigar eller sitter still. Det gör att man inte kan ta en paus några rundor för att bygga upp sig, för det är lika dyrt att fika i Tobruk som att genomföra Crusader. Ett spel om den här kampanjen måste ha fungerande supplyregler för att göra Det för mig. DAK är utmärkt på den punkten. I övrigt - mycket underhållande läsning som vanligt.

Amen!
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Att man gör av med mer resurser under strid, i synnerhet anfallstrid, är uppenbart. Det rör sig mest om ammunition där den tunga är dimensionerande, drivmedel och reptjänst samt sjukvårdstjänst. Förplägnad och vad som är riktigt resurskrävande, i synnerhet i öken, är vatten och dessa två saker går åt oavsett vad man gör. Även drivmedel och sjukvårdsresurser går åt över tiden, men i mindre omfattning. Kanske!

Dessutom är det ju så att alla förband inte anfaller hela tiden varje dag i månaden vilket gör att tidskalan i Afrika gör att skillnaderna per tidsenhet mellan anfalla eller inte minskar jämfört med spel där tidskalan är ett dygn, som i Gazala, där det var stor skillnad om en division anföll eller inte.

Kopplat med strävan att ha ett enkelt system, alltså inte OCS, så är detta en utmärkt kompromiss.

Men i sak har du ju helt rätt. Gäller bara att välja en tidsskala och en ambitionsnivå och få ihop det.

Strv102r

Och längre än så kommer inte DAK åt öster utan att bli utan underhåll. Fienden beslutar sig för att försöka bygga upp en underhållsdepå långt fram som medger ytterligare framryckning lite senare. Jag noterar att det kommer att bli svårt då hans förbrukning är lika stor som hans förmåga att föra fram resurserna från TRIPOLI, där han har gott om dem. För att återknyta till de kloka synpunkterna på logistiksystemet i spelet kan man väl se det som att det nog finns artilleriammunition så det räcker hos DAK. Men att det gränssättande är vattenförsörjningen, vilken kan ses som en detalj om man är i Sverige men här blir det lika hindrande eller mer, än brist på 15cm spränggranater. Man kan anfalla med lite artam om man stridsteknikanpassar och tar större risker, men utan vatten dör alla efter tre ca dygn.

Strv102r

Fienden inser att det spelar ingen roll hur stora upplag han har i TRIPOLI. han kan inte få fram dem ändå dit de behövs! Så han klipper till!  Maffian under Rommels personliga ledning utplånar stora delar av 9 australiensiska medan hunnerna slår 3 indiska.

Jag drar mig bakåt då jag bedömer att han inte kan fullfölja.
MD splittras upp då två ordinarie divisioner anlänt, 7 och 2 pansar.

Strv102r

Nu tar jag och anfaller Trento och slår divisionen helt! 1 och 32  pansarbrig och 29 ind brig bildar en tillfällig division.

Strv102r

Fienden gör ett motanfall mot den tillfälligt sammansatta divisionen som retirerar med ganska rejäla förluster. Jag i min tur gör ett motanfall på Ariete som likaledes retirerar men rejäla förluster.

Strv102r

Italienarna ger 1 SA div, som förstärkts med 1 pansarbrig, en dyngsmäll. På samma sätt slår 5 lätta och 15 pansar en brigad ur 2NZ och brigaden ur 9AU. Deras logistiska situation begränsar dock deras anfall till en klar raidkaraktär. 7 pansar förstärks med 22 Gd brigaden medan 32 pansarbrig förstärker 2SA och den polska brigaden i TOBRUK medan 29 indiska förstärker 2NZ.

Strv102r

Nytillkomna 22 pansarbrig förstärker 2NZ ytterligare. 7 AU är nu en komplett division och den framrycker när den ersättas av 150 brig/50 div i BARDIA.

Maffian ger sig på 1SA som får förluster igen, men den håller. Jag gör ett motanfall igen och slår halva MG.

Tysken får in stora mängder underhåll i TRIPOLI men kämpar med att få fram det. Han har dock hittat lite sätt att effektivisera logistiken och kan snart ha förmåga att anfalla en omgång norrut med DAK utan att behöva dra ur omedelbart. Om maffian öppnar vägskälet som försvaras av 1SA så underlättar det hans underhåll något kopiöst. Jag ångrar nu att jag inte offrat underhåll på att gräva ner mig i större omfattning.