Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd Fleet: Krigsdagbok

Startat av EvilSpook, 26 oktober 2009 kl. 20:48:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "yvig"På söndag fotsätter kriget. Önskemål på rapporteringen eller liknande?
Menar du propaganda? Annars vore väl att Kremlin/Baku sänkts en trevlig nyhet?  :P

//EvilSpook

EvilSpook

GT 10 (rest sen föregående session)
Sista impulsen. Soviet Sub. MKaln och Vera Figner gör varsin nukleär attack mot HMS Conquror. Hon skadas och sänks

Mer taktiska bilder den här gången. Hög ISO och ingen blixt. Blev tyvärr inga bra bilder.

//EvilSpook

EvilSpook

Krigets fjärde dag (Forts. GT11)
GT11 Börjar med NATO bombningar mot Kremlin.

Två Buccaners misslyckas med att sänka Kremlin med atombomber men sänker Tula och Osmotritelny, en Buccaneer skadas.

B1 misslyckas med att sänka Kremlin med atombomber (1 ifrån).

A6 och EA6 atombombar Kremlin. EA6 skjuts ner men Kremlin skadas.

S3 och en P3 fäller kärnvapentorpeder mot en sovjetisk atomubåt men missar.

6st P3 skjuter SSM mot Bakugruppen. Återigen icke framgångsrikt

Sovjet bombar Bardufoss och skadar basen ytterligare.

Tu-16 sänker Bellevue Wood, Elrod med SSM

Tu-30 sänker Ford, TCLBA, Nipigon med SSM

MiG-29 + Tu-16E bombar Bardufoss utan resultat. Tu-16E skjuts ned.

Tu-26 sänker Ottawa, Ogden och Huron med nukleära SSM.

En hel radda bombflyg angriper TF4. Allt sänkt utom HMS Norfolk

(Status innan anfallet).

Frustrerande GT för NATO massiva bombningar med kärnvapen ger dålig utdelning. Atombomberna är nu slut och båda angarfartygen flyter. Samtidigt har Sovjet slagit ut enormt mycket fartyg.

//EvilSpook

Vvornth

Mitt fototips: Zooma in så långt som möjligt och stå en bit tillbaka från planen istället.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

Krigets Fjärde Natt (GT12)
GT12 Kaura (SS) skadas av sovjetiskt ASW flyg.
En Sovjetisk bombraid slog (äntligen) ut Bardufoos och de Brittiska plan som var stationerade där.

Sovjetiskt bombflyg slår ut resterna av TF5 utom HMCS Nipigon

En uppföljningsräd sänker även HMCS Nipigon.

Bombflyg slår ut HMS Norfolk

och även ett brittiskt tankfartyg.

NATO svarar med konventionell bombning av Kremlin, med 1,5 div Buccaneers. Attacken misslyckas dock.

NATO följer upp attacken med bombningar med B-1. Återigen ingen framgång.

En tredje räd med A-6 gör dock tricket och sänker Kremlin! (Äntligen!)

Det känns ju otroligt bra i det här spelet att USN fick hela Kremlinsänkningen trots B-1 och Buccaneers.

Fokus ändras nu mot Baku som angrips av 6 enheter P-3 med Harpoons.
Lyckan verkar ha vänt och även Baku sänks!

Ytterligare flygangrepp med S3 och P3 skadar kryssaren Kursk respektive sänker jagaren Orlevoy.

Sovjetiska Lastfartyg lastar av i Banak.
Kaura sänks slutligen i Barents hav av Magnitorgorsk.

Båda sidor har nu rensat upp på sina bakgårdar. Priset har varit otroligt högt och den avgörande faktorn var det dåliga vädret.

Det finns en tydlig front som går vid Lofoten.

NATO har gjort vad man föresatt sig, sänkt båda hangarfartygen. Sovjet kommer sannolikt hålla sig i basområdet. Man är dock orolig att Sovjet kommer vinna striden i centraleuropa då inga konvojer kommit fram.

Sovjet hoppas sannolikt på en snabb politisk lösning.

//EvilSpook

Fredrik H

Otroligt dramatiskt. Sovjets ledning måste ju vara ruskigt nöjd trots förlusten av Kremlin. Om NATO inte fått fram några konvojer över Atlanten så har ju den Norra  Flottan gjort det den byggdes för. Folkviljan och det samlade proletariatet fyller sin historiska roll i den materialistiska dialektiken..

:ultra:

Tjänade verkligen NATO på kärnvapnen?

EvilSpook

Citat från: "Fredrik Hornegård"Otroligt dramatiskt. Sovjets ledning måste ju vara ruskigt nöjd trots förlusten av Kremlin.
Kremlin var tyvärr inte den Schwerpunkt jag hoppats på.

Citat från: "Fredrik Hornegård"Om NATO inte fått fram några konvojer över Atlanten så har ju den Norra  Flottan gjort det den byggdes för.
Tror att han är nöjd. Norra Flottan har definitivt gjort det den byggdes för. Å andra sidan är den "förbrukad" på fyra dagar. Å tredje sidan kanske det räcker?

Citat från: "Fredrik Hornegård"Tjänade verkligen NATO på kärnvapnen?
Nej. Men det var "roligt".

//EvilSpook

yvig

Citat från: "Fredrik Hornegård"Otroligt dramatiskt. Sovjets ledning måste ju vara ruskigt nöjd trots förlusten av Kremlin. Om NATO inte fått fram några konvojer över Atlanten så har ju den Norra  Flottan gjort det den byggdes för. Folkviljan och det samlade proletariatet fyller sin historiska roll i den materialistiska dialektiken..

:ultra:

Tjänade verkligen NATO på kärnvapnen?

Sovjet är mycket nöjd. Flottan har gjort mer än vad man kunde kräva. Inte ett enda konvojfartyg har kommit fram än, och Marinflyget på Kola är fortfarande i princip intakt. Dess fortsatta möjligheter är dock ganska begränsade på grund av svårigheten att spana i fientligt luftrum samt att vi saknar ubåtsnärvaro söder om lofoten (för spaning).

Tråkigt att Kremlin sänktes precis när vinden började mojna och gryningen kom krypande, men på det hela taget var det väldigt väntat och allt annat hade varit ett mirakel efter det ödesdigra väderslaget och slaget om strategiskt herravälde över norska havet (vilket ledde till en strat. detection på Kremlingruppen).

Evilspook slog katastrofalt dåligt på alla attacker utom de två sista. Betänk att han anföll med:

2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
A6=60x3=180
B1=60x3=180
P3x6=108

i tre hela spelrundor mot Kremlingruppen och Bakugruppen. Kremlingruppens långräckviddsluftvärn hade dessutom slut på robotar innan offensiven.

Planen nu är att få hem det som räddas kan av ytflottan in under jaktskyddet i Poliyarny (sic). Jag har nu urlastat all min invasionskapacitet i Norra Norge (2 landstigare var vad som överlevde) samt alla mina konvojfartyg (4 nådde fram) och har därför inga realistiskt nåbara mål kvar för min ytflotta. Roosevelt kommer vi inte kunna nå och uppdraget att eskortera in bombflyg för att bomba norska baser kan vi inte längre utföra när hangarfartyget är sänkt.

Erik Axel

OT

Hette inte kärnvapnen som Buccaneer levererade "Green Parrot"?

/OT

EvilSpook

Citat från: "yvig"Evilspook slog katastrofalt dåligt på alla attacker utom de två sista.
Inse vilken tur jag därför måste ha i kärlek!    :up:

Citat från: "yvig"..och har därför inga realistiskt nåbara mål kvar för min ytflotta. Roosevelt kommer vi inte kunna nå och uppdraget att eskortera in bombflyg för att bomba norska baser kan vi inte längre utföra när hangarfartyget är sänkt.
Jag visste att det skulle knäcka dig!  :roll:

//EvilSpook

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"Hette inte kärnvapnen som Buccaneer levererade "Green Parrot"?
Märkligt, Inte enligt Wikipedia men enligt FAS.org. Finns väldigt lite matnyttigt om Green Parrot och kärnvapen över huvud taget.
I Harpoon 3 finns den (20kt) men i H4 är kärnvapnen bortplockade.
Coverup?  :?

//EvilSpook

yvig

Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Erik Axel"Hette inte kärnvapnen som Buccaneer levererade "Green Parrot"?
Märkligt, Inte enligt Wikipedia men enligt FAS.org. Finns väldigt lite matnyttigt om Green Parrot och kärnvapen över huvud taget.
I Harpoon 3 finns den (20kt) men i H4 är kärnvapnen bortplockade.
Coverup?  :?

//EvilSpook

Kollade i FASS också men där var de inte med, i alla fall inte i 2008 upplaga, såvida det inte är Gardasil förstås...

ANgående knäck så är jag på intet sätt knäckt, och kommer inte enbart ha en defensiv strategi fortsättningsvis, men jag måste i det här läget hålla mina kort lite mot kroppen... VI får väl se vad som händer helt enkelt.

/Lasse

Holmgren

Spännande läsning! Och synnerligen roligt att följa er psykologiska krigföring.  :up:

Citat från: "yvig"2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
2x60x3 borde väl ändå bli 360?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

Citat från: "Holmgren"Spännande läsning! Och synnerligen roligt att följa er psykologiska krigföring.  :up:

Citat från: "yvig"2xBuccaner =2x60x3(nuke)= 240
2x60x3 borde väl ändå bli 360?

Spelet är tydligen så detaljerat att det tar hänsyn till en viss procent blindgångare!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Spelet är tydligen så detaljerat att det tar hänsyn till en viss procent blindgångare!
Nja. 1/3 blindgångare tycker jag låter lite i överkant. Det måste vara den Sovjetiska propagandan?

Det blir ändå lite av en akademisk fråga då man maximalt kan anfalla ett fartyg med 90. 360 skulle alltså medge 4 såna attacker. Men ju fler mål man anfaller desto mer luftvärn får försvararen tillgodoräkna sig, och därmed lägre effekt. Min Buccaner-attack medförde ju några nedskjutna plan vilket resulterade i (3x30 =90) mindre i attackvärde , dvs ett mål mindre om man vill ha koncentrerad eldkraft.

Just avvägningen mellan flera lättare attacker vs. färre större eller rent av separata attackvågor är lite av charmen med spelet, även om man inte lika tydligt som i t.ex. Harpoon behöver "mätta" fiendens luftvärn.

//EvilSpook